Jump to content

Gjøre båt av denne stålbåten?

WithVital

Recommended Posts

Hva tror folket om å kjøpe et vrak av en stålbåt og et sveiseapparat? Båten koster 10.000,- Må bytte noen plater bak men hvis man har noen år og trenger en hobby er det kanskje greit?

Båten er en 32 fots motorseiler (uten motor). Jeg er ikke avhengig av å få den på vannet noensinne og har plass i hagen...

Bilde

Bilde

- Får jeg gitt den bort hvis det bare blir tull tro?

- Er det noen som vet om noen som kan frakte (og heise opp) monsteret (5t) fra Kragerø til Nesodden?

Takk og bukk :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

........... Jeg er ikke avhengig av å få den på vannet noensinne og har plass i hagen...

Hei, WithVital!

Med ditt syn på livet synes jeg at du har den rette instillingen - da har du jo ikke mye å tape, bortsett fra de 10.000,- for båten og (et råtips) enda 10.000,- for transporten, da.......... :wink:

Uten noen gang å ha hatt stålbåt selv, vil jeg tro at det som blir vanskeligst er å grunn-behandle (grunne og male) stålet, det gamle og de nye platene, for å unngå rust i fremtiden.

P.S.: Likte "sjiraffene" som går tur bortover på vannlinje......... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ups... -jeg har kjøpt den, så da er det bare å kaste seg over faglitteratur og erfaringer om stålbåter (er visst en "Orion 32"). Har lest en del gode lenker og tråder her inne, og er overbevist om at det i det minste blir kjempegøy å leke seg litt med stål, sandblåsing og anoder :)

(fant en fyr på Finn.no som kan kjøre den for 3-4000 hvis jeg skaffer kran på hente- og levereadresse. Noen bedre? -best om samme mann / selskap kan både løfte og frakte)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Jeg har observert en del 'tilsvarende' prosjekter i Tyskland.

Ut fra dette vil jeg anbefale å starte med å se hvorledes skroget flyter med innlagte steiner el. annet som simulerer motorvekten.

Ved nøyaktig ved måling av skrogformen og fotografering av skroget i vannet og utenfor vannet vil du få informasjon som flere kan vurdere ved fremtidig drivstoff-forbruk.

Noen som kan tippe minimumsbehov mht. motor? Noen helt konkrete jeg bør være på utkikk etter? -2 knop i motvind og sjø er nok i massevis... :smiley:

(-og jeg skal så klart oppdatere hjememsiden min med det nye prosjektet når den er på plass :)

Redigert av WithVital (see edit history)

Ups... -jeg har kjøpt den.....

Dét er "gutten sin", det! :yesnod:

Gratulerer med mange års hygge, kos og utfordringer (.....problemer egentlig, men utfordringer er et mye bedre ord!) :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen som kan tippe minimumsbehov mht. motor? Noen helt konkrete jeg bør være på utkikk etter? -2 knop i motvind og sjø er nok i massevis... :smiley:

Jeg hadde en 32 fots stål seilbåt og der var det en 18 hk VP hadde på følelsen at den var tilstrekkelig stor. Grunnen til at den ble byttet ut var at den var trang.

Hehe - håper du får båt ut av det! Det gjør du sikkert, med endel arbeid og ved å fordele arbeidet fornuftig!

Med det mener jeg at får du sveisa det som trengs, og grunnet skroget på utsida samt satt inn aksling (eller bare plugga hullet), så får du satt den på vannet. Får du satt den på vannet, så er det MYE hyggeligere å drive med motorinstallasjon og innredning... Og starter motoren og går, så kan du ta en tur selv om den mangler det meste!

Altså, sats på å gjøre det som trengs for å få den i drift, da er det mye lettere å få motivasjon til finpussing etterpå!

Når det gjelder motor, så er det jo mange måter å gjøre det på... Du bør vel som meg bruke mye tid til å se på hva som er tilgjengelig på nettet til enhver tid - det er mye brukt som er ALT for dyrt, og noe som er både overhalt og velholdt til en overkommelig pris...

Dersom du trenger en virkelig billig motor, så kan du jo jakte på en liten dieselmotor fra bil - før eller senere kommer du over en som du vet går bra og som du kanskje får for ned mot vrakpantpris... Mariniseringen koster jo, og gjøres ofte for dårlig... Men alt går, særlig med hjelp herfra!

Gratulerer med stålbåt! Greit å jobbe med er det vel - særlig om du ikke har noe innredning å ta hensyn ved skrogreparasjonen...

Noen som kan tippe minimumsbehov mht. motor? Noen helt konkrete jeg bør være på utkikk etter? -2 knop i motvind og sjø er nok i massevis...

Minimumsmotor for denne båten er 25- til 30 hk. En Mercedes 636 eller noe i den duren ville passet fin, men da kommer du opp i 40 hk. En tre-sylindret Yanmar ville vært midt i blinken, 25- til 30 hk.

