Jump to content

Åpent lokk til kjøleveskepåfylling


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har siden sjøsettingen lørdag 29. april kjørt 3-4 timer. I går oppdaget jeg endel kjølevæske i oppsamlingstrauet under motoren (Scand Atlantic med motor Yanmar 6 LYA-STE). Inspeksjon viste at lokket til påfyll av kjølevæske på motoren ikke var helt skrudd igjen. Har i dag fylt på ny kjølevæske i blanding 50/50. Det viste seg at jeg måtte fylle på omlag 5 liter kjølevæske. Det er utrolig hva et for lite tilskrudd lokk kan føre til av tap av kjølevæske. Jeg hadde i oktober 2005 skrudd av lokket for å måle kjølevæsketemperaturen, og åpenbart glemt å skru lokket godt nok til.

 

Har etter dette kjørt motoren på hard belstning en halv times tid - ingen tap av kjølevæske.

 

Ønsker å nevne dette fordi det kan være "småting" som fører til motorvansker.

 

For 2 år siden hadde jeg glemt å skru til toppen på vannfilteret på sjøvannsinntaket ordentlig etter rensing av Vetus-filteret, dette ga alarm om motoropphetig.

 

I år hadde jeg glemt å skru til lokket til kjølevæskepåfyllinge etter måling av kjølevæsketemperaturen.

 

Det er kanskje av feilene at man lærer.

 

Jeg har kjørt båt i mange år.

Link to post
Share on other sites

Ja, det lønner seg helt klart å følge med på hva som skjer der nede i kjelleren. Jeg for min del løfter på lokket minst en gang om dagen når jeg er på tur. Kan sikkert oppfattes som om jeg har litt "noia", men jeg føler meg mye mere komfortabel med det. Har også i ett par tilfeller oppdaget småfeil som lett hadde kunnet utviklet seg til større problemer, så for meg er det blitt rutine å sjekke "dyret" før og like etter oppstart.

 

----------------------

 

Roaldbj; Jeg så en B 42 Trawler i Horten i helga. du verden for et SKIP! Den så forøvrig helt ny ut. Må være en utrolig romslig båt.....

Link to post
Share on other sites

...... Kan sikkert oppfattes som om jeg har litt "noia", men jeg føler meg mye mere komfortabel med det. ....

Du er ikke alene om den "noiaen". Jeg har lagd luke i luka til motorrommet. Lita grei ei på ca 30x30 cm. Gjør det mye enklere å "gå runde" i maskinen.
Link to post
Share on other sites

Roaldbj; Jeg så en B 42 Trawler i Horten i helga. du verden for et SKIP! Den så forøvrig helt ny ut. Må være en utrolig romslig båt.....

Ja, det er byggenummer 100 (bygges omlag 1 i uka på verftet) - var den samme som var på båtmessa nå på Lillestrøm i år (3. som er levert i Norge). Vår går fra verftet i Frankrike ca 10.mai på trailer til Son for stoffing og klargjøring. Vi valgte båten av hensyn til å kunne bevege oss greit over alt ombord, i tillegg til at den har bra fartspotensiale om man vil hurtig fram.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...