atletico1 Startet 13.August.2003 Del på Facebook Startet 13.August.2003 Har lurt på å kjøpe nytt Isotherm kjøleaggregat (12V) til kjøleboksen om bord i seilbåten. Da eksisternde ikke virker lengere og er 10 år gammelt. Jeg ble anbefalt å ikke forsøke å reparere (erstatte ?utlekket freon med ny miljøgass etc.) da Danfoss kompressor er gammel og trekker mye mer strøm enn de moderne. Men hva med gasskjøleskap eller gass aggregat tilsvarende som finnes i kjøleskap ombord i bobiler? Disse går jo på 220-110V/12V/gass alt etter behov. Har allerede gasskomfyr ombord slik at det burde være relativt enkelt å koble til gass kjøleaggregat. Har noen av båtplassens medlemmer gass kjøleskap/boks ombord og er det lovlig i Norge? Kan sikkert få tak i den typen kjøleskap de bruker i bobiler, men synes en kjøleboks tar bedre vare på kulda og rommer trolig mer selv om det kan være kronglete å finne frem til ølen nederst i boksen- særlig når den er begravd i is. Muligheten for is er den siste og virklig gode tingen med kjøleboks. Man kan fylle den opp med gratis eller relativt billig is. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Bakdelen med disse skapene/ boksene er bl. annet at de er følsomme for krenging, legger du det for mye på siden slutter vesken å sirkulere og kjølingen forsvinner, 12/v delen tar mye strøm ca 100-110 W, fordelen er jo at det ikke bruker strøm i det hele tatt når det går på gass. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Gass er etter min mening helt enkelt genialt...skulle jeg bygd eller utstyrt ny båt hadde jeg gått for den løsningen. Problemet er vel at det så vidt meg bekjent ikke finnes gasskjølskap som er godkjent for bruk i båt. Elektrolux skulle komme et slikt skap til denne sesongen, men jeg tror ikke det er noen som har sett det...!!! Godkjent skap er et absolutt must, dette er utstyrt med tennsikring som gjør at gasstilførselen stenges hvis skapet av en eller annen grunn slukker. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
REM Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Gass er etter min mening helt enkelt genialt...skulle jeg bygd eller utstyrt ny båt hadde jeg gått for den løsningen. mvh Lars-Inge Gass er som kjernekraft om enn i en annen skala. Bare fordeler så lenge anlegget er i bra stand og det vedlikeholdes forskriftsmessig. Slurves det derimot litt med vedlikeholdet så sier det etter en tid ... poff! Garantert. Bruk heller pengene på å oppgradere det elektriske anlegget ombord. Etter to døgn i uthavn og med kjøleskapet på hele tiden bruker jeg totalt 30-35 Ah. Med en forbruksbank på 400 Ah kan jeg trygt ligge én uke uten problemer. Og hvem har egentlig behov for å ligge lenger uten å lade? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Hej atletico1 Menar att jag lest, för många herrans år sedan, att gaskylskåp ikke fungerer bra i segelbåt, just av den anledningen som Brumle skriver! En annen nackdel/bakdel er ju att du alltid har en öppen låga brinnande i båten, som genererar värme, plus att det skulle utgöra en explosionsrisk om du får en gaslekke i båten! Bobiler/ Husvagner har ju ganske ordentlig ventilasjon i tillegg under sine kylskåp, för att kunna få in förbränningsluft samt ev kunna sleppa ut gas vid en ev. lekke! Glöm gas! Glöm oxo kyl-'skap' om du kan o har plass för boks så er det mycket bettre av de anledniger som du själv skriver, kylan 'rinner' ikke ut varje gang du tar dig en pils! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Godkjent skap er et absolutt must, dette er utstyrt med tennsikring som gjør at gasstilførselen stenges hvis skapet av en eller annen grunn slukker.Alt gass-utstyr har slik sikring.Det som var spes. med den forrige Elektrolux modellen var at avgass-systemet var lukket samt at det skulle tåle større permanent krengning. (Vanlig "rulling" er bare gunstig for slike skap) Men hvorfor det skal være noe farligere med kjøleskap enn annet utstyr skjønner jeg ikke... Har hatt begge typer og endte opp med at "strøm-skap" er best totalt sett. Men i en seilbåt hvor man allerede har gass installert ville jeg nok vurdert det annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Hadde en Electrolux kjøleboks som gikk på 12V/220V/gass i min forrige båt. Denne fungerte helt 100% og stod på hele sommeren uten strømforbruk. Husker ikke helt nøyaktig men mener