Dét er "gutten sin", det! :yesnod:

Gratulerer med mange års hygge, kos og utfordringer (.....problemer egentlig, men utfordringer er et mye bedre ord!) :o)

Takk! -jeg har allerede flyttet inn (mentalt) med vinkelsliperen :)

Sprekt prosjekt som jeg gleder meg til å følge! Gratulerer! :flag:

Går å kikker litt på motorseilere i stål selv, men tør neppe begi meg inn på et såpass omfattende prosjekt. Men du har jo vist at du får til flotte saker med with-prosjektet ditt.

Withen var kjempegøy å bygge, men merket allerede før sjøsetting at jeg ønsket meg større plass (-og utfordringer :) Jeg skal lage en hjemmeside til vidunderet og inviterer dere alle på virtuell dåpseremoni (evt. gravøl)... :)

Jeg hadde en 32 fots stål seilbåt og der var det en 18 hk VP hadde på følelsen at den var tilstrekkelig stor. Grunnen til at den ble byttet ut var at den var trang.

(-og takk for IM :)

Hehe - håper du får båt ut av det! Det gjør du sikkert, med endel arbeid og ved å fordele arbeidet fornuftig!

Med det mener jeg at får du sveisa det som trengs, og grunnet skroget på utsida samt satt inn aksling (eller bare plugga hullet), så får du satt den på vannet. Får du satt den på vannet, så er det MYE hyggeligere å drive med motorinstallasjon og innredning... Og starter motoren og går, så kan du ta en tur selv om den mangler det meste!

Altså, sats på å gjøre det som trengs for å få den i drift, da er det mye lettere å få motivasjon til finpussing etterpå!

Når det gjelder motor, så er det jo mange måter å gjøre det på... Du bør vel som meg bruke mye tid til å se på hva som er tilgjengelig på nettet til enhver tid - det er mye brukt som er ALT for dyrt, og noe som er både overhalt og velholdt til en overkommelig pris...

Dersom du trenger en virkelig billig motor, så kan du jo jakte på en liten dieselmotor fra bil - før eller senere kommer du over en som du vet går bra og som du kanskje får for ned mot vrakpantpris... Mariniseringen koster jo, og gjøres ofte for dårlig... Men alt går, særlig med hjelp herfra!

Gratulerer med stålbåt! Greit å jobbe med er det vel - særlig om du ikke har noe innredning å ta hensyn ved skrogreparasjonen...

Veldig glad for at jeg har dere på BP. Selv ikke marinisering av gamle dieselmotorer høres skremmende ut... Jeg får se det an etter litt hamring og sliping hvor langt den er fra å kunne sjøsettes i det hele tatt, men synes det høres lurt ut å lage båten først og innrede etterpå. Penger kommer til å avgjøre litt også, -regner med å måtte ut med noen store slike for å få skroget i topp stand...

Minimumsmotor for denne båten er 25- til 30 hk. En Mercedes 636 eller noe i den duren ville passet fin, men da kommer du opp i 40 hk. En tre-sylindret Yanmar ville vært midt i blinken, 25- til 30 hk.

Tusen takk! -Ensylindret høres enkelt og slitesterkt ut, er Yanmar "best"? (uten at jeg vil vi skal diskutere det så mye her:) Enkelt med reservedeler og reparasjoner?

Her har vi en annen Orion (muligens Orion 30?) -fin båt....

Oi.. -fantastisk! -noen har tydeligvis gitt opp å redde overbygget (eller gjemt det i treverket), men den ser ganske lik ut. Takk for linken, -bildene er en god inspirasjon :)

Jeg fant et par 34-fotere på nettet:

Bilde

Bilde

Gleder meg til å rentegne hele båten teknisk :)

Går det ikke ann å bruke brunox på skroget etter slipingen for å forhindre ny rust???

Har brukt det på bil med godt resultat enda det er beregnet for maritimt miljø...virker ved å omdanne rust og gir en hard blank flate som kan overlakkes.

Til og med de håndlagede stålstolene til sjefen her hjemme har fått et strøk!!!!! :crazy:

Gratulerer med ny båt! Spenstig gjort.

Det er vanskelig å se den egentlige tilstanden fra bildene, men stål er et flott materiale for en båt, og stålmarken kan man få bukt med om man disponerer et sveiseapparat, et sandblåseapparat, og litt kunnskap om korrosjon.

Jeg vil anbefale deg at du får målt godstykkelsen på skrog, spanter etc, slik at du lettere kan vurdere behovet for utskifting av stål, og får byttet ut dette mens du er igang. Ofte er båtene bygget i forholdsvis grovt materiale, slik at du har endel å gå på. Skal du stoppe rusten, bør skroget og overbygget blåses og korrosjonsbehandles både utvendig og innvendig. Husk at i samvær mellom stål og rust, er det stålet som er offeranoden. Ikke fall for fristelsen til å slipe vekk rust. Du lukker da rust i porer etc inne, slik at muligheten for galvanisk korrosjon senere er tilstede. Bare sandblåsing fjerner rust inne i porer. Vær nøye med sandblåsingen av både nye og gamle plater i tillegg til sveiseskjøter før påføring av sinkepoxy (Jotum Barrier eller tilsvarende) som grunning. Denne behandlingen kan stå en tid før videre behandling, uten at ny rust oppstår.

