Jump to content

Eliaden, en messe for oss?


Marwin

Recommended Posts

Nå strømmer det inn med reklame og henvendelser om Eliaden...

Eliaden (elektro-messen på Lillestrøm) går fra 8. til 11 mai;

En messe for oss?

Tror det!

Bl. a. Metric kommer med nye invertere (12v DC til 230 V AC). Andre leverandører viser det siste innen solpanel, belysning, batterier, ladere osv. osv.

Bare et hint.

mvh

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Direkte fra Eliaden:

Siste dag i dag. Håpet det hadde vært mere for "oss med båt". Var spes intr. i om det var kommet bajonett-pærer i LED for innendørs belysning til 12 volt ...

Nada! INGEN hadde hørt om slikt, så det blir nok mere venting på slikt. For ikke å snakke om lanternepærer i LED :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det har kommet både lanterne pærer og interiør lys i LED format, også til eksisterende (også bayonett) sokkeltyper. men akkurat nå sto det stille på hvilket firma. Trodde jeg snappet dette opp her på baatplassen, prøv og søk litt så finner du det nok. :flag:

Link to post
Share on other sites

Direkte fra Eliaden:

Siste dag i dag. Håpet det hadde vært mere for "oss med båt". Var spes intr. i om det var kommet bajonett-pærer i LED for innendørs belysning til 12 volt ...

Nada! INGEN hadde hørt om slikt, så det blir nok mere venting på slikt. For ikke å snakke om lanternepærer i LED :cryin:

:confused: Hei Marwin.

Men disse pærer finnes på markedet siden flere år.

Bare at ikke alle forhandlere har disse, fordi de blir ikke kjøpt så mye pga. fremdeles relativt høy pris.

Men hvis du vil betale så er det ikke noen problem til å hente LED-pærer hit.

Hvis man sammenlikner livstiden og fordeler av LED med vanlige pærer & priser,

så blir uttalen "høy pris" relativert til fordel av LED likevel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Noe utvalg finnes på http://lysdiode.no/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes noen flere pærer mer, men fra forskjellige leverandører.

Noe hadde jeg allerede på websidene mine, men nå sammenfatter jeg alle 18 typer som jeg kan levere hvis det behøves.

Det finnes også spesialløsninger og tilbudet ha økt i det siste.

Men det er jo klart fordi fordelene er fenomenalt, allene hvis man tenker seg at strømforbruket

minkes ned på 10 til 1% for mange bruksområder.

Les gjerne senere om dagen på websidene mine, rubrikk "båt" / "mer" / "elektrisk" / "lys".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har besøkt hjemmesiden din, men fant ikke noe om LED-lys...

Som jeg har skrevet ovenfor må klikkes fram og står under knappen "lys".

Men på websidene finnes det bare noe eksempler, fordi jeg kan rett og slett ikke plassere alle 260.000 artikkler som jeg kan levere fra hovedgrossistene mine.

Men ang. LED holder jeg på med litt oppgradering akkurat nå.

Det blir sikkert ikke noe som jeg selger hovedsakelig, men som informasjon skal det nå på sidene.

Heller tar jeg forløpig ikke noe på lager i Norge, fordi markedet er lit "tynn" her i øyenblikk.

I øyenblikk henter jeg etter bestilling, som tar avhengig av vanlige reiseformal for å hente varer

mellom en og tre uker.

Ellers blir det for dyrt med til å sende bare noen få pærer direkte til Norge, vet du.

Men hvis det finnes behov så ordner jeg også det.

 

Det tar nå sånt ca. 1 time igjen før det kan vises på sidene.

Men kanskje interessant for noen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har besøkt hjemmesiden din, men fant ikke noe om LED-lys...

Ferdig med det jeg kunne gjøre nå.

Direkte linken finnes her ,

vennligst klikk deretter på knappen "lys".

 

(herregud, jeg må også rydde på den delen av sidene skikkelig :headbang: )

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Betyr DET at:

"LED-Soffitte Med 3 LED Superlyst Strømopptak ca. 35 mA. Mæler: Ø 10 x L 43 mm. Sockel S8,5. 12 V, S8,5, hvit 68130 NOK 132,-" Kan brukes som lanternelamper? (Er de sterke nok?)

