Jump to content

Identifisering av Volvo penta motor. (MD19)


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg skal til å overhale båtmotoren min og ville sjekke her om eg tror riktig når eg tror det er ein Md21a.Bør vite hva motoren heter når ein skal bestille nye deler :smiley:

Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg hva betegnelsen på motoren min er?

Eg har heletiden trodd det er ein MD21a,men i dag når eg sammenlikna motoren min og den MD21a en som det er bildet av i verkstedhåndboka så ser det ikkje helt likt ut.Startmotoren er bland anna på motsatt side og det ser ikkje likt ut rundt oljekjøleren og oljefilteret.

Eg fikk opplyst av selgeren av båten att motoren skulle ha 75hk så derfor trodde eg det var ein MD21a

Dette står merka på motoren

Indenor

79 42000

589

k081863k

115

5511090

Håper noen kan hjelpe meg utifra bildene og det som står på blokka

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Synes den så ut som en MD 19. Jeg har en slik selv i mitt prosjekt, og den skal ut og kastes. Tror den er 68 hk på 4500 o/min, laget på 60 tallet. Jeg ville ikke brukt penger på en slik motor i en båt som skal plane. Er ikke helt sikker men tror de ble brukt i Pegot 504.

Link to post
Share on other sites

Hmmm det var da merkelig

I følge han eg kjøpte den av og han som hadde den før han igjen så skulle trebåten min som er på 1750kg gjøre 16/17 knop med denne motoren.Og da må den vell vere på mer en 40hk?

Eg greide å spore opp han som hadde båten før han eg kjøpte den av i går.Og han kunne fortelle det att motoren hadde våre på totaloverhaling på eit VP verksted der den hadde blitt bora opp og skulle nå ute ca 80hk

Han trodde det var ein Md21 men var litt usikker på husken hehe

Har dere noen peiling på hvordan eller hvor eg kan finne ut hva slags mysterie motor dette er?

Vist det stemmer det som dei sier så har eg lyst til å bruke denne motoren første sessongen før eg eventuelt bytter

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer at motoren er overhalt i nyere tid, så burde da denne kunne fungere noen år til? Jeg ville ha skiftet toppakning (sjekk at toppen er plan), montert den og prøvd den ut en sesong som du antyder. Ser ingen grunn til å demontere hele motoren for sjekk så lenge det ikke er noen kjente feil, det vil bare fordyre det hele. Det eneste måtte være å demontere bunnpannen for rengjøring, siden motoren likevel er ute.

 

Hvis det stemmer at dette er samme motor som ble brukt i Peugeot 504, så var vel de bortimot udødelige i bil i alle fall?? Ble brukteksportert i store mengder til Afrika for få år siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var det eg tenkte å gjøre nå når eg fikk høre att den blei overhalt for ikkje så lenge siden.

Eg tenkte å demontere kjøledelen å gjøre den godt ren og ta ut bunnpanna for å renske opp gammel olje siden motoren har stått i 2 år nå.

Men har lyst til å finne ut hva slags motor dette er.Greit å vite når man skal handle pakkninger osv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oki så det er altså ein Md19?

Ble litt usikker.Beklager att eg tvilte på deres kunnskap :smiley:

Har sett på Volvo Penta sine sider men finner ikkje noen motor som heter Md19.Kan den ha ein anna betegnelse?Noen som har peiling på hvor eg kan få taki verkstedshåndbok til denne?

Er den bygd på samme blokka som Md21?

Link to post
Share on other sites

Som Dospen sier er dette en motor fra 60-tallet. Skal du få tak i deler må nok dette isåfall bli i ettermarkedet for bil, tviler på at Volvo har noe.

Såsant det ikke er skiftet må du også regne med at kjøl og avgassystemet er i dårlig forfattning. F.eks. holder platekjøleren skjelden mer enn 25år.

Samme med eksosmanifold og eksosbend. Bendet er gjerne det som går først.

Disse delene kan neppe skaffes lenger, med forbehold om at de er identiske med det som sitter på MD21. Uansett koster de en formue ift verdien av denne motoren....

Datablad finnes i linken i arkivet

Link to post
Share on other sites

Hmmm det var da merkelig

Når jeg kjøpte min båt oppga han jeg kjøpte båten hos at den gjorde ca 16 knop. Etter at jeg fikk se dataene på motoren ringte jeg for å forsikre meg om at det virkelig var sant. Han mente at den gjorde den farten med ca 3000 o/min. Da yter den ca 40 hk. Jeg vet ikke hva jeg skal tro når det gjelder fart og o/min når det gjelder min båt. Det sier seg selv at hvis man kjører en dieselmotor fra 60 tallet med 4500 o/min så holder det ikke. Hvis dyret går er det er det jo veldig greit å få prøvd båten.

Vet du hvilken utveksling du har på giret? Og hvor stor propell har du?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen

Ingar og Dospen hadde rett ja :smiley:

Fant denne http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/92ABB5E2..._BW_1965_en.pdf

under linkene til datablad som Ingar sendte og utifra bildene så er det ingen tvil om att dette er ein MD19.Tusen takk for hjelpa

Men eg klarer ikkje å finne ein motor som heter Md19 når eg søker på brukermanualer på VP sine sider.Noen som kan hjelpe meg med kor eg kan skaffe det?

Eg veit ikkje kva utveksling det er på hekken min.Det er eit gammelt 100 drev som står på nå.

Har ikkje sjekka størrelsen på propellen.

Igjen takk for hjelpa :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har eg blitt i tvil igjen på hva slags motor eg har hehe

Eg tok av toppen fordi eg fant vann i eine innsugningskanalen og fant ut att boringa i sylindrene er 90mm.

I følge sylinderservice i Kr.sand så skal Md19 ha 88mm i boring og Md21 ha 90mm boring.

Dei meinte på att man ikkje kunne bore opp ein Md19 til 90mm.

Noen som har peiling på om det går?

Nå har eg sendt bilder av motoren til Sylinderservice,får håpe dei kan komme med noen svar.

Var foresten utrolig hyggelige folk som jobba der.Annbefalest på det varmeste

Link to post
Share on other sites

Dei på sylinderservice er helt bestemte på att blokka er ein Md21a.Resten kan jo vere bygd opp av forskjellige ting.

Men eg kan ikkje helt forstå det heller for utifra bildene så er den mer lik ein Md19.

Men det ser ut som att alle pakkningene og lagrene eg har fått som skal passe til Md21 passer så da får eg gå utifra att det er det eg har.

Ikkje få farlig så lenge delene passer å motoren starter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det har vært en MD19 i båten tidligere, og at en tidligere eier har byttet til en bilmotor av typen MD21 og flyttet over alle mariniseringdelene etc fra den gamle MD19 motoren?

 

Mye rart som blir gjort rundt i de tusen hjem..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...