Om du ikke har det utstyret du trenger for å korrosjonsbehandle skuta (sandblåsing/maling), kan jeg i perioder, hvor jeg ikke bruker det selv, kanskje låne deg utstyr (sprøyte etc.). Er det interessant, send meg en IM.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Første tanker er gjort mht båtens utseende og funksjon. Er du interessert, kan du titte på noen foreløpige skisser HER. Kommentarer er hjertlig velkomne...

Claus :)

Bilde

Fint å ha mulighet for synsing. Her kommer noen tanker: Flybridge mener jeg ikke har noe å gjøre på en motorseiler. Her mener jeg det er enten eller. Under seiling vil en sitte for høyt til at det er behagelig, og båten vil trolig, med såpass mye vekt i kjølen, rulle mer for motor enn det rene motorbåter gjør. Da blir en flybridge et ganske ubehagelig sted å oppholde seg vil jeg tro. Skjønner allikevel at du ønsker lukket styrhus og utvendig styreposisjon. Siden det virker som du ikke skvetter unna for "litt" sveisearbeid vil jeg foreslå å vurdere noe ala dette:

Bilde

Om du utvider aktercabin over fenderlist slik at du får et poopdekk og plasserer utvendig styreposisjon der, vil du kunne se over styrhustaket. Du vil i tillegg ha mye lettere tilgang til anker, fortøyninger, osv. og i tillegg en større akterlugar. Det som er ankepunktet er et større vindfang- men uansett langt mindre enn ved å lage flybridge. Å ha mast i tabernakel som du har tegnet, er etter min oppfattning en svært god ide. Forøvrig synes jeg du har et bra og sikkert grep om linjeføringen. Som sagt: jeg gleder meg til å følge dette!

Sofaseileren :

Der ligger en motorseiler i ferrocement her i Grimstad som er så og si helt identisk med dine tegninger.....

Den er meget pen og forseggjort.

Skal se om jeg kan få tid til å ta bilde en av dagene og legge ut.....

:yesnod::yesnod: Jeg skal ikke akkurat påberope meg å ha "funnet opp" dette designet! en klassisk designprinsipp på motorseilere. Om skroget "tåler" det rent proposjonsmessig synes jeg det både er vakkert og funksjonelt. Nauticat bruker på mange av båtene. (33 foteren kom også med poopdekk på endel senere modeller) Har sett endel endel eksempler hvor fribord ikke er høyt nok, og akterdekket blir for dominerende, men jeg tror dette skroget skulle kunne "bære" et slikt dekk rent visuelt. Vektmessig blir det vel neppe noe forskjell.

Sofaseileren :

Der ligger en motorseiler i ferrocement her i Grimstad som er så og si helt identisk med dine tegninger.....

Den er meget pen og forseggjort.

Skal se om jeg kan få tid til å ta bilde en av dagene og legge ut.....

Det hadde vært strålende, -fant forresten en i Finland:HER ("Stabilocruiser") som har Poopdeck (-navnets opphav tro?).

Jeg synes forresten sofatrekkene og kjøkkenflisene er helt fantastiske selv om resten er ganske slitt på den...

:yesnod::yesnod: Jeg skal ikke akkurat påberope meg å ha "funnet opp" dette designet! en klassisk designprinsipp på motorseilere. Om skroget "tåler" det rent proposjonsmessig synes jeg det både er vakkert og funksjonelt. Nauticat bruker på mange av båtene. (33 foteren kom også med poopdekk på endel senere modeller) Har sett endel endel eksempler hvor fribord ikke er høyt nok, og akterdekket blir for dominerende, men jeg tror dette skroget skulle kunne "bære" et slikt dekk rent visuelt. Vektmessig blir det vel neppe noe forskjell.

God ide! -ser at den finske har det samme prinsippet. Jeg er allikevel bittelitt usikker på om jeg får nok "uteplass" (til fremtidige koner og unger) uten å bruke taket (-og så er det noe jeg liker godt med "lua" på taket... (kan evt. bare skjule masse teknisk skrot, radar osv?)). Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg faktisk skal seile med den, -vil mest ha seil som en "nødløsning" og stort sett bruke en gjerrig dieselmaskin. Har noen tilsvarende havseiler og erfaring med hvor mye man bruker seilet(ene)?

Skal drodle litt på Poopdeck (-og opphavet til akkurat det navnet? -anyone? :)

Takk!

Redigert av WithVital (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...