 

Likeledes:

"# 68050 89,- NOK 12 V / Ba15d weiß

#68051 89,- NOK 12 V / Ba15s weiß"

 

Er de egnet som erstattning for belysning i Båt / Campingbil?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I min båt har jeg to lamper med 2 stk. S8.5 sokkel i "uterommet" i båten. De er med vanlig glødetråd, og om jeg ikke husker feil trekker de da tilsammen 1A (3W hver) og gir elendig lys. Jeg har allerede byttet en del andre glødelamper (med annen sokkel) til halogen som gir behagelig lys med mindre strømtrekk. Men frem til nå har jeg ikke funnet pærer med S8.5 sokkel hverken med halogen eller LED.

 

Hvor mye lys gir LED-varianten, (part nr. 68130) din Joerg? Tilsvarer det en 3 watter med glødetråd? Og gir den "behagelig" gulhvitt lys?

 

Bilde

 

Og hva med en halogenvariant, kan du fremskaffe det også?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Betyr DET at:

"LED-Soffitte Med 3 LED Superlyst Strømopptak ca. 35 mA. Mæler: Ø 10 x L 43 mm. Sockel S8,5. 12 V, S8,5, hvit 68130 NOK 132,-" Kan brukes som lanternelamper? (Er de sterke nok?)

 

Likeledes:

"# 68050 89,- NOK 12 V / Ba15d weiß

#68051 89,- NOK 12 V / Ba15s weiß"

 

Er de egnet som erstattning for belysning i Båt / Campingbil?

Nei, jeg vill ikke anbefale disse som lanternelamper/posisjonslanterner.

Tenk for sikkerhets skyld på distansen som disse må bære lyset.

Men det finnes noe lampa fra Hella/Tyskland som bruker LED og som har allerede tilatelse for det.

 

Men for mange andre anvendelser er LED meget fine.

Jeg har bygget selv noen flere lys for kabin, udirekt belysning, rødfarget lys for nattseiling,

for kartlesing, stige m.m.

For det er LED perfekt og for det også alle disse pærer og lampene som finnes som LED.

 

Det samme gjelder også for bobil og lignene, hus og alt det der det ikke kommer an på mange mange watt / "brutalt lys".

Men hvem som skal har også det med LED, kan også løse dette problemet.

Det finnes svært mange, megakraftige LED som gir utrolig mye lys.

F.eks. har jeg kjøpt 5 stykke 8mm LED som jeg syntes kunne holde for nattbelysning av en liten del av båten min.

.....disse ligger nå fremdeles i skapet, fordi bare en stykke ha vært nok at det ha vært for lyst i hele båten om natten :lol:

 

Men disse som finnes nå på websidene er allerede veldig bra og en fantastisk "ferdigløsning"

for mange erstattninger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvor mye lys gir LED-varianten, (part nr. 68130) din Joerg? Tilsvarer det en 3 watter med glødetråd? Og gir den "behagelig" gulhvitt lys?

 

Bilde

 

Og hva med en halogenvariant, kan du fremskaffe det også?

 

Lars H.

Det finnes ikke noe betegnelse for lysstyrken.

Men jeg kan fortelle deg at jeg hadde noe sån i den siste VW-T4 buss jeg hadde.

Og det ha vært i allefall ikke noen forskjell til vanlige glødelamper, synes jeg.

Men det finnes jo også en skjerm foran lampene i bilen.

Og så blir lyset jo sprøyt ut, men kommer ikke lengre direkte (man kan godt snu diodene mot reflektoren som ofte finnes i lampene).

LED har ulempen at disse bare lyser i en rettning, men jeg synes at man kan godt hantere det.

 

Om halogenvariant vet jeg ikke noe om nå, fordi jeg framskaffer men er ikke noe spesialist for lys.

Men det kan være mulig fordi jeg har en grossist i Tyskland som jobber bare med lyspærer.

Grossisten tilbyr alt (u)mulige, men også spesialpærer for unormale spenninger osv.

Men hvis disse finnes så er det sikkert ikke billig, så mye er klart.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...