Jump to content

kondensator på gps


Majali

Recommended Posts

Hei, da er den nye plotteren montert med ekstern antenne og fuel sensor :yesnod: Gleder meg!

og jeg har montert vifteautomatikk som kopler ut mulighet for å aktivere startrele før viten har gått ferdig.

Så langt alt vel, men under testing fant jeg ut følgene:

 

Siden plotteren er koplet slik at den får et startsignal fra tenningen og startet da samtidig med vifta så er den oppe og går før jeg kan starte opp. Når jeg da starter opp, slår plotteren seg av og på igjen . Dette skyldes vel at spenningsfallet er for stort. vil det hjelpe å sette på en litt stor kondensator på +lederen?

Eller må jeg ta den tunge veien å fjerne meg fra den deilig enkle "1batt til start/forrbruk + 1batt i reserve" systemet som jeg har?

 

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Man må vel også ha en form for strømbegrenser foran dioden for ikke å knekke dioden. Når du slår på tenningen vil kodensatoren virke som en kortslutning i noen brøkdeler av et sekund, inntil speningen er kommet nesten opp.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

takk for svar, men jeg kom faktisk på at det hele er mulig å gjøre enkelt:

Kutte ut autostart på plotter og legge til startrutinen å trykke på "på" knappen etter oppstart.

 

Eller flytte den lederen som gir startsignal til plotteren over på den kontakten som går til sterteren på nøkkelbryteren, Volvon starter på maks 2 sek. og da rekker ikke plotteren å slå seg på-av-på uansett, tipper jeg kun vil kunne se at den starter opp jeg ?..

 

Må ut å prøve etterpå :yesnod:

 

Takk igjen

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...