Jump to content

Lengde av vannlinje på Huwa 26?

Anabelle

Recommended Posts

Hei!

I forbindelse med propellberegning blir jeg spurt om båtens vannlinje. Har ikke noen spesifikasjon på båten, så jeg er litt usikker. Er det noen av dere som vet lengden av vannlinjen på en Huwa 26?

Evt. kan jeg måle det selv, hvordan?

Tar forøvrig gjerne i mot tips ang. hvor det er greit å kjøpe propell, med tanke på pris, service osv. Tenkte egentlig å prøve Maritim.

Har sendt en forespørsel til Progress for et par uker siden, men de har ikke tatt seg bryet med å svare, så det ble ikke noe handel med de.

Regner med å kjøpe en billig 3 blads propell. Målene vet jeg ikke ennå.

:flag:

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei!

Grovt tippet vil jeg tro vannlinjen er ca 26 fot.

Dette da lengden på 26 fot er av "gammel" type: altså oppgitt fra baugen begynner til akterenden slutter - uten tillegg av baugspyd og badeplattform (som i dag).

Videre stuper baugen (etter hva jeg husker) rimelig brått ned i vannet (ikke veldig "overheng")

Derfor tipper jeg at vannlingen (hvis man skal beregne med krummingen av den) er ca 26 fot.

Hvis du ikke skal beregne krumningen, vil jeg tippe ca 24 fot...

Hvis båten ligger på land er det jo en relativt smal sak å måle...

Lykke til; håper du får en bra propell - som gir bra marsjfart og lite vibrasjoner!

Om Huwan er 25 eller 26 fot i vannlinjen spiller marginal rolle med tanke på propellen.... Det som er mere viktig er at du har korrekt vekt.... Lengden er ikke en dominerende faktor med tanken på propellen..... så om du antar 25 eller 26 spiller ingen rolle..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om Huwan er 25 eller 26 fot i vannlinjen spiller marginal rolle med tanke på propellen.... Det som er mere viktig er at du har korrekt vekt.... Lengden er ikke en dominerende faktor med tanken på propellen..... så om du antar 25 eller 26 spiller ingen rolle..

OK det var jo greit å vite. Da gjør jeg ikke så mye ut av det.

Men hvordan skal jeg finne vekten mon tro? Finnes det vekter på kranene rundt?

Har ingen anelse. Fabrikktallet er 3000kg, men det er sikkert ikke samme motoren i båten nå. I tillegg vet jeg ikke hva innredning og ekstrautstyr veier. Må kanskje ta en rå-sjans på 3500kg.

Takker så mye for svar uansett!! :cheers:

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Har du komplette data så vil jeg gjerne gjøre et anslag på beregnign av propell, så ser vi hvordan dette passer med det som blir oppgitt fra Maritim ellerhvor du skal kjøpe propell...

Trenger foruten lengden som jeg har, og vekten på 3500kg..

Trenger effekt på motor

Toppturtall

Gearreduksjon

Antaller blader på propell

Max diameter eller den diameter du skal ha...

Huwan er vel en halvplaner skrogmessig sett om jeg ikke husker så alt for galt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Trenger foruten lengden som jeg har, og vekten på 3500kg..

Trenger effekt på motor

Toppturtall

Gearreduksjon

Antaller blader på propell

Max diameter eller den diameter du skal ha...

Huwan er vel en halvplaner skrogmessig sett om jeg ikke husker så alt for galt..

Kjempebra!!

Ja det er vel et halvplanerskrog.

88hk max (80 kontinuerlig)

3000rpm max

Gearreduksjon: 2:1

Max diameter ca. 20"

Gjorde følgende målinger med forrige propell (tror det var en 17X18):

Omdreininger Knop

> 1800 4,1

> 2000 5,0

> 2500 6,0

> 3000 6,3

• 3 år senere...

Det er forrige eier som har marinisert. Patrol motoren er litt høy og tar mye av plassen i båten, så om du skal marinisere en slik til huwa'n, bør du bruke litt ekstra tid på festen, slik at du får den lavt nok. Det er nok andre lavere motorer som einer seg bedre til denne båten enn patrol.

Ellers er motoren bra og har vært snill den tiden jeg har hatt den (andre året nå, har også brukt den på vinteren).

Morten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...