Jump to content

Vinteren er definitivt slutt for FLIII


Festina Lente IV

Recommended Posts

Selv om det i Oslo på denne tiden i fjor var grønne bjerker, skal vi ikke se for svart på været. Vi kan for eksempel konstatere at den globale oppvarmingen ikke har slått til i vårt område. Bjerka begynner med bladverket nå, det ser man om man gransker grenene nøye.

 

Mandag tok jeg av "burkaen" og stativet. Du verden så møkkete det hadde blitt i løpet av vinteren. Det er rart dette skal være en overraskelse hvert eneste år? Men, men, sånn er det jo. Tanken var å finne ut hvordan tilstanden var under vannet, men et forsøk på å vekke de to sovende engelskmenn i kjelleren, bekreftet bare mistanken fra i fjor høst, at startbatteriene var i ferd med å takke for seg på grunn av elde. De ble sagt å være tre fire år da jeg kjøpte båten i 2001, så man skal vel ikke klage. Reultatat av startforsøket var bare "klakk" i kjelleren. For å verifisere at det ikke var noe galt med selvstarteren ble det forsøkt å starte den andre motoren, med det samme triste resultat. Jeg antar veivakselen dreide seg 2 grader. De gamle Scanbatt batteriene måtte ut, det var klart.

Jeg fallt nesten for fristelsen til å kjøpe to fritidsbatterier på 110 Ah for 790,- (?) pr stk fra Biltema, men slo det fra meg i siste øyeblikk. Jeg har to batterier i serie (24V) så kravet til strøm er gamske stort for å dra igang motorene på 5,8 liter. I steden dro jeg til Reginol og kjøpte Sønnak startbatterier, 115 Ah/890A Heavy Duty. Veiledende pris pr batteri er i overkant av kr 2100,-, men snakket med "høvdingen", han ga meg såpass i rabatter at jeg fikk med meg begge, kr 2400,- fattigere. Syns det hørtes ut som en bra deal, selv om det ble ca kr 800,- dyrere enn fritidsbatterier fra Biltema. Batteriene ble montert inn i dag. Det ble et sjokk for engelenderne i kjelleren. De nærmest "bykset" igang. Maken til fart på selvstarterene har ikke jeg opplevd tidligere. Etterfølgende tur på fjoren ble en opplevelse som alltid, på tross av elendig vær, motorene malte som fornøyde katter, alle instrumenter fortalte at allt var som det være skulle, og livet var herlig. Det virket nesten som om de var fornøyde med å få komme igang igjen, etter en stille tilværelse i 7 måneder uten en eneste start.

Båten var vel ikke spesielt grodd heller tror jeg, for jeg manglet bare 300 RPM på motorene i forhold til nypusset båt. Farten var nesten riktig i forhold til oppnådd turtall. Det antar jeg skyldes at propellene og akslingene er grodd. Jeg bestemte meg for at hun ikke skal opp i vår heller (var sist på land i 2003), jeg får heller noen ungdommer jeg kjenner, til å dykke ned å rense propellene når vannet blir litt varmere. Da er noen tusenlapper spart, men jeg bør nok spandere noen pils på dem, noe jeg vel hadde gjort uansett.

 

Til helgen blir det båtpuss. Ting skal gjøres både ute og inne, men det er fint om du ordner pent vær Thor. Vasking av skrog og overbygg, polering av ditto. Innvendig rengjøring, kanskje nye tepper, kanskje farging av trekk på puter i salong (falmet), skifting av dieselfiltere og rensing av vannutskillere. Oppkjøring av ferskvannsanlegg. Oppkobling av dusjpumpe. Admiralen har rekvirert noen nye lamper, så vi får se på det også. Kanskje demonerer jeg radaren også, så kan Bastarden kanskje få en antikvitet på taket etterhvert. Vi får se...

 

En ting er i alle fall sikkert. Vintreren er slutt for FLIII, båtsesongen 2006 er igang. Måtte den bringe mange solfyllte, rolige timer ombord, selv om dieselprisen nå overgår alle historiske høyder. Så lenge det er til båten, er det utrolig hva vi tåler (overser) av utgifter.

 

Ha en god sommer alle sammen. Kanskje vi ses?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

For guds skyld demonter Radaren!!!!! :yesnod:

Se der kom soltilbederen på banen. Er ikke du brun nok nå da?? Vinterblekheten er vel ikke tilstedeværende etter 5 måneder på Hawaii???

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg fallt nesten for fristelsen til å kjøpe to fritidsbatterier på 110 Ah for 790,- (?) pr stk fra Biltema, men slo det fra meg i siste øyeblikk.

Ikke noe vondt om batteriene til Biltema men fritidsbatterier (uansett merke) er ikke egnet til å starte motorer med, de er ikke laget for å ta stor strøm ut av...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe vondt om batteriene til Biltema men fritidsbatterier (uansett merke) er ikke egnet til å starte motorer med, de er ikke laget for å ta stor strøm ut av...

Nei, ikke sant. De Skanbatt batteriene jeg hadde som startbatterier var fritidsbatterier, og de hadde jo holdt noen år som du ser. Men, jeg er glad nå, for at jeg ikke fallt for fristelsen til å spare ca 800 kroner. Så vil tiden vise hvor lenge de holder når det er batterier som er laget for start.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...