Jump to content

Gjøre båt av denne stålbåten?


WithVital

Recommended Posts

Synes forslaget med FlyBridge var genialt på en motorseiler. Man skal jo kose seg på sjøen. Skissene var veldig fine. Synes båten fikk pene linjer.

Hjertelig! -visste ikke egentlig at det var uvanlig med bro på slike. Gøy å tegne planløsninger uten en eneste føring mht. rett og galt :) (-si ifra når det dumper en passende VP ned fra oven da.. ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

....(-navnets opphav tro?).....

Sakser litt fra <h1 class="firstHeading">Wikipedia, the free encyclopedia</h1> <h1 class="firstHeading">

</h1> Poop deck: In naval architecture, a poop deck is a deck that constitutes the roof of a poop cabin built in the aft (rear) part of the superstructure of a ship. The name originates from the Latin puppis, or the elevated stern deck. In sailing ships, with the steerage at the stern, an elevated position was ideal for both navigation and observation of the crew.

Jeg er allikevel bittelitt usikker på om jeg får nok "uteplass" (til fremtidige koner og unger) uten å bruke taket

Jeg tillater meg å være litt sta: Forhør deg litt rundt. Jeg tror dette er feil skrog å gå for en flybridgeløsning på. Mere uteplass: Minske styrhus / utvid akterlugar. Konstruer bakre halvdel taket over styrhus slik at det kan skyves under fremre halvdel. Fordel: Uteplassen blir på et nivå hvor det også er behagelig å oppholde seg på den.

Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg faktisk skal seile med den, -vil mest ha seil som en "nødløsning" og stort sett bruke en gjerrig dieselmaskin.

Synd..... Du har et motorseilerskrog som faktisk ser ut til at kan seile bra. Som ren motorbåt tror jeg (her kan jeg ta feil, korriger meg de som måtte vite bedre) kan denne lide noe under at kjølen er dimensjonert etter å være motvekt til trykkbelastningen i seilene. For ren motorgang vil du trolig i en del situasjoner oppleve at båten får en viss pendelvirkning. Vil anbefale deg å prøve seiling før du tar noen endelig avgjørelse... Svært avstressende og ikke vanskelig å mestre i det hele tatt. Og ingen gjerrig diesel er så gjerrig som seilduk. (om du unngår high-end løsningene :wink: )
Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg får til en poop-løsning og tenke litt mer, -takk for gode råd!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Et mulig problem med flybridge må være bommen. På en 'vanlig' båt kan man få en kakk i skallen av bommen, men det er mulig å dukke. På flybridgen kommer bommen i knehøyde - høres nifst ut :wink:

 

Selv om du ikke seiler, så deiser bommen litt fram og tilbake - du greier ikke å stramme den hardt.

 

Dessuten - på tegningen går storskjøtet til flybridge. Du bør tenke gjennom hvordan det skal håndteres 'nedenfra' - det er tungt nok å dra det som det er - bryteblokker øker friksjonen og gjør det mer uhåndterlig både når det slippes ut og hales inn.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Selv om du ikke seiler, så deiser bommen litt fram og tilbake - du greier ikke å stramme den hardt.

Dette vil jeg tro er enklest av alt å løse, med å lage en bomholder/ spor til bommen på en bøyle. Rart ikke dette er standard utstyr på alle motorseilere.
Link to post
Share on other sites

Den ligner på en Ansø 31, en svensk enkelspline stålmotorseiler, som jeg hadde i noen år. Den hadde imidlertid poppdekk noe som gav en romslig akterlugar og ekstra solplass. Den var ketchrigget (for å holde senter for seilarealet lavt) og seilt bra på halvvind.

For reasturering vil Ansøen være en bra modell skulle jeg tro. Den hadde 33 hk motor, og det var vel et minstekrav til en slik båttype. Jeg tror det vil være lurt å bygge båten til en robust motorseiler som skroget er utgangspunkt for. For øvrig synes jeg ideen med flybridge ikke er bra på denne båttypen. Lykke til i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Et mulig problem med flybridge må være bommen. På en 'vanlig' båt kan man få en kakk i skallen av bommen, men det er mulig å dukke. På flybridgen kommer bommen i knehøyde - høres nifst ut :wink:

 

Selv om du ikke seiler, så deiser bommen litt fram og tilbake - du greier ikke å stramme den hardt.

 

Dessuten - på tegningen går storskjøtet til flybridge. Du bør tenke gjennom hvordan det skal håndteres 'nedenfra' - det er tungt nok å dra det som det er - bryteblokker øker friksjonen og gjør det mer uhåndterlig både når det slippes ut og hales inn.

Er det leddet i masten som er storskjøtet? -ser i så fall poenget med at det blir er salig drag å få den opp og ned uten maskinkraft. Har revurdert hele leddet i nye skisser. Hjertelig takk for innspill!

 

 

Spennende at du leker med form funksjon og utfordrer gamle og muligens satte oppfatninger, men syntes ikke at flybrigde gjorde seg, det blir feil......

 

pass på så den ikke havner på:

 

årets merkeligste båt :wink:

Veldig i tvil ja mht. flybridge ja... -var båten 40 fot ville det vært enklere tror jeg... -liker uansett tanken på å kunne bruke taket godt og prøver å finne en løsning som utelukker plassering på listen ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så har man revidert styreposisjon på bro (tatt den vekk men beholdt tak som oppholdssted), tegnet et slags poopdeck (men beholdt vanlig dekk og brukt poop som "trapp"), og plassert styring på poop. Leddet i masten har jeg ofret. Regner med at det er såpass mye styr med å løsne, senke, legge ned at man likeså godt lar den ligge på land hvis det trengs (-og så får jeg revurdere å seile på Amazonas... :) -Mulig jeg tegner den inn igjen hvis jeg finner en lur løsning på at den blir liggende på taket når jeg tegner båten ovenfra...

