Jump to content

Blande benarolje i ravilakken?


arjosk

Recommended Posts

Fikk i dag et "godt råd" om å blande litt benarolje i ravilakken til skroget over vannlinjen, dette skulle gjøre lakken "seigere", med mindre sprekker som følge. Hva sier ekspertisen der ute?

 

Holder det lenge med bare ren ravilakk, eller er den for hard for skroget? På dekk er det kanskje greit med hard lakk...

 

Bilde

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Benar til innblanding er nytt for meg. Ikke dermed sakt at det ikke virker. Derimot er Owatrol olje (ikke D1/D2) kjent for å gjøre lakken lettere å stryke og mer elastisk.

 

Det er denne Owatrol det er snakk om, bilde "lånt" fra Walter_S.

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

heisann, lakk blir jo diskutert opp og i mente. men ditt spørsmål om å blande inn benar i ravilakken er jo litt morsomt; jeg har blandet inn ca 30% ravilakk i benar på siste strøket for å unngå at benaren klabber på dekkene.

Men omvent ? aldri hørt om.

 

Når det er sagt, så skal jeg aldri lakke med ravilakk som sistestrøk på dekkene mine igjen!!

Samme resultat hvert år; alt blir utrolig vakkert og blankt, men alle horisontale flater blir helt matte iløpet av en sesong :cryin: Masse små krakkelering over det hele.

 

Så jeg vill ikke anbefale ravilakk på dekkene, men som du sier kan jo benaren gjøre underverker med det problemet?

Jeg har ikke noe klart svar, men blir spennende om det er noen erfaringer der ute.

 

Erik

 

Redigert: første sesong blandet jeg inn Owatrololjen som nevnt over men med samme resultat, (dvs lakken ble lettere å få speilblank, men ikke mindre krakkelering...)

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Majali, hva bruker du på dekket? Jeg står med snart renskrapt dekk og lurer på hva jeg skal satse på. Overtok denne båte ifjor, forrige eier brukte D1/D2 (ifjor), men det funker ikke, alt kommer av i store flak. Dekket er forresten eik og mahogny. Og jeg vil helst slippe å gjøre dette hvert år.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Er det bare på dekkene du får krakelering eller er det på alle horisontale flater??

Gjelder dette på innredningen også??

Har lagt 5 strøk med Ovatrol d1 og så 6 strøk med Ravilakk og det er knallblankt og slett, men bør jeg legge på ett annet lag som toppstrøk på de horisontale flatene siden du har krakeleringer der og i så fall hva skall jeg bruke som toppstrøk da??

 

På dørkene hadde jeg tenkt å bruke tre stjernes gulvlakk.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Min båt var tidligere lakkert med ravilakk,jeg har nå benyttet Epifanes blank lakk

på både dekk og skrog (furu skrog mahogny,teak og origo pine i dekk og overbygg)i 3 år.

Epifanes er etter min erfaring mye mer slitesterk og holder seg lenger blank enn ravilakk

På dørker har jeg brukt 3 stjerners gulvlakk med bra resultatt

Link to post
Share on other sites

Du blir herved ikke klokere mht til ditt spørsmål, men skal få et råd fra meg :

 

Ravilakk er en såkaldt "ikke fleksibel lakk", dvs hardlakk.

 

Denne lakken er meget god på "ikke-bevegelige" flater, såsom hyttevegger, innredninger etc.

 

Imidlertid er denne for lite fleksibel på tre som lever/beveger seg. Skroget ditt lever i takt med bølger, slag, utsetting/opptak, etc etc. Ravilakk vil derfor ikke være fordelaktig å bruke der, ei heller på dekk/dollbord etc., hvor der er en del bevegelser i løpet av året.

 

MEN, ravilakken er av god beskaffenhet mot riper/skraping på overflate, iom at den er så hard.

 

På vår båt har jeg valgt å IKKE har ravilakk, ja faktisk ikke norske produkter overhode. Be meg ikke om navner på hvem som hevder dette, men norske produkter holder enkelt og greit ikke mål. Jeg har mine kilder som utmerket vet hva de prater om.

 

Jeg har pratet med Jotun om Ravilakk kontra Clipper II (I er oljen, II er lakken), hvorpå representanten uttaler at Clipper faktisk er enda "hardere" enn Ravilakken.

 

I korte trekk, Ravilakk vil jeg ikke anbefale til skrog, uansett om denne er iblandet andre produkter eller ikke. Jeg vil hellere anbefale deg å søke andre produkter, men dette vet du best selv....

 

Produktet jeg nå påfører båten vår, kan jeg ikke anbefale, kort og godt fordi denne ikke er testet over tid. Jeg har kun erfaring i påføring sålangt. Men om denne er halvparten så god som den markedsføres som, har jeg endelig funnet det rette produktet for meg.

 

Lykke til. (om du velger å teste blanding, håper jeg du husker å bidra med dine erfaringer etter en tids bruk).

Link to post
Share on other sites

Majali, hva bruker du på dekket?

Jeg har brukt Ravilakk over det hele, dekk, dørker, innredning og skrog. og er kjempefornøyd med glans og ikke minst den vakre gløden revilakken skaper.

Men jeg kommer nå til å prøve Rylard eller eventuellt epifanes hvis ikke jeg rekker å tak i denne rylarden. (dekkene, og dørkene er Sibirsk Lerk (ganke lik furu i egenskaper, bare litt fetere), akterspeil i Eik, skrog i furu og overbygg, innredning og dollbord/midtfisker i mahogany.)

 

Er det bare på dekkene du får krakelering eller er det på alle horisontale flater??

Gjelder dette på innredningen også??

Kun flater som er horisontale utvendig på båten, dvs dekk og noen flater på overbygg/vindskjerm.

Har lagt 5 strøk med Ovatrol d1 og så 6 strøk med Ravilakk og det er knallblankt og slett, men bør jeg legge på ett annet lag som toppstrøk på de horisontale flatene siden du har krakeleringer der og i så fall hva skall jeg bruke som toppstrøk da??

 

Jeg har ca 13 strøk (Tynne!!) med ravilakk etter uttall strøk med Clipper 1 olje. jeg kommer kun til å matte ned som vanlig og legge på et lag med rylard eller epifanes

 

På dørkene hadde jeg tenkt å bruke tre stjernes gulvlakk. som sagt har jeg ikke problemer på dørker siden de er jo ofte dekket av kalesjen og unngår derfor været hele tiden, derfor hadde ikke tenkt til å ta disse i år

:confused:

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har svært god erfaring med å blande benarolje i skipsmaling. Jeg la merke til at tørket benarolje ikke ble "sprø", men på en måte seig. På min forrige båt var øvre dekk laget av aluminium, og der var jeg til å begynne med svært plaget med krakelering og flassing av vanlig skipsmaling. Men 15 - 20 % benarolje gjorde underverker! Malingen ble "seig" og satt som et skudd i mange år. Kan anbefales!

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I våres lakket jeg deler av teak-innredningen.

Etter en del frem og tilbake ble fasiten 1 del Benar UVR og en del standard 3-stjerner halvblank gulvlakk.

De første strøkene tynnes med whitespirit etter behov.

 

Benar UVR er laget for tropisk tre og har pigment. Blandet med 50% lakk fikk den halvparten så mye pigment, ble nesten like blank som før og tørket dobbelt så raskt. En del hardere enn benar. En del mykere enn lakk. Kommer aldri til å bruke noe annet igjen på teakinnredning i cockpit. Dette funka perfekt.

 

Blendingen egner seg ikke til dørk eller horisontale flater med mye belastning og er neppe brukanes til det spørsmålsstilleren spurte om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...