Jump to content

Saltsyre for å fjerne misfarging av gelcoat?


BEG

Recommended Posts

http://maritimstart.com/testresultat.shtml beskrives (skrytes det av) et produkt som både skal fjerne korrosjon / oksyderte flater. Om det er samsvar mellom reklamen og virkeligheten synes dette å være et interessant produkt.

 

Men, slik jeg forstår det er det saltsyren som er den aktive indigriens i produktet. Prisen er temmelig spenstig. Har noen erfaring med bruk av dette produktet, men helst tanker om blandingsforholdet som kan benyttes om man selv kjøper saltsyre.

 

Slik jeg forstår det, vil produktet også fjerne oksyderte partier på gelcoaten. Min båt er skikkelig matt og har planlagt en omfattende rubbejobb til våren. Kanskje saltsyren kan brukes for å fjerne mesteparten???

 

Noen som har tanker (og ikke minst erfaringer) om dette??

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jada,har prøvd det.Helt ypperlig for å fjerne rust på motordeler feks.Eksosbendet mitt ble som nytt etter ca 10 minutter.

Eksprimenterte med stoffet,både tynnet og utynnet,på ei eldgammel jolle.Den ble hvitere uten tvil.Ved opptak i høst prøvde jeg det ufortynnet på rur på propell og heljernet.Sannelig om jeg vet.Rurene ble myke men måtte fremdeles til med mekanisk fjerning.

Båten min begynner å trekke på årene og trenger en skikkelig rubbing/poleringsjobb.Mulig at DeepClean fjernet oksydering,men på nært hold ser båten fremdeles ille ut.Så det blir nok å prøve MaxWax programmet som jeg hører så mye flott om.

Tror ikke DeepClean og vanlig polering er nok.Og antakelig så blir det nok bare med denne ene literen

forløpig.

Nyttig på rustne motordeler,asfalt på lettmetall felger,gressklippere etc etc.For skrogrengjøring av større flater finner du nok billigere og befre produkter som er bedre egnet til jobben.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med saltsyre er at den også angriper rent metall, samt at den er agressiv ovenfor lettmetall, f.eks. aluminium.

Fordelen er at det er svært effektivt til å fjerne rust.

Man må skylle omhyggelig etterpå for å fjerne alle rester av saltsyren.

 

De fleste rustfjernere er basert på fosforsyre som bare angriper oksyder. Også på lettmetall.

Jeg har svært god efaring med Ferro-bet, denne er kun basert på fosforsyre og man trenger ikke å skylle. Behandlede deler kan grunnes direkte.

Kan også brukes for å rense kjølesystemet. Se http://ferro-bet.no

 

Biltema har også en fosforsyre-basert rustfjerner, http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=19410, men denne inneholder også noe saltsyre.

Link to post
Share on other sites

Det er helt feil å si at det ikke må vaskes/spyles rent med vann etter bruk av fosfor syre og/eller Ferro-bet.

Fosfor syre baserte "rustvanns" fjernere svir ved langvarig hudkontakt og er ikke bra å få i sår bla.Bruk

alltid gummihansker.

Etseskader kan oppstå veldig raskt på slimhinner så pass på øynene og bruk vernebriller.

 

Sterk fortynnet fosfyre syre brukes bla til ansjos.Og som ikke særlig glad i ansjos var jeg aldri særlig glad under fosfor syre spyling av tankene-det stinka ansjos noe helt for j¤¤¤¤g i tankene.Fosfor syre brukes til å vaske ut bly av coatingen på produkt tankere-jeg pleide å jukse no grassat for å slippe lukta :lipssealed

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Jeg bruker vanlig 30% saltsyre fortynnet til 10%. Dette fjerner gule render i vannlinjen effektivt. Kjøpes hos jernvare og byggshopper.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke så lenge før det er påtide å tasse ned på oplagsplassen

og såsmått begynne forberedelsene for en ny sommer.

I den forbindelse, hvordan var den gamle skoleregla?

Vann i syre....brann, eller var det motsatt?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ok. Da var vår variant av dette at: Syre i vann går an, men vann i syre blir brann!

Men det hjelper jo ikke sålenge man ikke husker hvem som var hvem.

Da er jo din verson med uhyre mye greiere, da "rimene" gir seg selv.

Takk skal du ha.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...