-har forresten senket "hatten" (vantet på taket) 10 cm fra forrige tegning.

 

Måtte desverre teste stoler og bord på taket (-for å være sikker på at kommentarene strømmer på :) Har ikke funnet opp et halvt poopdeck for å provosere, men for å beholde "walkaround" muligheten. Har vurdert å tegne inngang fra poopdeck i steden for fra babord side. Selve dørløsningen på siden er ikke planlagt ennå...

 

Fortsatt kjempeglad for tilbakemeldinger. Husk at jeg ikke kan seile, men at jeg har veldig lyst og ikke vil ødelegge muligheten helt... :)

 

Bilde

 

PS: jeg er ikke helt sikker på hvordan kjølen og roret ser ut i profil. Tegningen er bare en gyllen antakelse.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Er det leddet i masten som er storskjøtet? -ser i så fall poenget med at det blir er salig drag å få den opp og ned uten maskinkraft. Har revurdert hele leddet i nye skisser.

Leddet i masten er det jeg vil kalle tabernakel. Er du interresert kan jeg grave litt i noen eldre båtbladartikkel, og forhåpentligvis kunne sende deg en løsning på dette. Med et riktig konstruert tabernakel kan en person uten problemer, ved hjelp av en av winchene, heise masta selv. Storseilsskjøtet er arransjementet med blokker og tau som man regulerer bommen med. En av de viktigste tingene å ha kontroll over når man seiler.

 

Jeg mener forøvrig at på sjøen, vesentlig mer enn på landjorda, har begrepet "form follows funktion" høy relevans. Jeg mener ikke at formen dermed må være konservativ, men sjansene for å "lykkes" med eksperimentering om erfaringsgrunnlaget ikke er der er etter min oppfattning små. Siden du definitivt har grepet på formen, vil jeg anbefale å få inn litt seilkunnskap før du endelig bestemmer designet på båten. Er du interresert (og har en tilhenger) kan du låne en eldre askeladden combi jeg har liggende, for å teste ut selv. Ser vi har tilhold på samme odde, så avstanden er ikke så lang. I tråd med "nicket" mitt, har jeg også plenti med seil-litteratur jeg kan låne bort.

Send meg en IM om du er interresert.

Link to post
Share on other sites

Leddet i masten er det jeg vil kalle tabernakel.

Nemlig... -spørs om jeg ikke trenger litt litteratur og en seiltur ja :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Nemlig... -spørs om jeg ikke trenger litt litteratur og en seiltur ja :)

Hehe... :wink: . La bare ikke min tendens til besserwisserhet ta fra deg motet. Har stor sans for den kaste seg utidet-holdningen du legger for dagen.

Det morsomme med seiling er at bruker du en halvtime til å få inn litt teori, er det bare å kaste seg uti det, og prøve og feile selv.

Link to post
Share on other sites

Dessuten - på tegningen går storskjøtet til flybridge. Du bør tenke gjennom hvordan det skal håndteres 'nedenfra' - det er tungt nok å dra det som det er - bryteblokker øker friksjonen og gjør det mer uhåndterlig både når det slippes ut og hales inn.

Aha.. -ja her må jeg lese meg opp en del skjønner jeg, -klart det blir slitsomt å bruke kraften nedenfra... -tenkeboksen (og bøkene :) neste...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hehe... :wink: . La bare ikke min tendens til besserwisserhet ta fra deg motet. Har stor sans for den kaste seg utidet-holdningen du legger for dagen.

Det morsomme med seiling er at bruker du en halvtime til å få inn litt teori, er det bare å kaste seg uti det, og prøve og feile selv.

Dere har helt rett, -skal lese litt før jeg løser plassering av skjøter og ledd, -blir bare ennå morsommere med flere utfordringer :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Hva er det med disse stålbåtene i forhold til plast??

Koster det mer å vedlikeholde en stålbåt?

 

Mmmmm.... De tåler innmari mye julig. De sprekker ikke, de bulker. Som en jeg snakket med, dog aluminiumsbåt, som i bunn og grunn er litt svakere enn stål. Han gikk på grunn så motoren kuttet av motorfestene. Ingen lekkasjer. Da han tok båten på land for å sjekke, hadde han fått en knyttenevestor bulk i kjølen. Aluminiumsbåter har, når opplegget er riktig, mindre vedlikehold enn stålbåter.

 

Hulda har ligge på vannet siden 2000. Vedlikeholdet så langt, med unntak av stoffing er null, 0. I mai neste år skal Hulda på land for å reparere en del malingskader. Dette er skader som skyldes min egen dumhet, og kunne vært unngått. Hulda er tørr innvendig, ingen lekkasjer overhode, ingen kondens.

 

Hulda rusler gjennom 5 cm is uten at det merkes noe særlig.

 

Dette er vel hovedgrunnene til at Hulda ble født. Og en ting til, som kanskje er spesielt for Hulda, jeg tror ikke det været er finni opp enda som skulle greie å senke Hulda.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære alle interesserte:

 

Stålskroget trengte desverre for omfattende oppgraderinger, og pengene ville ikke rukket til i lengden. Hele prosjektet er forkastet og jeg har kjøpt en Vista 28 i steden. Den er på plass, strippet og jeg sitter og tegner ny innredning. Trist med Orionen, men det ble desverre like vanskelig som å bygge den på nytt omtrent, -og jeg kan jo ikke sveise en gang...

 

Vista-side er underveis...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...