Jump to content

reparasjon av glassfiber båt


enis

Recommended Posts

Hei Enis. det ser ut til at du er ganske ny her på forumet, velkommen! Skal bare gi deg et par tips m.h.p. å få svar ut av denne gjengen. En sikker booster er bilder, kan du ta noen bilder å legge ut så får du nesten garantert noen svar. Om du i tillegg kan være mer spesifikk er det lettere å gi gode svar. Om du på toppen av det hele kommer med en eller annen litt sleivete bemerkning som feks. " jeg tenker jeg tetter det med duck tape, jeg" så har du en levende diskusjon på gang. Lykke til med withen. Dete var drømmebåten min i bardomsårene. En with 200 drommedille med 9,9 som var trimmet til 15, da var du kongen!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Erfaring så langt viser at det bare er ett tidsspørsmål før bilder som er lagt andre steder forsvinner.

Så vi setter pris på at bilder som brukes på forumet lastes opp på BP serveren, da blir trådene tatt vare på.

Har man problemer så er det bare å spørre i den tråden det er henvist til på opplastingssiden, altså denne.

Link to post
Share on other sites

en fin båt det der, hva er toppfarten?

 

nesten litt pinelig å til stå men jeg er ikke flink til å minske bilder og denslaks,så viss noen kan komme med en e-post adresse så kann jeg sende bildene og vedkomende kan fikse bildene å legge de ut på forume. det hadde vert fint :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når du har forstørret, forminsket og fotografert tilstrekkelig med bilder er det på tide å begynne med å reparere båten ja. Kan jo lure på om dette er ett båt forum eller it forum?. :diving:

 

Dersom du har en enkel og grei sprekk i båten, og kan komme til fra innsiden av skroget gjør du følgende.

 

Slip bort selve sprekken, og slip bort malingen üt til 10 cm på begge sider av sprekken og 10 cm lenger i begge ender. Legg så på 5-6 lag glassfibermatte og polyester. Dette gjør du slik: Begynn med en 10 cm bred remse som er 10cm lengre enn sprekken, lim denne på, og få ut all luft, legg så på nr 2 som er 12cm bred, og 12cm lenger enn sprekken. Fotsett slik med større og større lapp til du dekker hele det stykket du har slipt bort malingen på. 5 lag = 20cm bred og 20 cm lenger enn sprekken. Dette blir jevnt og fint mot kantene og reparasjonen vil knapt vise etterpå.

 

På utsiden sliper du bort ødelagt glassfiber og sparkeler opp med epoxysparkel før du maler skadestedet.

 

Vær nøye med støping, ikke bruk mer poyester enn nødvendig for å mette glassfibermatta. Sørg for å ha minimum 15-18 grader når du arbeider, bruk verneutstyr. Ett godt tips er å klippe til alle glassfiberremser før du begynner å laminere, du blir ganske klissete på hendene (bruk gummihansker) og forberedelsene er halve jobben.

 

Dette er en relativ grei jobb som du nok får til om du planlegger litt. Lykke til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke kommer til fra innsiden, kan du gjøre akkurat likt fra utsiden. Men det kan da være lurt å slipe bort mer enn gelcoat, slip bort en del glassfiber også, gradvis dypere jo nærmere sprekken du kommer, da unngår du at hele reparasjonen ligger utpå skroget, og bygger istedet opp skroget på ny. Da må du i såfall beregne de enkelte glassfiberlagenes tykkelse når du sliper, slik at det stemmer noenlunde når du er ferdirg. Det er viktig å ha nok overlapping fra sprekken for å få styrken, fra 5cm på hver side av sprekken og opp til 10-12 er tilstrekkelig. Sparkle og slip reparasjonen til slutt før du maler den.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bildene er for store :nonod: til at jeg kan få lagt de ut på internett men viss noen er interesert kan jeg sende de over e-post

Det beste og enkleste du kan bruke til å krympe bildene dine er Image Resizer Powertoy. Installer dette programmet, og da får du ny menyvalg om du høyreklikker på bildet i utforsker "Resize pictures". Trykk "small" og du får automatisk en kopi i rett størrelse...
Link to post
Share on other sites

Det er viktig å ha nok overlapping fra sprekken for å få styrken, fra 5cm på hver side av sprekken og opp til 10-12 er tilstrekkelig.

Sats på mer en 10-12 cm. Feil som blir gjort ved lapping, er alt for lite overlapp. Du må slipe vekk all skadet plast (glassfiber) og så skråe fra skaden til null, minst 30 cm hver vei. Ellers slår du bare det opp igjen ved litt røff bruk.

 

Det er bedre å slipe vekk litt for mye enn for lite. Det går uansett fort å støpe i igjen.

Link to post
Share on other sites

jeg vet ikke om det ble med noenn bilder nå men de er lastet opp, ingar hva mener du med at dette ikke er en 10" with

 

Lagt til: Du må legge til linker i innlegget til bildene etter at du har lastet dem opp. Jeg har gjort det for deg under. Tenkte du hadde slitt nok med teknologien for en stund og at det kunne være greit å komme til sakens kjerne - selve bildene. Så kan du fundere mer på dette med opplasting etter hvert. OK?

Batdilla

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å laste dem opp må du sette linkene til bildene inn i innlegget, disse finner du på din Bildeopplastingsside.

Skal de vises direkte i innlegg må du bruke bildeknappen (den med treet på) når du setter dem inn, ellers vil bare linken vises.

 

Det jeg mente å si var bare at den jolla som var avbildet ikke er en With båt.

(vet ikke hva det er, men det kan sikkert noen svare på når bildene er på plass)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...