Jump to content

Kabelgjennomføring under vannlinja


Dalton

Recommended Posts

Tenkte å montere en hekksvinger under skroget, men vil ikke ha kabelen opp langs båten.

På min gamle tresnekke lagde jeg til en kloss i impregnert tre som jeg skrudde fast under båten med syrefaste skruer fra innsiden. Brukte noe sika-lim mellom skroget og klossen. Borret så et hull gjennom klossen og bunnen av båten, skrudde svingeren fast i klossen, og trakk kabelen opp. Fyllte hullet med sika-lim, potte-tett så lenge jeg hadde båten, og ekkko-lodde fungerte perfekt, (temp/fart).

 

Jeg monterte svingeren rett under styre posisjonen for å unngå lange kabel strekk

Link to post
Share on other sites

Har montert en sånn i skroget for lufting av diesel fra tanken. Denne har allerede begynt å bli stygg og jeg kommer til å skifte den til noe bedre. Den har fått en grønn aktig farge etter en sesong, så jeg ville absolutt ikke brukt den under vannlinja ( heller ikke til noe annet for den saks skyld)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk tenkt å montere en hekkgiver under båten med kabel opp gjennom skroget, men jeg kommer til å bygge den inn i skroget og legge på et par lag med glassfiber under. I tillegg støper jeg rundt giveren med epoxy. Dermed blir den på en måte semi innvendig montering, men med kun to lag med glassfiber på utsiden, så vil trolig temperaturføleren vise omtrent riktig også.

 

Men jeg tror ikke jeg vil anbefale metoden for andre en selvbyggere av båter i kryssfiner/glassfiber/epoxy. Med en "vanlig" trebåt så bør du bruke gjennomgående bronsegiver.

Link to post
Share on other sites

Tror dette er en dårlig idè i lengden, for det første vil dette med tiden sikkert ha sine svakheter i form av lekasje da kabelen vil bli slitt og bevege på seg. Du bør også tenke på at en hekksvinger (om jeg har forstått deg rett da, monteres under?) vil ha mye større sjanse for å kunne bli ødelagt av diverse yttre påvirkninger enn en vanlig bunnmontert svinger.

 

Nei tenk deg godt om her :nono:

Link to post
Share on other sites

Det har kommet en del synspunkter til Dalton om å montere gjennomgående giver på båten.

 

Når du har trebåt er det viktig at du monterer bronsegiver som er mer robust enn plastgiverne. Det er mulig du er noe tilbakeholden til gjennomgående givere i forhold til å få mest mulig vertikal lydstråle. Det har nå visstnok kommer givere som kan stå plant med skroget men som har innebygd vertikal innstilling.

Link to post
Share on other sites

At ikke plastsvingere kan brukes i trebåt, er nok en myte som bør avlives. Det går fint, men man må ta høyde for at de ikke er så robuste som bronsesvingerene.

 

Lag til en eikekloss som formes slik at den blir tilnærmet dråpeformet og slik at den passer til skroget. Lag den litt flat under der svingeren skal sitte. Bor med hullsag slik at hele hodet på svingeren kan forsenkes i klossen. Bor videre gjennom kloss og båt hull til skaftet på svingeren. Det er viktig at svingeren og undre flate på klossen ikke peker rett ned. Da kan det bli turbulens og luftbobler på svingerflaten. Den skal peke svakt forover i vannstrømmen, ca. 3 grader. Da er svingerflaten ren ved alle hastigheter. Lag klosssen maksimalt tykk i forhold til skaftet på svingeren slik at den kommer ut fra turbulens og vannstrøm rundt skroget.

Legg et par strøk primer nede i hullet til svingeren. Legg ei larve Sika 291 nede i hullet rundt svingeren. Sett den på plass. Legg ei larve Sika 291 under skiva til mutteren på innsiden og trekk til med litt mer en håndkraft.

Nå får du maksimal ytelse ut av loddet.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...