Jump to content

trenger ny vannpumpe

eysteind

Recommended Posts

Har brukte dagen i dag på å tømme vanntanken etter at pumpen(som er montert under tanknivå) tok kvelden.

Nå er eg på jakt etter en ny som eg kan montere over vanntankens nivå.

Ser at somme kan tørrkjøres og andre ikkje. Dette er vel en fordel i og med eg ikkje har vanntankmåler og eneste måten å finne ut kor mykje det er på tanken er når tanken er tom.

Derfor bør det bli en slik som kan tørrkjøres.

Trenger den heller ikkje så kraftig då den kun skal forsyne to vasker.

Så til spørsmålet: kor finner eg slikt rimligast?

Og kor stor bør den vere(l/m)?

Er det andre ting eg bør tenke på?

Hei.

Min Shurflo pumpe tok kveld i ferien. Aner ikke hvor gammel den er, men det er en membranpumpe med 3 membran og innebygget trykkbryter. Har hatt tilsvarende i andre båter og de fungerer helt greit. I farten fikk jeg tak i en pumpe som ser svært lik ut som Shurflo men heter "leisure accessories" (mistenker den for å være Shurflo men med et annet navn klistret utenpå....). Det viste seg at den var SVÆRT mye mer stillegående. Den gamle, og også en nesten ny i min forrige båt, hører en TYDELIG når er i drift men denne nye leisure saken hører jeg ikke. Den er på 7 l/min og kostet en snau tusenlapp hos Baardsen i Haugesund.

Hvilken kapasitet du bør ha er ikke så godt å si, men hvis du ikke bruker ferskvann til spyling e.l. holder det med 7 l/min. Det er også nok til dusjing. Om du kjøper for stor pumpe gjør det ikke noe annet enn at den vil kjøre mange korte intervall i stedet for færre lengre.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei.

Hvilken kapasitet du bør ha er ikke så godt å si, men hvis du ikke bruker ferskvann til spyling e.l. holder det med 7 l/min. Det er også nok til dusjing. Om du kjøper for stor pumpe gjør det ikke noe annet enn at den vil kjøre mange korte intervall i stedet for færre lengre.....

Kva meiner du med korte intervaller?

Min forige pumpe gikk hele tiden mens eg brukte vann, men ikke den var en trykkpumpe.

Kva er eigentlig forsjellen på en trykkvannspumpe og en vanlig pumpe (td. ferskvannspumpen til Maritim)?

Regner da med at den forrige pumpa di er en sentrifugalpumpe som starter vha. en bryter i vannkrana. Da går den kontinuerlig så lenge vannkrana er åpen. Denne typen pumper må stå under tanknivå da den ikke klarer å suge opp fra tanken (dersom den har fått luft i seg).

Trykkvannpumper styres automatisk ved at der er en trykkføler i pumpa. Når du åpner en vannkran synker trykket og det gjør at pumpa starter. Om forbruket er mindre enn det pumpa leverer vil den stoppe når trykket er høyt nok for så å starte igjen når trykket atter synker. mange bruker en akkumulatortank (en beholder på 1-3 liter som innehollder luft koblet på trykksiden av pumpa) for å få pumpa til å gå lenger om gangen og ikke starte så ofte. Membranpumper tåler å gå tørre og suger lett opp vann fra tanken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

En akkumulatortank er vel egentlig beregnet for å fjerne den spyttingen som man noen ganger får i systemet...hvis jeg ikke er helt på jordet nå da...!!!

Det ligger egentlig også i navnet...kalles ofte for trykktank...og jevner ut trykket i slangene slik at du får en jevn vannstrøm i vannkrana.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

En akkumulatortank er vel egentlig beregnet for å fjerne den spyttingen som man noen ganger får i systemet...hvis jeg ikke er helt på jordet nå da...!!!

Akkumulatortank eller trykktank, navnet skjemmer ingen :confused:

Spyttingen kommer av at pumpa har slurpet i seg litt luft og når denne slippes løs i vannkrana blir det gjerne litt spytting..........

Kranene eg har i dag har innebygget bryter slik at når eg skrur på kranen startet pumpen.

Kan eg bruke disse kranene sammen med en trykvasspumpe?

Jada, men du bruker ikke bryteren. Trykkvannpumpen skal ha strøm hele tiden (slår seg av og på selv etter behov) men du kan jo ha en bryter som slår av pumpen når du forlater båten hvis du vil.

De fleste med trykkvannspumpe har vel kanskje en bryter til denne på instrumentpanelet. Så lenge jeg er i båten, står denne bryteren på konstant. Derfor er den mulignes overflødig. Strømmen til pumpa brytes jo når hovedstrømbryteren slås av når båten forlates i hjemmehavna. Men dersom du har en liten lekkasje et sted i ferskvannssystemet, vil du oppleve at pumpa starter av og til når trykket synker. Da kan det være greit å kunne slå den av med bryteren på panelet. Så gjelder det å finne lekkasjen   :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...