Jump to content

Kabelspleis.


Slagskibet

Recommended Posts

Hva med disse fra Biltema? Bilde De er de jo krympeplast på, slik at de blir vanntette. (De har jeg brukt)

Bruker selv noen av de fra tid til annet, men jeg ville ikke veddet så mye penger på at de blir vantette :nonod::nonod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dårlig anbefaling for bruk på båt, synes jeg.

 

Hva med disse fra Biltema? Bilde De er de jo krympeplast på, slik at de blir vanntette. (De har jeg brukt)

Ikke akkurat disse, men noe av samme prinsippet bruker jeg.

Best er disse som limer samtidlig mens man varmer.

Så blir det luft- og vanntett = ikke noe oksidasjon

= perfekt :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Problemet med disse krympesakene fra biltema og andre er vel at de stort sett ikke egner seg for å skjøte kabler/ledninger av den dimensjon vi snakker om her i denne tråden.. Det er ledninger av telefon/data/alarm/gps tykkelse og de er ikke tykke akkurat.... langt unna 1.5mm2 og oppover som en vanligvis skjøter med disse krympehylsene.

 

Jeg kommer til å kjøpe disse fra Clas O og benytte dem i båten til skjøting av nmea kablene til AIS og VHF.... og jeg se overhodet ikke noen problemer med å benytte dette i båten....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den som vil, kan bruke en Scotchlock som ikke er vanntett. Jeg velger å tro at en kabelsko som er krympet rundt ledningen, med smeltelim som foregler hele greia, er bedre. Når det gjelder hva størrelser anngår:

 

Loddekabelsko med tett tilkopling ved kabelen. Smeltelim i krympeslangen gir en fuktsikker forbindelse.

0,3–0,5 mm² 24-550 26,90 kr

0,5–1,5 mm² 24-551 32,90 kr

1,5–2,5 mm² 24-552 36,90 kr

2,5–6 mm² 24-553 49,90 kr

 

Ja, dette er Biltemas.

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Problemet med disse krympesakene fra biltema og andre er vel at de stort sett ikke egner seg for å skjøte kabler/ledninger av den dimensjon vi snakker om her i denne tråden.. Det er ledninger av telefon/data/alarm/gps tykkelse og de er ikke tykke akkurat.... langt unna 1.5mm2 og oppover som en vanligvis skjøter med disse krympehylsene.

 

Jeg kommer til å kjøpe disse fra Clas O og benytte dem i båten til skjøting av nmea kablene til AIS og VHF.... og jeg se overhodet ikke noen problemer med å benytte dette i båten....

Jeg bruker prinsippet, men fra Würth, siden mange mange år.

Disse finnes også i større enn 2mm.

Dyre, men meget bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker prinsippet, men fra Würth, siden mange mange år.

Disse finnes også i større enn 2mm.

Dyre, men meget bra.

 

:seeya:

Jørg

Problemet er vel ikke for store diemnsjoner, men for små slik som de kabler som benyttes her.... Det er gjerne en 8 ledere i en slik kabel.... som hver for seg er veldig tynn.... hvilket tversnitt de er vet jeg ikke men diameteren utvendig av isolasjonen nok maks 1 mm.... pr . kabel.... Det er vel slik en data nettverkskabel, det er det jeg har benyttet for å forlenge kabelen fra gpsantennen og til plotteren min... Vi snakker i prinsippet av skjøting "sytråd"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikke for store diemnsjoner, men for små slik som de kabler som benyttes her.... Det er gjerne en 8 ledere i en slik kabel.... som hver for seg er veldig tynn.... hvilket tversnitt de er vet jeg ikke men diameteren utvendig av isolasjonen nok maks 1 mm.... pr . kabel.... Det er vel slik en data nettverkskabel, det er det jeg har benyttet for å forlenge kabelen fra gpsantennen og til plotteren min... Vi snakker i prinsippet av skjøting "sytråd"

Åja, det har jeg dessverre ikke lagt merke til.

Men for det finnes jo bra nettverkforbindelser som kan brukes (ca. 0,4 til 1mm).

F.eks. sånne med hebellokk som også finnes som vanntette.

Ikke spørr meg om hvor disse finnes i Norge, men det finnes.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dårlig anbefaling for bruk på båt, synes jeg.

Ikke akkurat disse, men noe av samme prinsippet bruker jeg.

Best er disse som limer samtidlig mens man varmer.

Så blir det luft- og vanntett = ikke noe oksidasjon

= perfekt :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

Får det første var det ikke noe anbefaling men ett svar på det som den som startet innlegget svarte på. For det andre er jeg ikke sikker på at det er en dårlig anbefaling. Raymarine som levere instrumenter til båt og som er kjent som en av de som leverer solide og robust utsyr leverer faktisk med disse klemmene bl.a til sin GPS antenne. Det kan jo selvsagt være at de ikke har fått med seg kvalitetsproduktene fra Biltema :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at det er viktig med bruk av tette kabelspleiser tror jeg det er viktig å gå over med fuktighetsdrivende spray relativt jevnlig - jeg har ikke opplevd uønskede effekter av å gå over alt elektrisk opplegg flere ganger i sesongen med lett sprying av fuktighetsdrivende spray for elektriske koblinger. Jeg har observert at jeg etter å ha begynt med denne praksis har atskillig mindre tendenser til irring og hvitt saltbelegg på kabelspleiser.

 

Dette tar litt tid - men inngår etter hvert i rutinene for vedlikehold i løpet av lang sommerferie.

Link to post
Share on other sites

Ja, unnskyld, selfølgelig kan alle gjøre hva som behager.

Jeg tenker bare en trinns vidre, fordi de fleste som jeg kjenner pleier ikke å gjøre regelmessig vedlikehold.

Da skjer bare noe hvis noe ikke virker lengre.

...ofte ved feil tidspunkt.

Derfor pleier jeg til å forebygge før noe går galt.

Men jeg blir jo betalt for at det virker :lol:

 

Ønsker fortsatt en fin helg

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt da... Billig er da ikke nødvendigvis dårlig.. :rolleyes:

Man får det man betaler for, så er det ofte.

Men, kjøp gjerne fra Biltema.

Hvis det holder for deg så er det jo greit.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...