Jump to content

Ulyd i VPAQ200

Nadheim

Recommended Posts

I går oppdaget jeg en helt ny lyd i motoren (VPAQ200D bensin V8). Den var der ikke for 4 dager siden da motoren ble startet sist.

Lyden er en slags tikking og høres på alle turtall. Det antydes i tidligere diskusjoner på forumet at tikking/klikking kan skyldes ventilene.

Bør jeg unngå å starte motoren, eller kan jeg starte den for å kjøre til et verksted? Hvis det er ventilene, er det i så fall kostbare reparasjoner som skal til?

Jeg kjenner ikke til AQ200D så jeg må svare generelt. Jeg antar at din motor er en Chevy eller annen amerikansk V8 small block med hydrauliske ventilløftere.  Hydrauliske løftere "setter" seg fra tid til annet. Ikke noe dramatisk i det. Mange gjører rundt med motorer hvor en eller flere løftere har satt seg. I en båtmotor ville jeg få byttet løfteren ved første anledning og i mellomtiden  ikke varvet motoren for høyt på turtall.

Hvis du ikke er vant til å skru motor må jobben settes bort. Ventilløfteren koster ikke mange kronene. En 50-lapp kanskje hos Norsk Bilkompani eller tilsvarende. Innsug og fordeler må av så det går jo med noen arbeidstimer

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Full sjau med bytte av kam og løftere koster vel noen kroner ja. Jeg regner med at det var dette Holmen antydet.  Var jeg deg ville jeg tatt lavbudsjettvarianten og gjort som følger.

Ta av et ventildeksel av gangen og la motoren gå på tomgang. Du må finne deg i at det søler litt.  Ta en vippearm av gangen og press denne ned mot støtstangen med tommelen eller med en skrutrekker. Når du hører at tikkingen forsvinner eller endrer karakter har du funnet den løfteren som er defekt. Snakk med et lokalt bilverksted eller en kompis som er vant til å skru litt og be han skifte den aktuelle løfteren for deg.

Forresten. Når det gjelder amerikansk V8, og Chevy i serdeleshet,  finnes det masse literatur og shopmanualer i handelen beregnet på "gjør det selvere" Dette kan være en utmerket anledning for deg til å lære deg å skru på motoren din selv. Det gir en egen tilfredstillelse i å være uavhengig og å kunne "snyte" båtverkstedene for sure kroner hver gang det dukker opp noe småtteri med motoren. Og det gjør det stadig, ikke sant :confused:

Så, brett opp arma og skrid til verket. du gjør det meste på ei helg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg går for billig varianten:

Jeg skaffer en håndbok, og har gjort avtale med broren til dama som har skrudd på bilmotorer i 10 år. Han flys inn fra Trøndelag en av de kommende helgene.

Utfordringen blir å anskaffe de riktige delene på forhånd slik at han faktisk kan fullføre jobben i løpet av helgen.

Som du påpeker rem, så er det vel på tide at jeg tilegner meg noen grunnleggende mekaniker ferdigheter. Jeg får se på dette som en mulighet, og ikke et problem.

J

Utfordringen blir å anskaffe de riktige delene på forhånd slik at han faktisk kan fullføre jobben i løpet av helgen.

Vær glad du har verdens mest produserte bilmotor. Så å si uendret fra tidlig 50-tallet til i dag "Alle" har pushere til Chevy smallblock. Sving innom nærmeste Rema 1000 så.........nei forresten, kanskje ikke der? Prøv i første omgang noen som forhandler amerikanske bildeler.  Steinar Stolen eller Norsk Bilkompani er to av dem. det finnes mange flere. (gule sider vet du)

Og la oss få vite hvordan det gikk.

ad. planlegging:

Heisann

Den motoren kjenner jeg godt...hadde den glede av å ha en slik en i Capric'en min...jada, en bil ja...*S*

Den lyden du beskriver er slett ikke uvanlig hverken på 305 (5,0 liter) eller 350 (5,7 liter).

Nå husker jeg ikke helt rekkefølgen, men hvis du står foran motoren (ved reimskiven) og ser bakover kan jeg nesten garantere deg at det er den bakerste sylinderen på din venstre side som lager denne lyden.

Løfterene på denne sylinderen (tror det er nr. 4) har en tendens til å sette seg.

Hvis jeg kan gi et råd ville jeg byttet samtlige støtstenger og løftere når du først har begynt. Jeg betalte selv 25,- inkl.mva pr. løfter og skiftet alle...ikke så galt selv om du skal ha 16 stykker...

Støtstengene husker jeg ikke prisen på.

Kamakselen bør du vurdere å skifte hvis du ikke kjenner tilstanden på motoren, men de bruker normalt sett å holde ganske bra.

En annen ting er at du greit henter ut noen ekstra hester ved å montere en litt hissigere kamaksel...

mvh

Lars-Inge

PS! For å sjekke om det er ventiltikking du hører kan du bruke et litt langt skrujern som du setter ned på toppdekselet når motoren går...og legg øret inntil toppen av skrutrekkeren. Da burde du høre nokså klart om det er ventiltikking og hvilken sylinder det er snakk om.

mvh

Lars-Inge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...