Atco Startet 27.April.2006 Del på Facebook Startet 27.April.2006 Skulle kjøpe anoder på et VP verksted i dag(Vallø motor). Fikk beskjed om at jeg bare burde bruke 2 anoder, ikke 3, og at jeg skulle droppe den som sitter lavest på girboxen (venstre side). Dette angivelig fordi de hadde opplevd at denne anoden hadde løsnet/sprukket på motorer slik at bitene satt seg fast og tettet kjølesystemet. -Hva sier dere til en slik påstand? -Vil motoren være godt nok beskyttet uten denne anoden? Jeg la opp problemet på Drevia sitt forum, og de anbefalte ikke å droppe denne anoden :nono: ....og jeg er nok mest stemt for å følge deres råd..... Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
hos Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Dette ble også diskutert litt i en tråd på Båtmagasinets sider for noen år siden, se her: http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...CA?OpenDocument Hvis du leter litt i svarene der, kan du se at et (godt) råd er å redusere diameteren på den nederste anoden med noen millimeter. Da skal du unngå at denne kommer i kontakt med (mekaniske) komponenter i gearet. Dette er nok den beste løsningen. Lykke til! Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Atco Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 Takk for linken Hos.....nå ble jeg i tvil igjen.... Kan noen svare på om det er trygt å kjøre uten denne nederste anoden m.h.t korrosjon.....vil de 2 andre anodene være tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Ingar Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Volvo har en stavanode som er litt kortere enn standard typen. Denne passer nederst på gearet. Bruke man standardlengden knekker anoden når man skrur den fast. Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Hei. Kjøpte akkurat nye anode, og her var alle tre like. Disse er ganske lange siden det også er en gjengetapp på de. Er det lengden som er problemet med denne anoden eller er det tykkelsen Hilsen Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Vallø Motor har helt rett. Den nederste anoden på gearkassa har lett for å brekke og kan legge seg slik at den blokkerer for kjølevannet. Det er tilstrekkelig med 2 anoder totalt. Pleide å sjekke i august bare for å være sikker på det var tilstrekkelig anode beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Er det lengden som er problemet med denne anoden eller er det tykkelsenProblemet er at den lange, vanlige typen støter mot en skrå vegg når pluggen skues inn. Og brekker....Kan være vanskelig å få ut igjen, snakker av erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.