Jump to content

Nattkikkert- Erfaringer


Frivakten

Recommended Posts

takk. Etter en legendarisk historie for noen år tilbake, køla mørkt utenfor Kragerø, på veg ut fra gjestehavna til der vi hadde tilbrakt skumringen, hadde det absolutt vært på sin plass å byttet ut ØL-BRILLENE itil kapteinen med NATT-BRILLER.

Åssen i svarte vi klarte å kjøre rett på en jernstake, lurer jeg på enda. Farkosten var en 285cm Zodiac, med tre voksne, 2 barn og en 4hester på hekken, så farten var ikke altfor stor. Men mørkt, det var det...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt nattkikkert, har tenkt og bruke den ved nattseilas. Det er veldig fint å bruke til å

finne referansepunkter i mørket. Testet den i helgen, helt suveren.

 

Nattkikkert sammen med kart, topp kombinasjon. Det gjelder å finne grunner til hvorfor kjøpe

seg duppeditter. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den på messe, utsalgspris var 5000,- men fikk rabatt, men ikke nok ifølge fruen. Jeg har kommet med alle mulige grunner til hvorfor den er så viktig. Firmaet het Teno anno eller lignende.

Kjekt og ha. Med så mye duppeditter, har jeg søkt etter en skipper. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den på finn.no for 1K. Med et par klyper salt så er det vistnok en 1.generasjon russkji med IR-illuminator.

 

Kjøpte den som sagt på impuls. Selgeren hadde egentlig tenkt å bruke den på fisketur, men hadde ikke fått brukt den. Enten var fisken for rask, eller vidvinkelen for liten :lol:

 

Sant å si, så har jeg heller ikk fått testet den noe særlig, men ser ut som den virker.

 

Ihverfall selges slike bl.a. fra statene til en pris fra (hvor er dollar-tegnet?) 199. Her er'n.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hun har testet den, hun er litt usikker på nattseilaser, men etter de siste duppedittene vil hun sove

godt.(i overlevningsdrakt). :lol:

 

Neida, jeg kjenner firmaet fra før, og fikk en hygglig pris. Hadde først tenkt på en rimeligere modell, men fikk en pris som jeg synes var hygglig. Stoler ikke altid blindt på all elektronikk, synes

det er greit og kunne finne referansepunkter i mørket. Sjekke at der hvor det liggen stake, varde

e.l. att det stemmer. Men om det er verdt pengene, det gjennstår og se.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Snakker dere om nattkikkerter eller lysforsterkere ? Jeg bruker en liten artig russisk sak,men den er en llysforsterker og ikke kikkert. Den er kjempebra,men virker best i mørket. Når en trykker in det infra røde lyset blir det skikkelig "dagslys". Effektiv rekkevidde 250-300 meter.

Brukendes også uten infrarødt.

Link to post
Share on other sites

Snakker dere om nattkikkerter eller lysforsterkere ?

Jeg er ikke helt sikker, men den jeg har har bare 3,6x forstørring, så da er det vel en lysforsterker?

thor: Er det en slik du har? Har du brukt den på sjøen?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Den ser ganske lik ut men min er en mere "avansert" modell enn den avbildede. Har brukt den i båten og den er grei nok så lenge det ikke er måneskinn eller for mye stjerner. Snek meg inn i en uthavn midt på natta med ankertau på kryss og tvers. Gikk helt ypperlig helt til en veldig hjelpsom person satte søkelyset mitt i trynet på meg :sad::nonod: Det var alt annet enn behagelig skal jeg si deg :lol:

Kikkerten egner seg godt til bruk ved nær navigasjon og for å finne hindringer i dei nære havstroka rundt deg sent på høsten. Jo mindre kunstig lys i nærheten jo bedre,en bør aldri bruke

den og se mot kunstige lyskilder da dette kan skade både øyet og kikkert.

(Jeg betegner disse hjelpemidlene som lysforsterkere) Ordentlige nattkikkerter , militære modeller, har jeg også prøvd. Bakdelen er at kikkerten da sitter på en hjelm og har separat 12V strømforsyning. Men jøss hvor godt en ser. !Kikkerten jeg prøvde hadde avstandsmåler og kompass.

Ordentlig bra men har litt vanskelig for å se behovet for slikt utstyr i fritids båt. Prisene er ikke avskrekkende,militær utgavene kan pruttes ned til startpris på USD 500-800 litt avhengig av hvilken hai du snakker med.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om nattkikkert er nok også knyttet til hva som er formålet med kikkerten.Jeg fikk en for 3 år siden og har forsøkt å bruke den til forskjellige formål ombord.Jeg så for meg at det viktigste bruksområdet ble å skille navigasjonslys fra andre lyskilder under nattseilas. Jeg forsøkte dette i endel tett belyste områder nær Kungshavn i Sverige. Fargeendringen i kikkerten ga meg imidlertid ingen bedring av lysvurderingene. Jeg har videre brukt den endel i kanalfart i Trollhettakanalen mellom Gøteborg og Venersborg, men ikke blitt imponert over bedre navigasjonsevne. I havner gir den klart mer informasjon om hva som skjer på land og i andre båter - men dette er av liten interesse for oss. Jge har benyttet kikkerten i dis og tåke, men her er utvilsomt radaren viktigere for meg.

Jeg har konkludert at nattkikkerten (med infrarød lyskilde) er kjekk å ha - men den erstatter ikke de ordinære navigasjonskildene.

Etter å ha snakket en god del opp gjennom årene med småbåteiere som har radar ombord, tror jeg at den største ikkerhetshevinging ligger å forbedre evnen til å bruke radar ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har hørt rykter om at det snart er jul - og at det er på tide å skrive ønskelister. En av sakene jeg har tenkt må være kjekt å ha er en nattkikkert. Først og fremst til lavfart navigering i trange farvann - feks inn mot havner eller bukter når man er ute med båten litt utenfor høysesongen og det er mørkt om natten.

 

Noen som har tips å komme med av hva som finnes av nattkikkerter og hvor man kan få tak i? Er det stor forskjell på generasjon 1 og generasjon 2 i pris og ytelse?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen god oversikt over nattkikkerter.

 

nattkikkert1.jpg

 

Jeg har denne. 2.5 x 42. Batteriene, 2 stk 1.5 v AA er oppgitt å vare i 20 timer. Jeg har bare ett batteriskifte i året. Synsavstand i mørket er omlag 200 m, vekt 0.8 kg. Ifølge bruksanvisningen er det svært nøye at den ikke blir eksponert for sterkt lys. Min var julegave kjøpt hos Seatronics i Moss - hvem andre.

Link to post
Share on other sites

Hvordan fungerer den i praksis, roaldbj? Er den nyttig eller er det mest en "kjent å ha" duppeditt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den har ikke høy prioritet i mitt båtliv. Det er komplisert å styre båten i mørket samtidig som man bruker kikkerten. Den er ikke særlig til nytte der hvor det er andre lyskilder, eksempelvis fyrlykter for da blir dette lyset meget sterkt. I absolutt mørke, f.eks ved oppankring gir den noe informasjon, men jeg foretrekker å bruke favorittlykta min som jeg har omtalt mange steder her på BP. Den opplyser hele havnebassenget og gir meg helt andre navigasjonsmuligheter.

 

hidmaxtelnov2008.jpg

 

Denne lykta skulle nesten vært obligatorisk for alle som ønsker virkelig godt lys i mørket. Men det er selvfølgelig også flere andre gode lykter på markedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...