Jump to content

VHF antenne defekt....?


olpi

Recommended Posts

Har montert inn en stasjonær VHF. Har ikke fått testet den mot noen, men mistenker at noe ikke er riktig. Fikk bare litt antydning til noe svak "trafikk" et kort øyeblikk da jeg slo den på noen minutter idag. Scannet mange kanaler som jeg mener det burde vært noe trafikk på, men det forble stumt.

Skal selvfølgelig sjekke mot noen som kan sende med sin VHF, og mot faste sendinger fra Tjøme Radio senere. Jeg lurte imidlertid på om det er en enkel måte å teste om antennen er defekt eller ikke på. Antenne og kabel har nemlig blitt lagt i båten fra før og jeg har bare montert en plugg på kabelen. Jeg vil ikke prøve å sende før jeg vet at antennen er ok. Redd for å ødelegge sender hvis noe er galt.

Det er en skjøt på kabelen har jeg funnet ut. Det er ikke kortslutning når man måler mellom skjerm og senterleder, men en motstand på snaue 1 MOhm. Høres det riktig ut eller burde det vært mindre motstand?

 

For orden skyld:

 

Jeg lurer bare på om det er en enkel måte å teste antenen med f.eks et universalinstrument.

 

Det er ikke squelsch som er galt justert

Jeg vet forskjell på resistans og impedans

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei OLPI,

Det er ikkje heilt enkelt å måle ein antenne med eit vanleg universalinstrument, men normalt vil ein måle kortslutning eller motstand på nokre få Ohm når ein måler mellom senterleder og skjerm. Dette kjem av at dei fleste antenner er DC jorda. Så det kan høyrast ut som om det er brudd på forbindelsen mellom kabelenden som du måler i og antenna. (Det er også sjølvsagt ein moglegheit for at du har ein antenne som ikkje er DC-jorda, men det er vanskeleg å sei utan å sjå antenna).

Har prøvd å forklara ein framgangsmåte for å testa antenna utan spesialinstrumenter i dette innlegget. Håper du finner utav det.

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Hei Olpi

 

Bare si ifra så kan jeg hjelpe deg og teste, det er jo ikke så veldig stor avstand. :lol:

Har du VHF da ??

 

Skal ned i havna idag en tur å sjekke mer. Hvis noen har VHF`n klar så kan jeg jo teste den mot en som sender og høre om jeg mottar noe. Må "Enable" L1, L2 og L3 også.... . Fort gjort.. .

 

 

Rossicus:

 

Jeg målte faktisk kortslutning etter jeg hadde montert pluggen på kabelen. Jeg var da sikker på at jeg hadde fått kortslutning i pluggen da jeg loddet. Tok den derfor opp igjen og kappet kabel, loddet på nytt og fikk da ca 1 MOhm motstand. Pluggen er av typen der man bretter skjermen bakover og skrur pluggen in på ledningen. Deretter lodder man fast senterleder. Trodde at jeg på første forsøk hadde vermet litt mye slik at senterleder kortslutten mot skjerm.

 

Skal demontere litt idag og sjekke at jeg har god kontakt fra senterleder plugg til senterleder skjøtestykke. Skjermen er det kontakt i fra plugg og nesten helt opp til antennen. Målte igår ved å stikke måleproben inn i skjermen like ved antennen og måle mot kappe på pluggen.

Link to post
Share on other sites

Sjekk den mot nærmeste kystradiostasjon,

det gjør jeg hver vår når jeg har montert mast med antenna i toppen.

I år måtte jeg gå over koblingen en gang til før jeg fikk kontakt.

Har bare møtt hyggelige menesker på kystradiostasjonen, det eneste de vil er at du benytter en arbeidsstasjon og ikke 16.

Link to post
Share on other sites

Rossicus:

 

Jeg målte faktisk kortslutning etter jeg hadde montert pluggen på kabelen. Jeg var da sikker på at jeg hadde fått kortslutning i pluggen da jeg loddet. Tok den derfor opp igjen og kappet kabel, loddet på nytt og fikk da ca 1 MOhm motstand. Pluggen er av typen der man bretter skjermen bakover og skrur pluggen in på ledningen. Deretter lodder man fast senterleder. Trodde at jeg på første forsøk hadde vermet litt mye slik at senterleder kortslutten mot skjerm.

 

Skal demontere litt idag og sjekke at jeg har god kontakt fra senterleder plugg til senterleder skjøtestykke. Skjermen er det kontakt i fra plugg og nesten helt opp til antennen. Målte igår ved å stikke måleproben inn i skjermen like ved antennen og måle mot kappe på pluggen.

Ja det kan vera litt plundrete å montere slike skruplugger der ein brettar skjermen over ytterisolasjonen. Viss ein skrur for mykje drar ein fram skjermen slik at den kan kortslutte til senterleder. Men med litt finsikting så går det nok bra. :yesnod:

 

Viss du har moglegheit til å skru av pluggen oppe ved antenna så kan du jo sjekke at det er forbindelse. Samtidig får du jo ein sjekk på om det er kommet inn vatn i pluggen (viss det er plugg uppe ved antenna da....). Vatn i kabelen er jo ein klassiker, og denne feilen har ein tendens til å komme snikende der følsomheit/sendereffekt blir dårligare og dårligare, men det går så sakte nedover at det tar litt tid før ein merkar det. Viss du er usikker på kabelen, vil eg anbefale å bytte den. Det kan og vera brudd oppe i antenna. Antenna får mykje juling når båten går i litt sjø, og har opplevd fleire gonger at det er blitt trettheitsbrudd inne i antenna. Da er det kun ny antenne som hjelper...

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...