Jump to content

Passer denne motoren i en selco 18?


Rogy

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal hente båten min neste uke, og må dermed ha motor som passer. Båten er en selco 18 fot. Håper å treffe litt ekspertise når det gjelder dette med å skaffe ny motor(innenbords).

Det sitter i dag et aq 100 drev på båten.

 

Jeg har sett meg ut en motor og lurer på om denne vil passe:

 

Volvo Penta 6 syl. diesel motor:

 

Bilde

Bilde

 

 

Passer denne i denne båten mon tro?:

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

Hvis noen kunne ha kommer med noen råd/tips eller et annen motor som kan passe. Er student så jeg vil ha d billigst mulig :cheers:

 

Beklager at det ble litt mange bilder..

Link to post
Share on other sites

Bilder er bra. :flag:

Etter det jeg kan se på bildene er dette en gammel motor som sikkert er en god del tyngre enn det som har stått der fra før.

Vist jeg husker riktig sto det en volvo b20 i båten før, den motoren er betydelig lettere ca 180 kg og mindre i størrelse. jeg kan tenke meg at volvoen på 6 syl er ca 300 kg og mye mer plasskrevende.

Om den passer på drevet ditt vet jeg ikke, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg ville satt et slikt monstrum i en 18 foter.

Link to post
Share on other sites

jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg ville satt et slikt monstrum i en 18 foter.

Denne tanken har har også jeg gjort meg.... hadda nok satt i en vanlig bensinmotor her.... slik som orginalt satt i disse båtene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For det første er en rekke-6 altfor lang for motorrommet på båten din. For det andre er som påpekt, så er denne motoren altfor tung til så liten båt. Du vil ligge nesten med den blå stripa som vannlinje. For det tredje så passer ikke 100-drevet til diesel.

 

Den beste løsningen er å satse på en bensinmotor - helst volvo b18 / b20 som passer til drevet. Eller en v6 på 200 gamp hadde vært svært morsomt . Kanskje du får tak i en slik? Denne er et greit utgangspunkt om du kan skru litt selv - motor er identisk med 205 CID 4,3l som sitter i alle Chevrolet Astro. Drev er Alpha one, som "alle" mercruiser bensin kommer med, og er rimelig enkelt å få tak i.

 

Alternativt kan du kjøpe en "ultramoderne" 1,7tdi fra mercruiser ny med drev - dette er lett nok, men koster blod...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med drevet.

Diesel motoren kommer vel til å lage grus av tennene ved første pådrag, for høyt dreiemoment.

Det 100 drevet er en gammel konstruksjon som det er vanskelig å få deler til.

Sats på en B20, det er vel maks av det drevet tåler.

Eller se litt på Finn.no eller lignene plasser å se om du kan få kjøpt en komlett motor/drevpakke,så få du noe som hører sammen fra fabrikken.

Med 200+ hester burde båten gå høvelig bra.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hadda nok satt i en vanlig bensinmotor her.... slik som orginalt satt i disse båtene...

I de tidlige modellene med bensinmotor satt det en marinisert VP B18, senere ble det brukt B20. Jeg mener å huske at det ble levert båter med dieselmotor også. Mener å huske at Selco 18 ble levert med ned til 90 hk motor, men båten trives nok best med 110-120 hk.

 

Jeg tviler på at det er plass til en 6-sylindret diesel i denne båten. Likevel vil det nok være best med diesel med hensyn til sikkerheten. Disse båtene har rundt 100 liter drivstofftank i baugen, og bare tanken på at den tanken skal være full av bensin gir meg gåsehud.

Link to post
Share on other sites

Disse båtene har rundt 100 liter drivstofftank i baugen, og bare tanken på at den tanken skal være full av bensin gir meg gåsehud.

Nå skjer det like mange båtbranner med diesel som med bensin. Alt bunner ned i vedlikehold... Har kompiser som har opplevd brann i båt med diesel...

 

Forøvrig har jeg opplevd i ny båt at grunnet konstruksjonsfeil, sprakk bensintanken. 150 l bensin fløt inne i båten, inkl 20 cm under motor. Oppdaget ikke dette før etter at jeg startet motor med dette, ingen brann. Hadde imidlertid lagt til rutine på at jeg kjørte en utlufting med vifte før oppstart, siden det er bensinDAMPEN som er skummel.

 

Altså å start en bensinmotor med 20 cm bensin under eksploderer IKKE.

Link to post
Share on other sites

1. Det er definitivt ikke plass til en rekke-sekser med mindre du forlenger motorrommet. Med en B-20 på plass er det ca 20 cm klaring mellom reimhjul og skott.

 

2. Utvekslingen på et 100 drev blir helt feil på en diesel. Du må evt. bytte til et 280 drev.

 

3. Som andre har påpekt, er en diesel er alt for tung. Du må også lage fundament for fremre motorfester ettersom B-20 bare henger i skjoldet..

 

Hvis du har mye tid til overs så er det jo absolutt mulig å få til, men det virker som mye arbeid..

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det faktisk var flere dieselbranner enn bensin.

Det er godt mulig - har ikke statistikk. Men alle branner jeg har hørt om i båt, er i diesebåter.

 

Enkelte påstår at årsaken er at folk flest tror at diesel er så trygt at de dropper en del viktig kontroll og vedlikehold.

Svært sannsynlig. Akkurat som de fleste kollisjoner på vinteren skjer med piggdekk. Folk med piggfritt tar det liksom litt mer med ro når det er isete...
Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig - har ikke statistikk. Men alle branner jeg har hørt om i båt, er i diesebåter.

Noen nevnte statistikk sist jeg diskuterte dette, men jeg glemte å få en kildehenvisning.

 

Jeg får likevel påpeke at det var brennstofftanken jeg tok opp i denne tråden. Jeg har en mistanke om at dieselbrannene starter i maskinrommet. En annen ting er at det er mange branner som har andre årsaker, f.eks. elektrisk anlegg, bysse eller røyking på køya. Der er den store forskjellen på bensin og diesel at sistnevnte gjerne gir deg noen minutter ekstra til å rømme båten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan dessverre ikke bare sette en B-20 fra bil rett i båten. Kanskje har du en gammel marinemotor med mariniseringsdeler tilgjengelig?

 

Hvis ikke trenger du følgende: Ny eksosmanifold, nytt innsug med marineforgassere (Stromberg eller Solex, enkle eller doble). Nytt deksel foran kam-drevene, sjøvannspumpe, kjølevannsinntak for topplokket (som for øvrig må bygges noe om), helst ny fordeler (uten vakuum), C-kam, K-kam eller P-kam. Filttettingen i bakkant av veivakselen må byttes til simmering. Marine dynamp og starter (for å unngå gnistdannelse), helst oljekjøler.

 

Toppakningen må ikke være over 1mm. Innsugsventiler bør være 44 mm; alle B-20 etter 1973 har dette.

 

Dette er det jeg kommer på i farten.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Du bør nok se etter en som er marinisert. Problemet er nok ikke å finne en, men å finne en som er bra..., helst med drev som er OK.

 

Det jeg mente med "billige deler" var ikke alt til marinisering, tenkte bare vedlikehold. Marinisering av 30 år gammel motor er ikke noe å satse på,MYE dyrere enn bra brukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...