Jump to content

Reserve dunk til diesel

Söderberg

Recommended Posts

Jeg er ikke en kjenner av alle typer plastdunker, men jeg ville forsikret meg om er at man ikke kan få statisk elektrisk ladning av plastdunken. Alle godkjente drivstofftanker er av en plasttype som har innbalnding av carbon slik at de leder / utjevner statiske spenningsforskjeller.

Derfor ville jeg selv ikke benyttet noen annen reservedunk enn en godkjent drivstoffkanne.

En godkjent kanne koster fra 80 kr (10 liter) til 120 kr (for en 18 liters) hos Biltema. Antar at dette er en billig forsikring å bruke en slik istedet for "hvilken som helst" annen plastdunk.

Hej Fredriksen

Tak for svar.

Bør nok tilføje at denne dunken IKKE skal brukes som reservedunk i længere tid. Helt specifikt skal jeg bruge flere av disse til en længere tid for at slippe at bunkre diesel på selve transport turen. Det vil si at jeg "bare" skal lagre diesel i disse dunke i ca. 24 timer !

//Anders

Jeg er ikke en kjenner av alle typer plastdunker, men jeg ville forsikret meg om er at man ikke kan få statisk elektrisk ladning av plastdunken.

Dette gjelder ved bensin. Diesel har et flammepunkt på over 60 grader, så gnist er ikke nok til å antenne væsken.

Slike kanner er blitt brukt av fiskere og bønder til diesel i alle år og går helt fint. Hvis du finner en med lufteventil i tillegg, er den perfekt...

o.b.lix har helt sikkert rett i det med bensin og diesel, men så lenge som jeg ikke var sikker, ville jeg brukt en godkjent bensinkanne.

Men, dersom det er tryggere med dieselen så hadde jeg ikke nølt med å bruke en slik kanne. Jeg vet av egen erfaring at mange bønder bruker gamle maursyre (silosyre) -kanner til diesel. Og, det har de brukt i mange år, så det går nok bra. Jeg tenkte mer på å ha en reservedunk med diesel som skulle ligge og skvalpe i båten hele sesongen :-), da hadde jeg valgt noe som er godkjent for dette...

God tur forøvrig!

Hei

Med vår forrige båt gikk vi ofte mellom Tromsø og Lofoten. Tanken på båten tok 60 liter, mens turen krevde 120 liter. Vi fyllte opp 7 kanner av ymse slag med diesel. Vannkanner, silosyrekanner og vaskemiddelkanner som din. Jeg må innrømme at vi aldri tenkte over at dette kunne føre til problemer, men alt gikk fint.

Et av mine motto her i livet er: "De fleste problemer blir det aldri noe av".

Ragnar

Jeg kjøpte en gang noen kanner på Maxbo som jeg fylte diesel på. Det stod stemplet HD PE på dem (High Density PolyEtylen) så jeg trodde i min enfoldighet at de kunne brukes til diesel. Etter en uke eller to så jeg at det var noe brunt bunnfall på kannene som ikke hadde vært der tidligere. Det oppførte seg som en meget tykk og seig sirup. Min antagelse var at dieselen hadde trukket ut noen stoffer fra kanna.

Jeg ville derfor vært litt restriktiv med hva for slags kanner jeg fyllte diesel på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 4 måneder senere...

Jeg er litt mye usikker her ...

Er ny i dieselsammenheng etter å ha hatt bensinmotor før. Så skulle jeg fylle opp et par 25 liters dunker med diesel for å fylle på båten. Men så kom jeg til å tenke på at det jo hadde vært bensin på disse kannene tidligere.

Hvor nøye og fintfølende er det med 100 % bensinrene kanner før man fyller på tanken. Den ene tanken var helt tørr innvendig, den andre rista jeg ut noen dråper bensin av. Jeg har ingen peiling på om dette kan ha noen betydning, men om det skulle være en film på innsiden av kanna, eller et par dråper bensin igjen....

Noen som vet ?? Skal fylle opp nå !

mvh Runar

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...