Jump to content

AIS på internett?

klikk

Recommended Posts

Jeg har lurt på om det er noen mulighet til å ta i mot AIS- signaler over nettet, og få visningen på eget kartprogram. Fra kontorvinduet mitt har jeg utsikt over fjorden, men feks. http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php dekker kun en del av det jeg ser. Ville vært fint å kunne bestemme utsnitt (og målestokk) selv. Men uansett er sandnessjøspeidernes AIS tjeneste kjempebra, og har sikkert senket produktiviteten min med 10-20 %!!! :flag:

.....og få visningen på eget kartprogram. ................................................og har sikkert senket produktiviteten min med 10-20 %!!! :flag:

på eget program (undantaget shipplotter!)

det skulle väl kräva noen form av NMEA signal på nettet !?!

tror ikke 10-20% rekker för mig........ :lol:

S/Y Gunga Din

på eget program (undantaget shipplotter!) det skulle väl kräva noen form av NMEA signal på nettet !?!

Etter å ha gått inn på shipplotter.com ser jeg at jeg like godt kan bruke shipplotter på egen PC med egne kartutsnitt. €25 er jo ikke noe skremmende pris for privatbrukere. Følgende står å lese om muligheten for å motta signaler fra internet:

• Peer-to-peer sharing - ShipPlotter can share data with another instance of SP using UDP datagrams over a local network or over the Internet.
  • TCP/IP client - ShipPlotter can receive data from a remote TCP/IP server that transmits NMEA AIS message data.
  • TCP/IP server - ShipPlotter can receive data from a remote TCP/IP client that transmits NMEA AIS message data.
Spørsmålet er da bare om det i dag er noen som distribuerer slike signaler? Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Noen som har tips?

I "Options/IO Settings" under "TCP/IP Input" huker du av for "Client" og legger inn de nevnte parameter i remote port og IP. Trykk så "Start" evt. menyvalget Process/Start. Dette gjelder ShipPlotter ver 9.6 og jeg mener den MÅ være registrert for at dette skal virke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kan du si noe om hvilket område denne AIS- informasjonen dekker?

Hele norskekysten!

Neste spørsmål: Kan noen si hvem som sender ut disse data og om det er "lovlig" for hvem som helst å benytte seg av de?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det kommer litt an på hva slags scanner du har. Det er som regel bare å lodde på en motstand og en phono-plugg.

Høres unektelig fristende ut å forsøke. Hva vil rekkevidden være for en slik scanner? Og hva koster slike? Og hva slags scanner vil være enkel å modifisere?

IP 153.44.253.5 port 8040 TCP

Jeg prøvde meg på dette, men ga opp.... siden jeg har registrert versjon av ship plotter... Hva med kart for dette programmet.... finnes det kalibrerte kart som man kan bruke.....

Har ikke hatt så god tid til å utforske dette, arbeidsgiveren mener jeg skal jobbe litt også.... maken til tullprat... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Høres unektelig fristende ut å forsøke. Hva vil rekkevidden være for en slik scanner? Og hva koster slike? Og hva slags scanner vil være enkel å modifisere?

Beskrivelse av hvordan man modifiserer forskjellige scannere: http://www.discriminator.nl/

En scanner koster vel rundt en tusenlapp. Men du får også dedikerte AIS mottagere med seriell NMEA utgang til ca. 1500,- tror jeg.

Har lest om folk som har fått opptil 60nm dekning med scanner med antenne på taket.

siden jeg har registrert versjon av ship plotter... Hva med kart for dette programmet.... finnes det kalibrerte kart som man kan bruke.....

Knapp nr 2 fra venstre laster ned satelittbilde for det området som du akkurat nå viser på skjermen og det er jo et greit alternativ. På www.shipplotter.com er der også link til nedlasting av kalibrerte kart.

Om du har siste versjon (9.6) så skal det være helt plankekjøring, mulig du må åpne brannmuren...

Jepp, se min her. Funker greit den.

Det spiller vel ingen rolle hvem som sender uit AIS-dataene? På Shipplotter kan alle med AIS-mottagere "share" sine data ut til Shippplotter. Hvem som sender ut hva spiller ingen rolle. Vi er blitt ganske mange som dekker den lange kysten rundt landet vårt.

Vi som legger ut dataene har en liten svart boks og en VHF-pisk. Dermed sveiper vi over kysten sammen. Vi sharer disse datene til en felles adresse på Shipplotter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...