Jump to content

yamaha 40hk går dårligt på tomgang...


terhi

Recommended Posts

Hei!

Jeg hadde en 98 modell 3-syl Yamaha 30 Hk med AutoLube - og den sveiv litt ujevnt på tomgang. Fikk beskjed fra merkeverksted at det var slik den skulle svive... - grunnet at det er ubalanse i en 3-syl fikk jeg til svar...

 

Men er det det at den sviver dårlig på tomgang, kan det være rusk i forgasseren. Denne modellen tror jeg har 2 forgassere (egentlig 6 - to til hvér sylinder?) - I alle fall en som tar tomgang, og en som tar alt over.

 

Hvis det er rusk i den ene som tar tomgang sil du ikke merke noe under vanlig kjøring, men under tomgang alene (logisk).

 

Ergo kan det være det som er problemet ditt...

 

(Evt. kan det være vanni den forgasseren også...)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Eg sjekket forgasserene tidligere,men eg fant ikkje någe,men eg sjekket ikkje heile forgasseren,så eg får skrue di av igjen...

 

Men noen som kan si meg hvorfor tennpluggene blir rustfarget?...

Og tenninga på dn er ikkje riktigt innstillt,faktisk har eg bare stillt dn inn på feelingen. :crazy:

 

Eg har ikkje någe spesielt lyst å levere dn til verksted pga det er ingen i nærheten her,og eg kan litt om motor sjøl så eg trur eg greier det sjøl,så eg kan spare di pengene....

 

Viss eg ikkje tar heilt feil så må du kjøpe noe lignene du bruker til bil,ein pistol med lysdiode,,eller tar eg heilt feil?

 

Håper noen tar seg tid til å svare.

Link to post
Share on other sites

Nar du tar av forgasserene gjør også rein reedventilene, plukk dem fra hverandre og puss lett med fint smergelpapir. Det bruker og være en vanlig årsak at totaktere ikke vil gå på tomgang.

Merk deg hvilken vei reed ventilene sitter , du må IKKE finne på å snu dem ( selve reed ventilen )for at de skal tette bedre ( stor sjangse for de vil knekke innen kort tid ).

Reed blokkene kan også med fordel planslipes ( glassplate + fint slipepapir ) , vask alle deler godt før montering .

 

Men noen som kan si meg hvorfor tennpluggene blir rustfarget?

Hva menes med rustfarge ?? er det synlig rust på pluggene ? , pluggene på en 2-takter bør være brune til mørke brune (sorte ved mye tomgang ) , er det forseller på de forsellige pluggene ??

 

- grunnet at det er ubalanse i en 3-syl fikk

Hvorfor skulle de være mere ubalanse i en 3 sylindret motor ?? , regner da med at det er 1/3 omdreining imellom hver gang et stempel er på topp .

 

Men er enig at en 6 sylindert motor har bedre forutsettninger for jevnere gange en en 2 sylindret , men de 2 sylindrede motorene jeg har hvert borti har da gått meget gjevnt :smiley: ( til å være 2-takt )

 

Rens forgasseren godt , demonter hele , en ad gangen da det kan være forsellige dyser til hver sylinder .

Finn ut hvordan du kan synkronisere tenning og forgassere ( noen som har de dataene ?? )

Nye plugger .

Ny fersk bensin ( med rette oljemengde )

Hvis ting ikke blir bedre burde du ta en kompresjons test ( max 10% differangse )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har rennsett forgasserene nå,,og den gikk jevnt og fint,,men etter eg hadde kjørt ein stund var det nesten likt igjen,men eg trur eg må stille inn forgasserene pga eg trur eg gir dn litt for tynn blanding nå.

Men uansett dn sveiv jevnt og fint.

 

Det greiene med rustfargen på tennpluggene var noe eg såg i fjor,,litt rødlig farge på sjølve tennpluggen.Det er ikkje rust for å si det slik,men det var ein slags rødfarge på di.

Vett ikkje om det er pga pluggene ikkje har tålt varmen,eller pga tynn bensinblanding kansje?

 

Tviler pa at det er reedventilene pga motoren var nyoverhaldt nå eg kjøpte den,,nye stempler pakninger osv.Og eg har hatt mye problemer med forgasserene pga eg greier ikkje å stille inn blandingen riktigt og di har blitt tette noen ganger.

Derfor vill eg stille inn tenninga og evt sjekke kompresjon,pga eg er usikker på at han som har reparert motoren har gjort dette riktigt.

 

Eg burde skiftet bensinfilter,men eg finner ingen som har slikt orginalt filter (slik som skrues fast i motoren) har prøvt noen andre filter men di egnet seg dårligt.

Noen som vett kor eg kan få tak i 1 slikt filter uten å betale ein formue?

Og kor får eg tak i verktøy så viser kompresjon og hvordan eg kan måle tenninga på dn?

 

Takker igjen for svar. :flag:

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm! Hadde en Mercury 15hk som gikk dårlig på tomgang, og som rista og skalv på tomgangen også. Fant ikke ut av problemet, så jeg leverte den inn til en Mercury-verksted. De startet med det enkleste. Tenning, og forgasser. Helt i orden. De sjekka kompen og fant ut at den ene sylynderen hadde skjært seg. Og det var ikke lønnsomt å fikse på min 15 år gamle motor

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det greiene med rustfargen på tennpluggene var noe eg såg i fjor,,litt rødlig farge på sjølve tennpluggen.Det er ikkje rust for å si det slik,men det var ein slags rødfarge på di.

Vett ikkje om det er pga pluggene ikkje har tålt varmen,eller pga tynn bensinblanding kansje?

 

Eg burde skiftet bensinfilter,men eg finner ingen som har slikt orginalt filter (slik som skrues fast i motoren) har prøvt noen andre filter men di egnet seg dårligt.

Noen som vett kor eg kan få tak i 1 slikt filter uten å betale ein formue?

Dersom blandinga blir for mager så vil pluggene bli lysere , nesten hvite - og tilslutt sølvgrå av aluminium fra stempelet. Pluggene kan også bli hvite dersom motoren trekker inn vann gjennom tetningsringen i veivhuset , men da vil man helst se at den nederste pluggen er forskjellig fra de andre.

Kan du sjekke med forrige eier om denne tetningsringen ble byttet da han "overhalte" motoren?

 

Bare gjør ren det originale filteret på motoren og la det så der - og sett på et eksternt filter med vannutskiller , noe sånt som dette http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...d=&sku=13170-02. Kan spare deg for mye trøbbel, så det er fort innspart.

 

Forresten , service manual til motoren får kjøpt f.eks fra eurofritid eller Ths Brekke, der står forgasser spec + tenningdata osv.

Sjekk at blandingsskruene på forgasserne står likt, disse kan av og til endre seg litt over tid.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle de være mere ubalanse i en 3 sylindret motor ?? , regner da med at det er 1/3 omdreining imellom hver gang et stempel er på topp .

 

Men er enig at en 6 sylindert motor har bedre forutsettninger for jevnere gange en en 2 sylindret , men de 2 sylindrede motorene jeg har hvert borti har da gått meget gjevnt ( til å være 2-takt )

Jeg vet ikke. Fikk beskjed om dette på merkeverkstedet...
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Stemme,dn skal egentligt ha som du sier br7hs-10..

Di solgte ikkje ngk dr eg kjøpte,så eg fikk noen bosh-tennplugger....

 

Tennpluggene var røde dr det skal være brunt\svart...

Motoren tar ikkje inn vann og eg er usikker på om eg ga dn litt for tynn blanding i fjor.

 

Men det er første gang eg har sett rødligge tennplugger.

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...