SF Startet 2.Mai.2006 Del på Facebook Startet 2.Mai.2006 (redigert) Hei, Jeg har en litt spesiell problemstilling. Jeg har en marine utgave av en Nissan diesel motor med 12V elektrisk anlegg. For ca 5 år siden røk starteren og jeg fikk en innbytte motor på Sandnes Elektro-Diesel for en ca 3000 kr. Jeg har aldri vært helt fornøyd med denne da den drar noe tungt og men den fungerer Etter en gjennomgang på internett fant jeg ut at de fleste av disse motorene (nissan SD33) har 24V system og fant også ut at glødepluggene jeg har er for 24V og ikke 12V system som jeg har. Dette må være forklaringen på at jeg med mitt 12V system må gløde så leeeenge for å få start. Videre sjekket jeg med forhandler av startmotoren etter disse 5 år om hvilken spenning startmotoren var ment til, jo ganske riktig 24V og ikke 12V som den jeg levert inn. Kommenterte det den gang jeg fikk den nye motoren at denne var noe mindre i størrelse enn den gamle men de forsikret meg om at det var samme type bare en nyere modell. Spørsmålet mitt er da (evt alternativene er)! 1) Bør jeg da montere mine to batterier i serie og skifte dynamo til 24V. Og ta ut 12V til anlegget i båten over et batteri. 2) Finnes det noe på markedet som kan sikre lading på begge 12V batterier uavhengig av hverandre med min 12V lader. Ladac?? 3) Burde jeg prøve å få tak i en 12V startmotor og 12V glødeplugger og beholde 12V anlegg på motoren også? (blir noe dyrt) Kommentarer, tips forslag til koblingsskjema mottas med takk. Det er vært å merke seg at dette er en 23 fot DC uten mye forbruk av strøm når motor ikke er i gang så jeg er ikke avhengig av den store batteribanken for forbruk. PS! utrolig nok har jeg levd med 24V startmotor og 12,8V startstrøm i 5 år Redigert 2.Mai.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TMe Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Intet problem med kombinert 12V/24V. Du trenger to batterier og en batterisjalter. 12/24V anlegg var vanlig på eldre tyske vare- og lastebiler. Finn deg en MB608D hos en hogger og kjøpe batterisjalteren fra denne. Ved start seriekobles batteriene, ved drift ellers er batteriene paralellkoblet. Den som er dyktig på elektriske koblinger kan trolig produsere et koblingsskjema basert på to eller flere kraftige releer slik at en sådan sjalter kan mekkes sammen av den nevenyttige. Det siste er en utfordring til forumets elektrokyndige. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 www.nortelmaskin.no Nortel Maskin har en kjekk katalog med elektrisk utstyr (pdf-format) rele' RE1480 er kanskje noe som kan nyttes som batterisjalter, dersom to eller flere kombineres på riktig måte. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Takker for tips jeg skal unersøke nærmere på disse sjalterene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.