roaldbj Startet 1.Mai.2006 Del på Facebook Startet 1.Mai.2006 Jeg har siden sjøsettingen lørdag 29. april kjørt 3-4 timer. I går oppdaget jeg endel kjølevæske i oppsamlingstrauet under motoren (Scand Atlantic med motor Yanmar 6 LYA-STE). Inspeksjon viste at lokket til påfyll av kjølevæske på motoren ikke var helt skrudd igjen. Har i dag fylt på ny kjølevæske i blanding 50/50. Det viste seg at jeg måtte fylle på omlag 5 liter kjølevæske. Det er utrolig hva et for lite tilskrudd lokk kan føre til av tap av kjølevæske. Jeg hadde i oktober 2005 skrudd av lokket for å måle kjølevæsketemperaturen, og åpenbart glemt å skru lokket godt nok til. Har etter dette kjørt motoren på hard belstning en halv times tid - ingen tap av kjølevæske. Ønsker å nevne dette fordi det kan være "småting" som fører til motorvansker. For 2 år siden hadde jeg glemt å skru til toppen på vannfilteret på sjøvannsinntaket ordentlig etter rensing av Vetus-filteret, dette ga alarm om motoropphetig. I år hadde jeg glemt å skru til lokket til kjølevæskepåfyllinge etter måling av kjølevæsketemperaturen. Det er kanskje av feilene at man lærer. Jeg har kjørt båt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Det er kanskje av feilene at man lærer. Tiltredes ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Man lærer hver dag. Jeg for min del er ofte med hornhinnene nede i "kjelleren" de første minuttene og regelmessig etter oppstart og sjøsetting på våren. Følg med karer. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Ja, det lønner seg helt klart å følge med på hva som skjer der nede i kjelleren. Jeg for min del løfter på lokket minst en gang om dagen når jeg er på tur. Kan sikkert oppfattes som om jeg har litt "noia", men jeg føler meg mye mere komfortabel med det. Har også i ett par tilfeller oppdaget småfeil som lett hadde kunnet utviklet seg til større problemer, så for meg er det blitt rutine å sjekke "dyret" før og like etter oppstart. ---------------------- Roaldbj; Jeg så en B 42 Trawler i Horten i helga. du verden for et SKIP! Den så forøvrig helt ny ut. Må være en utrolig romslig båt..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 ...... Kan sikkert oppfattes som om jeg har litt "noia", men jeg føler meg mye mere komfortabel med det. ....Du er ikke alene om den "noiaen". Jeg har lagd luke i luka til motorrommet. Lita grei ei på ca 30x30 cm. Gjør det mye enklere å "gå runde" i maskinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Roaldbj; Jeg så en B 42 Trawler i Horten i helga. du verden for et SKIP! Den så forøvrig helt ny ut. Må være en utrolig romslig båt..... Ja, det er byggenummer 100 (bygges omlag 1 i uka på verftet) - var den samme som var på båtmessa nå på Lillestrøm i år (3. som er levert i Norge). Vår går fra verftet i Frankrike ca 10.mai på trailer til Son for stoffing og klargjøring. Vi valgte båten av hensyn til å kunne bevege oss greit over alt ombord, i tillegg til at den har bra fartspotensiale om man vil hurtig fram. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.