Jump to content

Bensinpåfylling fasttank


Jaco

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en 97 mod Flipper 630HT. Båten ble hentet med bil og henger. Fikk byttet motor fra en 90 hk Johnson til en Yamaha V6 som krever ojlen blandet rett i tanken(har ikke autolube).

 

Overaskelsen ble stor da jeg skulle fylle opp fasttanken i båten. Måleren sto på kvart, men det gikk kun 2 liter olje og 3 liter bensin på taken før tanken ikke absorberte mer.. Kjørte så båten videre på henger til båthavnen der den ble stående over natten. Da jeg kom ned neste morgen gikk det ca. 5 liter til på tanken før den igjen var "full"..

 

Snakket med tidligere eier. Han hadde brukt båten 2 ganger i fjor og kun tanket den 1 gang på våren. Alt fungerte fint da. Båten har stått lagret utendørs under pressenning i vinter.

 

Har tenkt på om kanskje lufteslangen fra taken eller "luftenippellen" i skrogsiden er tett, men skal det ikke være mulig å fylle bensin på taken likevel?

 

Kan det ha noe med helningen på bensinslangen i båten å gjøre? Ser den ligger ganske flatt langs dørken før den vender ned i tanken.

 

Svært takknemmelig om noen har en lur idè..

Link to post
Share on other sites

har bare et par kommentarer som kan være av nytte:

 

en bekjent hadde en maken båt og jeg mener at tankgiveren var feilinstallert i tanken på den. viste feil. dette ble rettet på garantien for ham.

 

på mørebasen lå påfyllingsslangen lik din og tror ikke det gjorde så mye men lufteslangen lå på en slik måte at det dannet seg en lomme i en loop lavere enn toppen på tanken - det dannet seg en "vannlås" og det medførte at påfyllingen måtte skje sakte nok til at mange ble svært sure på meg på marinaene - unnskyld alle sammen men det var ikke min feil - "jeg inhalerte ikke".

 

desverre var det nærmest umulig å rette dette på mben men sikkert enklere på flipperen så prøv å legg lufteslangen slik at den stiger jevnt fra tanken for å se om det blir noen forskjell.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...