Jump to content

Problemer med kjøling av MerCruiser 1.7 Diesel


bella

Recommended Posts

Det var med stor spenning og glede jeg hentet min fabrikknye Askeladden Beetle i Tønsberg i dag. Turen gikk fra Vallø med kurs mot Sandefjord, førsteinntrykket var meget bra, båten tok sjøen bra, og jeg målte toppfart med GPS til 33,4 knop. Da jeg nærmet meg Tønsberg tønne kjente jeg at det luktet litt brent. Tenkte først at det var eksos som kom inn under kalesjen, men da min datter på 6 år ropte at det kom røyk opp fra motorrommet så kjente jeg at jeg ble litt varm i toppen... Jeg stanset båten og åpnet luken til motoren. Det var kjøleveske som sprutet opp fra tanken, og når denne traff motoren så ble det røyk og lukt. Jeg hadde samme motor på min Bella 640 i fjor, og opplevde at denne også "svettet" litt kjøleveske, men her var det snakk om så mye som bort i mot 1 liter. Det var en svær dam i bunn av motorrommet. Jeg måtte starte opp motoren igjenn da det var litt sjø i området, og jeg drev mot land. Tempraturmåleren viste da ca 110 grader. Jeg gikk resten av turen i snekkefart og når jeg lå til kai ca 50 min senere var temperaturen sunket til ca 90 grader.

Er det noen som har opplevd noen lignende før? Er det evt noen skader som kan oppstå i etterkant av dette som jeg bør være obs på? Service mann kommer for å se på båten i morgen formiddag, og jeg ønsker noen tips av dere for å være "forbredt" på hva jeg ønsker sjekk av.

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første tanke: Fabrikkny motor, ikke innkjørt, du gir på litt ekstra for å nyte nyebåten.... Motoren produserer gjerne litt mer friksjonsvarme når den ikke er innkjørt. Fikk du fullt turtall? Kanskje ikke helt optimal propell?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Min første tanke: Fabrikkny motor, ikke innkjørt, du gir på litt ekstra for å nyte nyebåten.... Motoren produserer gjerne litt mer friksjonsvarme når den ikke er innkjørt. Fikk du fullt turtall? Kanskje ikke helt optimal propell?

Ja jeg ga litt på etter den første timen.... men ikke mer enn i noen minutter. Jeg hadde da turtall på ca 4400, maks er opgitt til 4900.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde da turtall på ca 4400, maks er opgitt til 4900.

Hvis det var på full gass så har du definitivt for tung propell.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ga litt på etter den første timen.... men ikke mer enn i noen minutter. Jeg hadde da turtall på ca 4400, maks er opgitt til 4900.

Hm - er du sikker på at maks turtall er 4900 med belastning? Om jeg husker rett fra min N690 med samme motor så fikk jeg maks 4250, og maks turtall med belastning er 4400 Omin. Det står også på produktarket 4900 kan være maks turtall uten belastning, dvs i fri

For meg høres det helt bra ut om du når 4400 Omin på maks. Om aksellerasjonen er bra så har du en bra propell. Vil du ha høyere toppfart kan du ha en propell med større stigning - men da får du dårligere aksellerasjon og fleksibilitet

For meg høres det rart ut at det spruter ut væske av ekspansjonstanken - dvs jeg tror ikke det er feilen - det er et symptom på at noe annet er feil. Enten at de har stoffet over kjølevannsinntaket på drevet eller noe annet som dramatisk påvirker kjølinga. Kjølevannsinntaket på drevet ser du ved den røde pila

Bilde

HAr du sjekke om du har fått noe rundt drevet når du har kjørt? Kan det ha festa seg f.eks en plastpose rundt drevet? Andre tips: sjekk olja - kanskje de har glemt å fylle på nok?

 

Det jeg er mest bekymra over er skadene motoren kan få av å gå så varm. 115 grader er vamt - veldig varmt. Jeg er ikke sikker på om du har aluminiums topp eller jern topp - men har du alu topp kan det være at den slår seg. Jern toppen tåler kanskje litt mer

Link to post
Share on other sites

Hm - er du sikker på at maks turtall er 4900 med belastning? Om jeg husker rett fra min N690 med samme motor så fikk jeg maks 4250, og maks turtall med belastning er 4400 Omin.

Helt riktig Bitteliten. Det er opgitt til 4980 UTEN belastning, og 4400 er merketurtall (uten at det sier meg noe)

 

Jeg sjekket drevet, men så ikke noe der.

Link to post
Share on other sites

Om det satt noe rundt drevet så kan det ha falt av når du stoppet.

 

Men sjekk om vanninntaket er OK. Det kan også være feil med vannpumpa. Om jeg husker rett er impelleren på disse motorene i drevet - og det er jo ikke så lett tilgjengelig medmindre servicemannen bader da. Men det gjør de vel for en som har kjøpt båt til 1/2 mill :lol:

Vet du om de hadde prøvekjørt båten før du hentet den :rolleyes: Det kan du se ut i fra timetelleren

 

Oppførte motoren seg noe annerledes enn det du var vant til fra Bellaen din?

 

Jeg skal over fjorden i morgen - kan ta meg en tur nedom om du vil

Link to post
Share on other sites

Jeg og Bella var ute og kjørte i dag. Fin båt han har fått seg :-) Ser ut til at det er fylt på et par liter kjølevæske for mye som så har sptutet ut av ekspansjonstanken. Temp meteret viste over 110 grader etter kort tids belastning, men motoren var ikke varm når jeg tok på den (blokka og kjøleren). Nivået i ekspansjonstanken var over max når motoren ble varm.

 

Noen som kan forklare dette? Og hvordan påvirker det motoren at det er altfor mye kjølevæske?

 

Motoren viste ingen symptomer på feil, starter raskt, jevn gange, bra aksellerasjon, normal eksos, normal lyd. Og propellvalget virket bra.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis hendes ingenting når det er for mye i ekspansjonstanken,

untatt at væsken renner ut.

Omvent kan det blir en problem med ujevnt fordeling av temperaturen, spesiellt mht. sylinderhodet og pakkninger.

Hvis motoren er helt nytt, så burde man tar hele saken til protokoll, som skulle også inneholdes bekreftelsen av leverandøren.

Selv hvis det ikke har skjedd noe nå, så kan det blir en problem hvis det kommer en gang til spørsmål om garanti.

Forhandleren har sikkert forsikring mot det, hvis han har tatt feil ved siste inspeksjon før utleveringen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...