Jump to content

Anoder TAMD30A


Atco

Recommended Posts

Skulle kjøpe anoder på et VP verksted i dag(Vallø motor). Fikk beskjed om at jeg bare burde bruke 2 anoder, ikke 3, og at jeg skulle droppe den som sitter lavest på girboxen (venstre side). Dette angivelig fordi de hadde opplevd at denne anoden hadde løsnet/sprukket på motorer slik at bitene satt seg fast og tettet kjølesystemet.

-Hva sier dere til en slik påstand?

-Vil motoren være godt nok beskyttet uten denne anoden?

 

Jeg la opp problemet på Drevia sitt forum, og de anbefalte ikke å droppe denne anoden :nono: ....og jeg er nok mest stemt for å følge deres råd.....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Dette ble også diskutert litt i en tråd på Båtmagasinets sider for noen år siden, se her:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...CA?OpenDocument

 

Hvis du leter litt i svarene der, kan du se at et (godt) råd er å redusere diameteren på den nederste anoden med noen millimeter. Da skal du unngå at denne kommer i kontakt med (mekaniske) komponenter i gearet. Dette er nok den beste løsningen. Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Takk for linken Hos.....nå ble jeg i tvil igjen.... :lol:

 

Kan noen svare på om det er trygt å kjøre uten denne nederste anoden m.h.t korrosjon.....vil de 2 andre anodene være tilstrekkelig?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Vallø Motor har helt rett. Den nederste anoden på gearkassa har lett for å brekke og kan legge seg slik at den blokkerer for kjølevannet. Det er tilstrekkelig med 2 anoder totalt. Pleide å sjekke i august bare for å være sikker på det var tilstrekkelig anode beskyttelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...