Jump to content

Selco 18, erfaringer?

mitsu

Recommended Posts

er f.eks kryssfiner et bra alternativ til teak?

Jepp.

Bruker meranti kryssfiner i min båt (12mm). Dekker endene med eikelister. Platene beises med "lakkbeis mahognybrun" som legges på så tynt som mulig med svamp, og etterpå bruker jeg 3 strøk benar. Får en utrolig fin gyllen farge. Eikelistene lakker jeg.

Meranti 12 mm betaler jeg 205 pr plate for hos Neuman i Bergen, eikelistene 12 kr meter samme sted...

• 2 uker senere...

Hei

Kjenner en som har en slik, han har en 50 hk på den, montert på brakett på akterspeilet. Den er orginalt bygget for innenbords. Med 50 hk og aktiv bruk av trimplan planer den akkurat.

Denne båten var opprinnelig en cabin, men midtveggen er røsket ut, og den er ombygd til ht. Jeg synes HT er en mye bedre løsning i denne båten.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Min svoger hadde i sin tid en 18 cabin med VP B20. Den gikk så det grein, ikke noe problem å komme i plan (og bli der). Steikandes grei båt; det var faktisk lån av den i noen dager som besmittet meg med båtbasillen igjen. Altså; for å komme til saken; omkring 100 hk burde holde. Alt over og opp til kanskje 120-130 er ren bonus.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Selcab'en veier ca. 660 kg og passende motorstørrelse ble oppgitt til 65 - 110 HK.

Har funnet ut at en 60HK påhenger veier fra 109 kg (Evinrud V-4) til 163 kg (Johnson 4T), kontra en 115 HK som veier fra 164 kg(Tohatsu 2-T) til 230 kg (Honda).

Sprøsmålet er da, har denne vektforskjellen en vesentlig betydning? :confused:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Bestefaren min hadde i sin tid en Selco 18. Han hadde kun 35 hk påhenger på denne, men det var nok til å få den i plan. Men jeg husker båten som svært rank og utrivlig å bevege seg langs skandekket på når en skulle fortøye. Mulig dette vil bli bedre med en større (og tyngre motor). Men dette var helt klart ikke rett båt for en mann som hadde passert 70 år.

• 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...