Jump to content

AIS på internett?


klikk

Recommended Posts

Det er data fra Kystverket har jeg blitt fortalt. Ligger ingen sperre der.

 

Det ser ikke ut som om det er helt dette som er policyen hos kystverket i følge hjemmesiden der:

 

http://www.kystverket.no/?did=9140988#5)%2...ra%20Kystverket?

 

5) Hvem kan få tilgang til AIS-data fra Kystverket?

Kystverkets gjeldende policy er at tilgang til data fra AIS-nettverket begrenses til andre offentlige etater, inkludert havner. Andre aktører kan i visse tilfeller gis tilgang til data, basert på sine legitime behov. Dette vil typisk være aktører som bidrar sammen med det offentlige innen maritim trafikkovervåkning og oljevernberedskap.

 

Kystverket ønsker å kunne tilby private/kommersielle aktører tilgang til AIS-data basert på den enkelte aktørs legitime behov. Før dette kan skje må de juridiske forhold rundt videredistribusjon av data fra Kystverkets AIS-nettverk til slike aktører avklares. Kystdirektoratet arbeider med dette og en avklaring ventes innen utløpet av første kvartal 2006.

 

 

 

Aktører som gis tilgang til AIS-data må dekke Kystverkets eventuelle tilkoblingsutgifter.

 

 

 

Tilgang til AIS-data er gratis inntil videre. Kystverket vurderer et konsept for brukerfinansiering av driftskostnadene for AIS-nettverket. Dette innebærer at aktører på sikt kan bli fakturert for tilgang til AIS-data. Brukerfinansiering vil tidligst bli innført fra 2007.

Link to post
Share on other sites

Nå fikk til og med jeg det til å funke... kjekke saker dette.... tror jaggu meg jeg skal beatle de 25 Euro som dette kostet.... dette bare må jeg ha...

 

Siden jeg ikke fikk dette til å funkte tidligere i dag så var det nok brannmuren på jobben... som laget krøll

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

AIS sendes på VHF kanal 87 og 88 mens DSC sendes på VHF kanal 70.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Beskrivelse av hvordan man modifiserer forskjellige scannere: http://www.discriminator.nl/

En scanner koster vel rundt en tusenlapp.

Infonerende nettside! Det er fristende å forsøke å få tak i noe gammelt "og nesten gratis" for å forsøke å modifisere selv, med hjelp av informasjonen her. Han alle modifisertre radioscannere ta inn AIS, eller er det kun noen som dekker det aktuelle frekvensområdet?
Link to post
Share on other sites

Infonerende nettside! Det er fristende å forsøke å få tak i noe gammelt "og nesten gratis" for å forsøke å modifisere selv, med hjelp av informasjonen her. Han alle modifisertre radioscannere ta inn AIS, eller er det kun noen som dekker det aktuelle frekvensområdet?

Det bør sjekkes at de dekker området rundt 150-170mhz. Tror de fleste gjør det. Det er jo her Politisambandet ligger, derav "politiscanner". :wink:

Ser det ligger noen til salgs brukt, men de jeg har funnet er basert på overflatemonterte komponenter og krever derfor at man har litt trening med loddebolten. F.eks.: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=25...um=1&Catg=12006

Skal være stødig på handa der!

Bilde

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Informasjonen om AIS i denne tråden har vært omponerende.

 

Er det mulig for noen, jeg tenker nok særlig på SveinHa, å gi en sammenfattet informasjon om hva som er nødvendig for å få frem AIS informasjon i båten på PC.

 

Jeg tenker her på:

 

- software, eksempelvis shipplotter

- hardware, eksempelvis mottager av sendinger i VHF båndet på kanal 87 og 88

- tilkobling mellom mottager og PC, eksempelvis på seriell port evt. USB og egnet driver for denne

- nedlasting av egnet kartsystem for visning av AIS informasjon på kartbase

- annet

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke den helt store oversikten over hva som finnes men da jeg startet med AIS brukte jeg ikke så rent få timer på nett for å finne ut hva som fantes. Jeg endte opp med en modifisering av min gamle Navico VHF som ble modifisert iflg info fra www.discriminator.nl. Den nye utgangen går inn på Line Input/Mic inngangen på PC og der tar ShipPlotter over og dekoder mottatte meldinger. Dermed fikk jeg en "kjekt å ha"-løsning som kostet praktisk talt ingenting. Ulempen er at ShipPlotter brukes store CPU-resurser på å dekode analogsignalet fra VHFen.

 

En enklere løsning er jo f.eks. NASA sine mottakere som sender ut NMEA direkte på serieporten og det leser f.eks SOB og noen andre plotteprogram direkte.

 

Mye mulig jeg kjøper meg en "skikkelig" AIS mottaker etterhvert men først må de falle i pris OG lytte på både kanal 87 og 88 samtidig. Ulempen med en-kanals mottak er at AIS-senderene sender vekselvis på kanal 87 og 88 annenhver gang. Statisk info som skipets navn, dimensjoner, destinasjon o.l. sendes med MANGE minutters mellomrom og når en da mister annenhver sending kan det ta VELDIG lang til før en mottar disse data.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...