Anabelle Startet 1.Mai.2006 Del på Facebook Startet 1.Mai.2006 Hei! I forbindelse med propellberegning blir jeg spurt om båtens vannlinje. Har ikke noen spesifikasjon på båten, så jeg er litt usikker. Er det noen av dere som vet lengden av vannlinjen på en Huwa 26? Evt. kan jeg måle det selv, hvordan? Tar forøvrig gjerne i mot tips ang. hvor det er greit å kjøpe propell, med tanke på pris, service osv. Tenkte egentlig å prøve Maritim. Har sendt en forespørsel til Progress for et par uker siden, men de har ikke tatt seg bryet med å svare, så det ble ikke noe handel med de. Regner med å kjøpe en billig 3 blads propell. Målene vet jeg ikke ennå. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Netthandel Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Hei! Grovt tippet vil jeg tro vannlinjen er ca 26 fot. Dette da lengden på 26 fot er av "gammel" type: altså oppgitt fra baugen begynner til akterenden slutter - uten tillegg av baugspyd og badeplattform (som i dag). Videre stuper baugen (etter hva jeg husker) rimelig brått ned i vannet (ikke veldig "overheng") Derfor tipper jeg at vannlingen (hvis man skal beregne med krummingen av den) er ca 26 fot. Hvis du ikke skal beregne krumningen, vil jeg tippe ca 24 fot... Hvis båten ligger på land er det jo en relativt smal sak å måle... Lykke til; håper du får en bra propell - som gir bra marsjfart og lite vibrasjoner! Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 (redigert) Takker for svar. Er litt i tvil om man skal måle med eller uten krumning. Må ringe en forhandler imorgen. Anabelle- på land med omfattende restaureringsarbeid. Redigert 1.Mai.2006 av Anabelle (see edit history) Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Netthandel Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Det er vel en del Huwa'er som trenger ekstra omsorg nå... Selv "vokste jeg opp" i en Huwa... - fin båt! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Om Huwan er 25 eller 26 fot i vannlinjen spiller marginal rolle med tanke på propellen.... Det som er mere viktig er at du har korrekt vekt.... Lengden er ikke en dominerende faktor med tanken på propellen..... så om du antar 25 eller 26 spiller ingen rolle.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Anabelle Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Om Huwan er 25 eller 26 fot i vannlinjen spiller marginal rolle med tanke på propellen.... Det som er mere viktig er at du har korrekt vekt.... Lengden er ikke en dominerende faktor med tanken på propellen..... så om du antar 25 eller 26 spiller ingen rolle.. OK det var jo greit å vite. Da gjør jeg ikke så mye ut av det. Men hvordan skal jeg finne vekten mon tro? Finnes det vekter på kranene rundt? Har ingen anelse. Fabrikktallet er 3000kg, men det er sikkert ikke samme motoren i båten nå. I tillegg vet jeg ikke hva innredning og ekstrautstyr veier. Må kanskje ta en rå-sjans på 3500kg. Takker så mye for svar uansett!! Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Sydvesten Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Har du komplette data så vil jeg gjerne gjøre et anslag på beregnign av propell, så ser vi hvordan dette passer med det som blir oppgitt fra Maritim ellerhvor du skal kjøpe propell... Trenger foruten lengden som jeg har, og vekten på 3500kg.. Trenger effekt på motor Toppturtall Gearreduksjon Antaller blader på propell Max diameter eller den diameter du skal ha... Huwan er vel en halvplaner skrogmessig sett om jeg ikke husker så alt for galt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Anabelle Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Trenger foruten lengden som jeg har, og vekten på 3500kg.. Trenger effekt på motor Toppturtall Gearreduksjon Antaller blader på propell Max diameter eller den diameter du skal ha... Huwan er vel en halvplaner skrogmessig sett om jeg ikke husker så alt for galt.. Kjempebra!! Ja det er vel et halvplanerskrog. 88hk max (80 kontinuerlig) 3000rpm max Gearreduksjon: 2:1 Max diameter ca. 20" Gjorde følgende målinger med forrige propell (tror det var en 17X18): Omdreininger Knop > 1800 4,1 > 2000 5,0 > 2500 6,0 > 3000 6,3 Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
mortenbohmer Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Hei Anabelle Kul båt :) Jeg har en Nissan Patrol Motor med 100hk i denne båten. Har du funnet ut mer om propell ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Nei ikke konkludert noe mer om propell. Har hatt en del problemer så båten har ikke gått så mye etter jeg postet denne tråden. Skal melde fra her i forumet når jeg har funnet ut noe mer. Har du marinisert motoren selv? Har vurdert noe lignende. A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
mortenbohmer Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Det er forrige eier som har marinisert. Patrol motoren er litt høy og tar mye av plassen i båten, så om du skal marinisere en slik til huwa'n, bør du bruke litt ekstra tid på festen, slik at du får den lavt nok. Det er nok andre lavere motorer som einer seg bedre til denne båten enn patrol. Ellers er motoren bra og har vært snill den tiden jeg har hatt den (andre året nå, har også brukt den på vinteren). Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.