Jump to content

32mm aksling, ødelagt vannsmurt lager


Geir Frode

Recommended Posts

Hei

 

Nå begynner jeg å bli en smule bekymret.......................

 

Vi har slark i akslingen og fant ut at vi må bytte det vannsmurte lageret.

Bilde

 

Etter at vi hadde demontert ror, tatt av propell for å se på dette så begynner "ablegøyene"

Z skruene er ødelagt, her har det vært folk før, den ene siden er det en kvart skrue igjen.

Den andre siden er mer eller mindre "rundet". :cryin:

 

Hvis vi mot formodning skulle klare å få de ut, så er det ikke sikkert vi klarer å få ut lageret.

Hvis vi igjen mot formodning skulle få det ut, så er jeg meget bekymret for om vi i det hele

tatt klare å få i nye skruer.........HJELP :cryin:

 

OK :diving:

 

Vi må muligens bytte stevnlageret og få nytt lager, men så er det 32mm aksling, og det er vist noe ukurant sa de på Progress.

 

Er det "standard" les kurant å bytte dette, eller ender vi opp med å bytte ut hele opplegget nå... masse store og gode utgifter????

 

 

Dette var ikke med verken i beregningen eller budsjettet.......... :headbang:

 

 

Geir Frode

i dag en slagen mann......... :nonod:

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

De som definitivt er størst på slike lagre er Storm Halvorsen Rett ved avkjøringen til Torp Flyplass i Sandefjord. De er hoff leverandør til svært mange båtbutikker også Sleipner...

 

Ta en telefon til dem så har du det du trenger... Jeg kjøpte til mine akslinger i fjor... Jeg har 1 1/4" eller 31,75mm aksel.... og med cutless lageret er utvendig 1 1/2"... Denne dimensjonen er det kun Storm halvorsen sim kunne levere i Norge.... Vanligvis er det utvendig 1 3/4" ..... om du har dette så har jeg 2 helt nye liggende i båten kjøpt på Maritim i fjord, men ubrukt siden de ikke passet på min båt pga. liten utvendig diameter...... De er 5" lange eller 125mm... Sjekk hva du har.....

 

Det gamle cutless kalgere sitter som bare He.....e, men med rå makt løsner det... Det letteset er å splitte lageret med en sag... Det er i allefall det båtbygger Hansen og Arentzen gjør....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det går greit hvis du splitter lagret på 3 steder med bajonettsag, for så og meisle det ut med en skrutrekker el. skruene borer du ut med en større dim. så er det bare å gjenge opp hullene å sette inn større skruer. Har akkurat gjort den samme jobben, det var ikke så ille som fryktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville starte med følgede:

 

1. Mens akslingen sitter på: sprøyt på rikelig med såpevan (gjerne Zalo) fra innsiden av stevnelageret.

2. Observer om det i forkant av stevnelageret hvor det er to inspeksjonspunkter for vannintak på hhv BB og SB side kan sees cutlesslageret.

3. Dersom du ikke ser lageret her kan du med splittet rør som passer til akslingen forsøke å slå kutlesslageret fremover. Dersom du ser cutlesslageret i forkant av åpningen på stevnelageret kan du forsøke med skrutrekker å presse det bakover.

4. Dersom ingen av disse tingene virker, ville jeg ta ut akslingen og slå på stevnelageret aktenfra.

5. Jeg kjenner ikke til konstruksjoen av aktre del av kjølsvinet ditt. I noen båter er det mulig å bruke aksel med noe mindre diameter og slå cutlesslageret ut forenfra.

6. z-skruene kan utgøre et problem. Det kan være greit å borre disse opp før du starter trinn 3. Noen ganger er det mulig å få løsnet disse festeskruene trass dårlige embraco-hoder. Det pleier ikke være noe problem å borre disse z-skruene og eventuelt gjenge opp for større z-skruer.

7. Dersom cuttlesslageret ikke lar seg banke ut, må du i verste fall bruke baufil og splitte lageret.

8. Jeg anser det for ganske sannsynlig at du ikke trenger å forberede deg på å skifte stevnelager.

9. Sleipner Motor har de fleste dimensjoner av nytt vannsmurt gummilager - cutless-lager på lageret, se her. De dekker dimensjonene fra 25 mm til 2".

Dette kommer til å gå bra.

Link to post
Share on other sites

Det går greit hvis du splitter lagret på 3 steder med bajonettsag, for så og meisle det ut med en skrutrekker el. skruene borer du ut med en større dim. så er det bare å gjenge opp hullene å sette inn større skruer. Har akkurat gjort den samme jobben, det var ikke så ille som fryktet.

Gjorde det samme for et par år siden, og det fungerte meget fint.

Prøvde å varme og presse ut på jobben, men det gikk ikke pga gjengene som akselhylsen/rør skal skrues inn i. Splittet hylsa på 3 steder med bajonett og slo den ut med et stort skrujern.

 

Foringen ble bestilt fra Sleipner i Fredrikstad. De hadde 31,75mm (5 kvart tom) på lager.

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Etter at vi har målt, er vi rimelig sikker på at det er 32mm aksling.

Det er ihvertfall ikke mindre enn 32 mm....

 

Uansett, så må vel akslingen ut da...

Er det bare å løsne på klemflensen og dra den ut, eller er det en festeanordning

i hylsen også??????

 

Gear: Twin Disc, techodrive, tmc60

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Du bør løsne og fjerne boltene på klemflensen. Ofte må du presse klemflensen litt ut for å få ut aksel. Jeg har da lagt noe inn i sprekken i klemflensen og satt et par bolter fra motsatt side av normal. Da kan du presse klemflensen litt fra hverandre ved å skru boltene mot det du har lagt i sprekken. Gjør det på begge sider. Da løsner akslen og kan enkelt dras it.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...