Geir Frode Startet 2.Mai.2006 Del på Facebook Startet 2.Mai.2006 Hei Nå begynner jeg å bli en smule bekymret....................... Vi har slark i akslingen og fant ut at vi må bytte det vannsmurte lageret. Etter at vi hadde demontert ror, tatt av propell for å se på dette så begynner "ablegøyene" Z skruene er ødelagt, her har det vært folk før, den ene siden er det en kvart skrue igjen. Den andre siden er mer eller mindre "rundet". Hvis vi mot formodning skulle klare å få de ut, så er det ikke sikkert vi klarer å få ut lageret. Hvis vi igjen mot formodning skulle få det ut, så er jeg meget bekymret for om vi i det hele tatt klare å få i nye skruer.........HJELP OK Vi må muligens bytte stevnlageret og få nytt lager, men så er det 32mm aksling, og det er vist noe ukurant sa de på Progress. Er det "standard" les kurant å bytte dette, eller ender vi opp med å bytte ut hele opplegget nå... masse store og gode utgifter???? Dette var ikke med verken i beregningen eller budsjettet.......... Geir Frode i dag en slagen mann......... Sitér dette innlegget 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Ta i hvert fall skyvelæret og mål nøye en gang til. Antagelig har du 31,75 mm aksel, dvs. 1 ¼ tomme aksel. Det er i såfall kurant vare. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 De som definitivt er størst på slike lagre er Storm Halvorsen Rett ved avkjøringen til Torp Flyplass i Sandefjord. De er hoff leverandør til svært mange båtbutikker også Sleipner... Ta en telefon til dem så har du det du trenger... Jeg kjøpte til mine akslinger i fjor... Jeg har 1 1/4" eller 31,75mm aksel.... og med cutless lageret er utvendig 1 1/2"... Denne dimensjonen er det kun Storm halvorsen sim kunne levere i Norge.... Vanligvis er det utvendig 1 3/4" ..... om du har dette så har jeg 2 helt nye liggende i båten kjøpt på Maritim i fjord, men ubrukt siden de ikke passet på min båt pga. liten utvendig diameter...... De er 5" lange eller 125mm... Sjekk hva du har..... Det gamle cutless kalgere sitter som bare He.....e, men med rå makt løsner det... Det letteset er å splitte lageret med en sag... Det er i allefall det båtbygger Hansen og Arentzen gjør.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Det går greit hvis du splitter lagret på 3 steder med bajonettsag, for så og meisle det ut med en skrutrekker el. skruene borer du ut med en større dim. så er det bare å gjenge opp hullene å sette inn større skruer. Har akkurat gjort den samme jobben, det var ikke så ille som fryktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Jeg ville starte med følgede: 1. Mens akslingen sitter på: sprøyt på rikelig med såpevan (gjerne Zalo) fra innsiden av stevnelageret. 2. Observer om det i forkant av stevnelageret hvor det er to inspeksjonspunkter for vannintak på hhv BB og SB side kan sees cutlesslageret. 3. Dersom du ikke ser lageret her kan du med splittet rør som passer til akslingen forsøke å slå kutlesslageret fremover. Dersom du ser cutlesslageret i forkant av åpningen på stevnelageret kan du forsøke med skrutrekker å presse det bakover. 4. Dersom ingen av disse tingene virker, ville jeg ta ut akslingen og slå på stevnelageret aktenfra. 5. Jeg kjenner ikke til konstruksjoen av aktre del av kjølsvinet ditt. I noen båter er det mulig å bruke aksel med noe mindre diameter og slå cutlesslageret ut forenfra. 6. z-skruene kan utgøre et problem. Det kan være greit å borre disse opp før du starter trinn 3. Noen ganger er det mulig å få løsnet disse festeskruene trass dårlige embraco-hoder. Det pleier ikke være noe problem å borre disse z-skruene og eventuelt gjenge opp for større z-skruer. 7. Dersom cuttlesslageret ikke lar seg banke ut, må du i verste fall bruke baufil og splitte lageret. 8. Jeg anser det for ganske sannsynlig at du ikke trenger å forberede deg på å skifte stevnelager. 9. Sleipner Motor har de fleste dimensjoner av nytt vannsmurt gummilager - cutless-lager på lageret, se her. De dekker dimensjonene fra 25 mm til 2". Dette kommer til å gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyJ00 Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Det går greit hvis du splitter lagret på 3 steder med bajonettsag, for så og meisle det ut med en skrutrekker el. skruene borer du ut med en større dim. så er det bare å gjenge opp hullene å sette inn større skruer. Har akkurat gjort den samme jobben, det var ikke så ille som fryktet. Gjorde det samme for et par år siden, og det fungerte meget fint. Prøvde å varme og presse ut på jobben, men det gikk ikke pga gjengene som akselhylsen/rør skal skrues inn i. Splittet hylsa på 3 steder med bajonett og slo den ut med et stort skrujern. Foringen ble bestilt fra Sleipner i Fredrikstad. De hadde 31,75mm (5 kvart tom) på lager. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Frode Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Etter at vi har målt, er vi rimelig sikker på at det er 32mm aksling. Det er ihvertfall ikke mindre enn 32 mm.... Uansett, så må vel akslingen ut da... Er det bare å løsne på klemflensen og dra den ut, eller er det en festeanordning i hylsen også?????? Gear: Twin Disc, techodrive, tmc60 Sitér dette innlegget 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 (redigert) Du bør løsne og fjerne boltene på klemflensen. Ofte må du presse klemflensen litt ut for å få ut aksel. Jeg har da lagt noe inn i sprekken i klemflensen og satt et par bolter fra motsatt side av normal. Da kan du presse klemflensen litt fra hverandre ved å skru boltene mot det du har lagt i sprekken. Gjør det på begge sider. Da løsner akslen og kan enkelt dras it. Redigert 2.Mai.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Her er du nødt til å stole på egne observasjoner. Etter at du har skrudd ut boltee på klemflensen og atskilt de to stykkene på klemflense med skrutrekker el. annet kan det være at du observerer splint som går gjennom klemflens og aksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.