gassforbruket lå på 8-10 kg for hele sesongen. Boksen har ikke termostat på gassen så jeg satte den på minimum i ukene og på fullt i helgene/ferie og hadde passelig kjøling hele tiden. Dersom den stod på fullt når den ikke var i jevnlig bruk (tilført lunken mat og drikke) ble den for kald slik at noen bokser med "Double-Ice" lett ble til "Triple-Ice" Bruksanvisningen påpekte tydelig at boksen måte stå vannrett for å virke 100% og det kan jo bli et problem i seilbåt. Kjøpte meg nettopp et Isotherm 49L da mitt 20 år gamle 42 liter sluttet å virke. Det var en dramatisk bedre størrelse selv om økningen bare er 7 liter og høyde/bredde er identisk....... Har ikke målt/erfart noe særlig vedr strømforbruk men regner med at oppgitte spesifikasjoner er riktige, men at strømforbruket øker med bruk (tilført lunken mat og drikke). Hadde mest lyst på gasskap, men plasseringen i min båt gjorde det nesten umulig å få ut eksosslange og gassdrenering. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars-Inge Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Alt gass-utstyr har slik sikring. Det som var spes. med den forrige Elektrolux modellen var at avgass-systemet var lukket samt at det skulle tåle større permanent krengning. (Vanlig "rulling" er bare gunstig for slike skap) Kan desverre ikke si meg enig...det finnes gassutstyr som ikke har tennsikring, men disse er derfor ikke godkjent for bruk i båt og kanskje ikke så aktuelle her på forumet...*S* Lars-Inge Men hvorfor det skal være noe farligere med kjøleskap enn annet utstyr skjønner jeg ikke... Har hatt begge typer og endte opp med at "strøm-skap" er best totalt sett. Men i en seilbåt hvor man allerede har gass installert ville jeg nok vurdert det annerledes. Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
MVH Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Leste et eller annet sted at de siste året er kommet et godkjent gasskjøleskap for båt. Det har ikke lenger åpen flamme som skulle være et problem tidligere. I min forrige båt hadde jeg et gasskjøleskap og det fungerete utmerket. Har gass i min nåværende båt, og når det kjøleskapet jeg har nå stopper å gå, vil jeg skifte det ut med et som går på gass. Jeg fant dette hos Electrolux: Electrolux Sealed combustion refrigerator Gas is heavier than air. On land, for example in caravans and mobile homes, it can escape through floor vents. This isn’t possible on boats. To prevent gas building up inside of the boat the sealed combustion technique was developed – a sealed system for interior installation. Fresh air flows from outside out of the boat via a pipe system into a burner room con-taining a normal gas burner. This chamber is completely sealed off from the rest of the boat. The combustion fumes are carried off outside via the gas hot pipe and a connected pipe system. Flexible inlet and pipes allow a side or roof mounted flue. A ventilator is integrated into the pipe system in order to guarantee good refrigeration when outdoor temperatures are low. It automatically switches itself on when put into operation and remains active until there is a certain temperature differentiation between the fresh air and the emissions pipe. Once this temperature differentiation has been reached, fresh air flows automatically into the burner room, due to the thermodynamic effect. Electrolux offers two models, with 60 and 103 litre capacity. They have convenient features like a 2-star-frozen food compartment, ice cube making facility, interior light, electronic ignition on gas operation and thermostatic control. They have a tilt-tolerant unit for efficient refri-geration even in the hull, run absolutely noiseless and contain no dangerous freon substances. Product number: RM 4213LSC and RM 6401 LSC Date of introduction: April 12, 2002 Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Jeg har et Elektrolux gass/12v kjøleskap av eldre modell. Dette fungerer utmerket - kjøler ganske fort ned, og bruker minimalt med gass. På tre uker i år brukte jeg ca en 5kg fraske, og da var det også litt bruk av kokeplater og komfyr. Krever selvfølgelig at man passer godt på. Jeg går over alle rør og koplinger hver vår med lekkasjespray. Jeg har dette i en motorbåt, kan ikke si om det vil være problemer med krengningen i en seglbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.