Jump to content

FM Motor


Heffe

Recommended Posts

Hei, Jeg har solgt min tupperware og kjøpt en ekte gammel snekke hvor alt er i ekte mahogny. Motoren er en FM med to sylindre. Antagelig fra tidlig 70 tall. Motoren går, men det er en del merkverdige anordninger på den.

Forgasseren ser ut til å være fra en T Ford antagelig 1. verdenskrig. Der er ikke luftfilter eller choke. Den er i messing.

Tenningen består av noe som antagelig er en fordeler koblet til en biltema coil. Det finnes ingen instrumentering som oljetrykksmåler, temperatur måler.

Det er en dynastart koblet til noe som ser ut som et brent dobbelt rele. Dynastarten virker dersom jeg kobler strøm direkte på den. Må ha fulladet batteri før jeg drar ut med båten, den lader ikke. Ellers er det en masse ledninger som henger alle veier.

Hadde tenkt å få ryddet opp i dette. Er det noen som har koblinskjema/litteratur på denne motoren???. Hvilken forgasser skal det sitte på den??

Det utrolige er at motoren går. Starter den med sveiv og en dash rødsprit i hver sylinder.

På drevet er det et trust lager som er helt åpent, det lager en del lyd. Jeg må passe på stigningen på propellen, når den ikke belaster lageret så forsvinner rumlingen. Kan man sette på et mer moderne lager??

Jeg hadde satt pris på kontakt med andre som har erfaring med å skru på disse motorene.

 

Hilsen

Hans

Link to post
Share on other sites

Jeg har ekte snekke med FM selv. Tror motoren er fra 85. Også med dynastart som både lader og starter. Jeg har nettopp fått sjekket dette med luftfilter selv. Det pleier ikke å være filter på båtmotor, muligens bare et gitter som hindrer at pussefiller og badebukser osv. suges inn. Ellers er det mye nyttig i emneoversikten.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert en Solex 26 VN forgasser. Det er den mest brukte, og er laget i messing. En god forgasser. Jeg har original koblingsskjema for dynastart, både for dobbeltrele og for to releer ( separat lade- og startrele) Tar du kontakt pr. e-post skal jeg hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Du kan laste det opp ved å poste ett innlegg med vedlegg her.

Dette betinger at det er på zip-format. Får du det ikke til så mail det til meg så skal jeg legge det inn.

ingar@baatplassen.no

 

Anbefaler at du redigerer vekk epostadressen din fra innlegget. Legger man ut epost adressen på nettet risikerer man å havne i spamregistere.

Skal man maile noe til andre brukere anbefales det å få oversendt adressen pr. IM.

Det går også an å maile direkte til de som har "åpen" adresse, men ikke med vedlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...