Jump to content

Rover 2.5l D 77HK "jager" når den går over 2500 rpm


Slurp

Recommended Posts

Hei alle

 

Har en Rover 2.5l D 77HK i min plastsnekke.

Til tider "jager" den dvs at motoren ruser seg selv, den øker turtallet selv..

Mest ved 2500 rpm. Kan kjøre på den hastigheten fra 5 min til 2 timer med små "jaging". Dette kan også skjer når motoren er kald..

Den ruser seg opp til ca 3000 rpm og kan stå der i 10-15 sek da bråker det så mye at jeg senker gassen til 2000 rpm og alt vel :eek: i et part timer til. Ellers kan den senke seg selv med kortere intervaller på 3-6 sek med "jaging"

Det rare er at den "jager" mest når sjøen treffer litt på siden av båten, slik at den gynner smått og den "jager ALDRI under 2000 rpm..

Joda har renset Dieseltanken, nytt filter, og vannfilter... Tror derfor ikke at det er tanken..

 

Siden dette skjer både på kald og varm motor, så tror jeg det kan være kjøleanlegget. Har derfor sjekket alle slanger og strammet alle punkter. Temp er byttet og stabil på + - 80 grader.

Den er ferskvannkjølt og jeg har litt kjølevæske i også..

Det kan heller ikke være for varmt i motorrommet for dette skjer på kald motor også..

 

Hvis det finnes noen som har hørt om "jaging" og har tips Please help :sailing: slik at jeg får fikset dette denne sommeren

 

Mvh

Kjetpa

Link to post
Share on other sites

Siste maskin jeg opplevde det på, hadde tilstoppet dieselretur til tanken. Det kan være noe skitt som flyter vekk fra returen i tanken når båten legger seg litt. Det kan også være at det kommer falsk luft inn på veien fra tanken, utett fødepumpe er nevnt. Skikkelig reingjøring og lufting av dieseltilførsel og retur kan være en idè, før man begynner å sende dieselpumpa på service.

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert nytt vannfilter og manuelt pumpet flere liter diesel igjennom systemet. Når båten kommer på vannet skal jeg rengjøre returslangen. ( flott tips )

Men hvordan rengjør man fødepumpen?. kan jeg enkelt skru den ut og skylle den i diesel?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/Dieasel_Luftpumpeweb.jpg

 

Mvh

Kjetpa

Link to post
Share on other sites

Men hvordan rengjør man fødepumpen?. kan jeg enkelt skru den ut og skylle den i diesel?

 

Mvh

Kjetpa

Tror ikke det er noen ide. Det som vanligvis skjer med slike pumper, er at en av de to ventilene lekker. Slike lekkasjer kan være meget små. For slike pumper som kan åpnes leveres det vanligvis rep.sett, inneholdene pakninger og ventiler. Svært mange slike pumper er "engangsgreier", rimelige i innkjøp. Pumpen til Huda koster i overkant av 600 kroner (GM V8-motor), kan ikke åpnes/overhales. Hele pumpa koster ikke mer enn hva et rep.sett ville kostet.

 

Ellers er det som er nevnt over relevante feilmuligheter. Merk at hvis motoren din ikke har selvluftende system, skal det meget lite luft til før uregelmessigheter opptrer. I og med at dieselsystemet henter inn luft på sugesiden, vil ikke en lekkasje nødvedigvis vise seg i form av våt lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt lignede opplevelser med min gamle Bedford: Der skulle det være olje på dieselpumpa. En lekkasje hadde gjort at den var tom med den følge at regulatoren begynte å jage. Sjekk om du har du har en slik pumpe og om det eventuelt mangler olje. Den pumpa jeg hadde var av merket Zimms og de skal ha olje.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal snakke med http://www.sandmo.no/ som er spesialister på Land Rover.

Siden dette er en 15J blokk som igjen sitter i Land Rover Discovery 2.5 L Diesel.

Takk for tips

 

Mvh

Kjetpa

Og, kunne du komme tilbake og fortelle "dommen" til oss andre? Temaet er interessant, mulighetene er mange--- fra governor i dieselpumpe til motorer som begynner å spise av smøreoljen--- mulighetene er mange.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

:cheers: hei dere

 

 

Da har jeg rettet feilen. Min motor "jager" ikke lengre. Problemet forsvant da jeg byttet vakumslangen som motoren trekker luft fra til den eksosslange!

Mye tyder på at den ikke fikk nok eller korrekt luft. med den gamle slangen så trakk den nok inn mye varm luft, men med en eksosslange så er den helt tett og trekke kun fra enden.

 

Har også satt inn vannutskiller, men ser ingen vann i den enda

 

MVH

Kjetpa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...