Jump to content

Navman 7100 VHF & Garmin 182.


Slagskibet

Recommended Posts

Har du prøvd Grønn GPS til Gul Vhf, og så prøve og se om du får pos opp når du leker med Grønn VHF og de andre GPS ledningene ?

 

Husk at GPS må stilles inn på I/O transfer:None/NMEA(og så noen tall som jeg ikke husker.Valgte bare tilfeldig her jeg) og 4800 baud.

 

Greit,

 

da er det slik at Navman 7200 også virker uten GPS-informasjon.

 

Hvilke funksjoner virker med HVFen?

 

Får du eksempelvis lagt inn MMSI-nummeret ditt?

Ja det er lagt inn det gjorde de i butikken for meg seatronic. Så Vhf virker ok ..
Link to post
Share on other sites

120 ? VeteranGPS det jo.

Da må vel min Garmin 75 fra -94 også kunne kalles veteran. Og den fungerer 100%, på samme måten som pensjonisten som eier den! :cool:

 

Hørt om de to pensjonistene, som sto og betraktet en bil.

Da sier den ene: "Flott bil du har fått deg, er det en Volvo?"

"Volvo, nei da, det er en Mitsubishi!" svarer eieren.

Da kommer det fra den første: "Det kan du si som har dine egne tenner!" :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av GPS signaler jeg har sendt til Navman 7200 VHF kan jeg nevne:

 

Garmin 152

Garmin eTrex Vista

Garmin 45 XL

Furuno 32 GPS

Micrologic (husker ikke identifikasjonen)

Lorenz Starlight Plus

 

(Dette har vært en liten hobby for meg.)

 

 

Jeg har alltid sjekket NMEA setningene med hyperterminalen og aldri hatt problemer med posisjonsbestemmelsen på Navman 7200 VHF.

 

Desverre må jeg i år bruke Navman 7110 på grunn av krav om to-plasser for b ruk av VHFen.

 

Jeg har brukt flere VHFer opp gjennom årene og synes at Navman 7200 virker greit,

 

men må nok innrømme at det stilles endel krav til selve instalasjonen.

 

Lurer på når "plug and play" kommer for maritime instrumenter.

 

poe

Link to post
Share on other sites

:crazy: Takk alle sammen Har nå gitt opp. Kommer til å ta en tur til Seatronic og høre om de kan hjelpe meg å få dette til. Tar med altsammen dit på tirsdag ,tenker jeg så får vi se om de får det til.

Skal komme tilbake her og forklare hvordan det skal kobles sammen når jeg er ferdig hos dem.

Iallefall skal jeg komme tilbake og fortelle om hva feilen var ,om det har intresse for andre her.

Skal ha den til å virke på pc en via en usb konvorter og det fungerer helt fint der, så skal jeg ha de samme signalene inn på Vhf en men det går ikke. Det burde jo ikke være så vanskelig men men det er vist det,skal prøve å få de til å sette opp alt. :blush:

Link to post
Share on other sites

Her er koblings-sjema for GPS 17 mot PC.

 

Bilde

 

Nr. 6, grå er ikke i bruk for GPS 17, Nr. 7 grønn er til DGPS dvs her skal DGPS signalene kobles.

Nr. 8, violet er til f.eks radio, men den sorte, Nr. 2 (ground) er en kombinert jordings,/signal kabel, som da også må kobles til Radioen.

 

Slik jeg forstår brukes hvit og blå idag mot PC. Da skal vel fiolet og sort brukes mot Radio!

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har kobbla det riktig jeg da men , funker ikke hos meg . Men skal ned og vaske litt nå etter helgens tur , så kan jeg jo prøve en gang til. Jeg har Navman plotter og vhf .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei B/M Mali

 

Jeg har Garmin 17 og Navman 7200 koblet sammen. Hos meg er det riktige å koble Garmin 17 hvit til Navman gul. Navman grønn sies det skal kobles til jord, men hos meg virker det godt uten det også.

 

Men det virket slett ikke fra første stund. Jeg holdt på med dette i flere uker og hadde nær gitt opp. Det som gjorde susen var en "Reset" av VHF radioen. Denne opsjonen finner du på hovedmenyen.

 

Har også goblet Navman 7200 til NMEA ut fra GPSMap 3010c. Det går og fint. Men jeg får ikke plotteren til å ta imot signaler fra VHF radioen, slik at jeg kan se posisjonen til båter som sender DSC meldinger på kartet.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Hei RAG

Jeg takker for den men jeg har nå pakket ned alt og skal til seatronic i morgen med alt sammen og få de til å koble alt sammen slik at det virker som det skal. Jeg tror også det er noe feil med lyset på vhf en da det slukker iblant . den er ny så det må de fikse.

Redigert av M/B Mali (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er koblings-skjema for Garmin GPS 17 mot PC. og VHF Navman 7200

 

Bilde

 

Hei alle sammen. Og takk for all hjelp i går på båtplassen. Det viste seg at det var feil på den VHF en jeg hadde kjøpt

slik at jeg fikk ny og de koblet dette opp der, Seatronic i Moss trenger virkelig en blomst super service der.

 

Riktig kobling skal være når du har en Garmin GPS 17. Og pc som kartplotter og en Navman 7200 VHF radio..

Fra GPS- 17 til kartplotter

1. RØD til pluss (batteri)

2. Sort og Gul til jord - (batteri) ( Kan brytes med en bryter) ( Sort inn Gul ut )

3. Hvit til pin 2. Seriel

4. Sort til pin 5. Seriel

5. Blå kan brukes på seriel pin 3. men skal ikke brukes når radio er koblet til da sløyfes den.

ingen av de andre skal brukes.

 

Fra VHF Navman 7200 til Garmin GPS -17

1. GUL til pin 2 seriel

2. Grønn til pin 5 seriel

 

Ingen av de andre skal brukes her

 

Dette er korekt kobling på disse er satt opp på verkstedet i Moss.

 

:lol::yesnod::wink: Nå fungerer alt hos meg Gps, kartplotter, VHF med Lengde og breddegrad,

og DSC meldinger på kartet. :sailing:

 

 

:flag:

Redigert av M/B Mali (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Da er min Northstar 721 (Navman 7200) på plass med trådløst håndsett. Radioen er koblet opp og testet mot Tjøme radio og virker slik den gamle gjorde.

Jeg får ikke koblet håndsettet opp til basestasjonen.

 

 

Jeg får ikke GPS-signalene inn til VHFen.

 

Regner med at det er Navmann gul (NMEA pluss inn) og grønn (NMEA minus inn) som skal brukes. Je sitter fortsatt igjen med svart (til båtens minus?)

 

Jeg har hatt Navman 7200 før og koblet seg opp på første forsøk. Noe gjør jeg feil. Jeg har i tillegg resatt VHFen til fabrikkinnstillinger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...