Jump to content

Prosjekt: AMF Crestliner Nordic


hamami

Recommended Posts

Så nå er jeg igang med mitt lille prosjekt i oppussing av aluminiumsbåten jeg kjøpte ifjor.

Båten er en AMF Crestliner Nordic på 16 fot med en Evinrude 65 hk fra 1973.

Motoren går som ei klokke og er lettstartet.

Skroget ser ut til å være i god stand mens dørken av tre og annet innvendig treverk ser ut som om det er modent for utskiftning.

Gass og girwire er alt for kort og skal skiftes ut.

Mulig jeg også skifter ut styrewiren da strømpen som omslutter wiren er sprekt og stygg.

Skal ha gjennomføringen for styring, gass og gir ut i brønnen gjennom samme hull, idag er det 3 seperate hull i brønnen.

Et for styring, et for gass/gir og et for det elektriske.

 

Har planer om å bygge et tredekk forann vindskjermen samt heve vindskjermen oppimot 10 cm over det som er tilfellet nå, og også lage en relling bakover fra vindskjermen til motorbrønnen.

 

Har tenkt å bruke merantiplater på 15mm på relling, og dekket blir nok 2 lag med 6mm da dette er lettere å bøye i profil.

 

Har fjernet endel kalesjefester langs dekk(bilde 8) og derfor er det endel høl igjen i dollbordet, er det mulig å legge et lag med glassfiber over dette(langs hele dollbordet) og få dette til å sitte på aluminiumen???

Tips og råd mottas med takk.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvorfor Meranti? Skal dekket ha en funksjon utover å dekke åpningen foran? Blir rommet lagringsplass via åpning i førersiden?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har lest her på forumet at det er merantiplater man bruker, en grunn til det er vel den mørke siden som når en dekker det med epoxy får det til å ligne på teak???

 

Rommet under er tenkt som lagringsplass ja, og jeg må vel lage spant under så det tåler å bli tråkket på.. Må også lage en luke i den så jeg får ut dreggen..

Vil 15 mm plate i sidene og i spant holde til dette???

Åpningen vil ha en dør i seg også.. tenkte å lage en dør som man åpner oppover så en også kan bruke den som et lite kaffebord mellom framsetene.

Bikkja skal også ha en plass under der.hehe

 

hvor høy relling bør jeg ha??

Ettersom vindskjermen som den er nå så må jeg bøye hodet ned for å se ut og langt frem så hadde tenkt å heve denne med en 7,5-10 cm..i den forbindelse vil da relling på mellom 5 og 7,5 cm være passe??

bør både dekk og relling få et lag duk i tillegg til polyester/epoxyen???

Link to post
Share on other sites

Jeg tror båten kan bli flott jeg! Jeg har ikke så veldig mye peiling på det du spør om, men jeg tror kanskje det vil være mer fornuftig å laminere 2 stk 9 mm merantiplater med epoxy, enn å ha èn 15 mm. Meranti ser ut som mahogny når det beises med mahognybeis :yesnod:

 

Lykke til videre :flag:

Link to post
Share on other sites

takker for det og ja håper den vil bli seende bra ut... orginalt hadde jeg tenkt å heve rattet også men platen den er festet til er sveist fast så blir til at jeg hever selve vindskjermen over platen...mennesker må ha vært lave den gang båten ble bygd!:)haha

 

mahognybeis får enn vel i de fleste malersjapper eller???

 

ikke dumt det der med 2x9 millimetere.... men burde jeg ha på et lag med duk i tillegg???

Link to post
Share on other sites

Var og søkte på nettet ang sandblåsing av alubåter og fikk opp en side fra Buster ang vedlikehold av båttypen.

Dette skal gå greit med finest mulig sand. Å bulke platene blir ikke akkurat aktuellt og dermed ingen fare med min lille kompressor..

Så i morra er det til bilteama og kjøpe sandblåserpistol og fin sand!! :yesnod:

 

Må etter nærmere inspeksjon

også skifte ut dørken..under teppet så var krusfinerplatene ubehandlet og blytunge av vann!!! :headbang:

 

Har holdt på i to dager innvendig med skraping og pussing, dæven så mye dritt og møkk det blir i en båt etterhvert!!! :puke:

 

Har sett er på forumet om dårlig erfaring med blanding av metaller, så tenkte jeg skulle poppe mest mulig fast denne gangen når jeg skifter ut det som må skiftes ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...