Jump to content

Elektriskanlegg 24V kontra 12V


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en litt spesiell problemstilling. Jeg har en marine utgave av en Nissan diesel motor med 12V elektrisk anlegg. For ca 5 år siden røk starteren og jeg fikk en innbytte motor på Sandnes Elektro-Diesel for en ca 3000 kr. Jeg har aldri vært helt fornøyd med denne da den drar noe tungt og men den fungerer

 

Etter en gjennomgang på internett fant jeg ut at de fleste av disse motorene (nissan SD33) har 24V system og fant også ut at glødepluggene jeg har er for 24V og ikke 12V system som jeg har. Dette må være forklaringen på at jeg med mitt 12V system må gløde så leeeenge for å få start. Videre sjekket jeg med forhandler av startmotoren etter disse 5 år om hvilken spenning startmotoren var ment til, jo ganske riktig 24V og ikke 12V som den jeg levert inn. Kommenterte det den gang jeg fikk den nye motoren at denne var noe mindre i størrelse enn den gamle men de forsikret meg om at det var samme type bare en nyere modell.

 

Spørsmålet mitt er da (evt alternativene er)!

 

1) Bør jeg da montere mine to batterier i serie og skifte dynamo til 24V. Og ta ut 12V til anlegget i båten over et batteri.

 

2) Finnes det noe på markedet som kan sikre lading på begge 12V batterier uavhengig av hverandre med min 12V lader. Ladac??

 

3) Burde jeg prøve å få tak i en 12V startmotor og 12V glødeplugger og beholde 12V anlegg på motoren også? (blir noe dyrt)

 

Kommentarer, tips forslag til koblingsskjema mottas med takk. Det er vært å merke seg at dette er en 23 fot DC uten mye forbruk av strøm når motor ikke er i gang så jeg er ikke avhengig av den store batteribanken for forbruk.

 

PS! utrolig nok har jeg levd med 24V startmotor og 12,8V startstrøm i 5 år :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Intet problem med kombinert 12V/24V. Du trenger to batterier og en batterisjalter.

 

12/24V anlegg var vanlig på eldre tyske vare- og lastebiler. Finn deg en MB608D hos en hogger og kjøpe batterisjalteren fra denne.

 

Ved start seriekobles batteriene, ved drift ellers er batteriene paralellkoblet.

 

Den som er dyktig på elektriske koblinger kan trolig produsere et koblingsskjema basert på to eller flere kraftige releer slik at en sådan sjalter kan mekkes sammen av den nevenyttige. Det siste er en utfordring til forumets elektrokyndige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...