Jump to content

Høyttaler i pidestall


SRA

Recommended Posts

For å si det slik.

 

En bekjent har kartplotteren montert oppå pidestallen og kompasset innfelt i samme.

Han kan velge enten magnetkompass eller kartplotter.

Høyttalere har alle sjanser for IKKE å gå bra.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at elektronikk i pidestallen som regel er et risikoprosjekt, både når det gjelder magnetisme og når det gjelder vann. Kartplotter er ikke noe problem for meg, men for plassering av kontrollpanel for autopilot hadde jeg valget mellom en plassering som utsatt for vann og tråkk eller å sette den på pidestallen. Jeg valgte det siste, og påvirker kontrallpanelet magnetkompasset for mye viser elektronikken i det minste kursen med fluxgaten. Praktisk testing gjenstår, og det som blir virkelig spennende er hvor stor forskjell det blir på utslaget til magnetkompasset når jeg slår av kontrollpanelet for autopiloten. Blir det for ille finner jeg vel ut hvor mye en ny topp til pidestallen koster. :cryin:

 

Hovedmotivasjonen for å samle instrumentene på pidestall er at det er enkelt å beskytte dem med et låsbart trekk når båten ligger i havn. Krapyls løsning med å flytte magnetkompasset fra pidestallen er ikke aktuell, men det er en mulighet å plassere store display for logg og ekkolodd på hyttetak. Der kan de stå beskyttet av sprayhood. Ulempen med den løsningen er å gjøre dem leselige om natten uten å ødelegge nattsynet, men den store fordelen er at flere kan se instrumentene. Den avanserte løsningen på dette problemet er å bruke et trådløst display. (Om noen lurer så har jeg plassert et analogt vindinstrument på hver side av pidestall, og der blir de forhåpentligvis værende. Jeg liker god oversikt over vind og fart når jeg sitter på rekka.)

 

Høytalere er i hovedsak faste magnetfelt, og jeg ville montert slikt utstyr lengst mulig unna kompassene i båten. Med plassering nærmere kompass enn 2 meter ville jeg nok tatt meg bryet med å lage en deviasjonstabell med høytalerne midlertidig plassert omtrent der jeg hadde tenkt å montere dem for å se hvor stort utslag de gir. Verre er det ikke, selv om det antagelig tar noen timer å svinge båten. Problemstillingen er helt teoretisk for min del ettersom jeg ikke har fastmontert båtstereo hverken ute eller inne.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Raymarine Tridata, kontroll til autopilot ST 4000+ samt kartplotter Garmin 192C på pidestallen, 20-30 cm fra magnetkompasset, uten at jeg kan merke noen påvirkning av dette.

 

En litt 'artig' feature på min båt er imidlertid bruk av mastetopp-lanternen. Den lange, rette ledningen opp gjennom masta setter opp et magnetfelt som påvirker fluxgate kompasset til autopiloten +12 grader. Det er helt konsekvent - bare trekker fra 12 grader på autopilot-kursen når jeg skrur på trikoloren så styrer den like greit.

 

Hvis jeg legger opp kursen ved kun 12 grader svinger SB og BB så har jeg innvendig styreposisjon og - styrer med lanternebryteren ... :cool:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Den lange, rette ledningen opp gjennom masta setter opp et magnetfelt som påvirker fluxgate kompasset til autopiloten +12 grader.

Takk for tipset, det der må jeg sjekke. Nok et argument for å bytte til LED i tricoloren (som om ikke det å slippe å bytte pærer der oppe er argument nok). Mindre strøm er mindre magnetfelt.

 

Et relevant spørsmål er selvsagt hvor du har plassert fluxgaten (i forholt til elektriske ledninger).

Link to post
Share on other sites

Fluxgaten står øverst ute i borde på skottet rett bak navigasjonssetet (tradisjonelt plassert navigasjonsbord, forovervendt til styrbord for nedgangen).

 

Flyttet det litt rundt omkring før jeg fant beste plass. Har jernkjøl og selvfølgelig motor som gjorde plassering nær båtens svingsentrum litt vanskelig...

 

Helt bak i akterskipet var eneste løsning om jeg ville ha den i båtens senterlinje (muligens forpiggen også kunne virket, men blir lang ledning da). Valgte altså et punkt nærmere svingsentrum til fordel for å ligge på senterlinje.

 

Funker helt greit etter litt prøving og feiling....

Se her for litt detaljer om autopiloten....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

(muligens forpiggen også kunne virket, men blir lang ledning da)

Ok. Jeg har computeren til autopiloten montert ved kartbordet. Dermed er det uproblematisk å strekke kompassledningen også til forpiggen. Der er den passe langt unna kjøl, motor og elektriske ledninger, men å finne det idéelle stedet å montere boksen er ikke lett. Lav pidestall i forpiggen hadde vært noe. :headbang: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...