Jump to content

Lydpotte - lekkasje grunnet korrosjon


roaldbj

Recommended Posts

En kamerat med identisk båt som meg observerte lekkasje i eksospotta i går.

Da jeg i dag inspiserte potta, som ser slik ut:

Bilde

 

fant jeg saltvannslekkasje under potta.

Lekkasjen skyldes at det er satt en bolt (jeg kjenner ikke til hvilket materiale den er laget av) i underkant av pottas fremre del som er laget av syrefast stål, se bildet:

Bilde

 

Jeg vet ikke hvilket formål denne pluggen opprinelig er tiltenkt.

 

Potta sitter i en Scand Atlantic 2000 modell med Yanmar 6 LYA-STE. Motoren har gått 700 timer.

 

Heldigvis oppdaget jeg dette mens det enda bare drypper litt fra potta.

 

Dersom pluggen hadde tæret fullstendig ville det i løpet av noen timers kjøring ansamlet seg en ganske stor mengde vann i akterlukaren under den ene køya hvor potta sitter.

 

Jeg tar opp dette temaet slik at båteiere med tilsvarende lydpotte kan inspisere sine og observere boltens beskaffenhet i forkant av potta, i underdelen.

 

Jeg synes det er noe betenkelig at vi ikke er informert om denne tæringsproblematikken fra båtprodusenten.

Link to post

Bra tips. Har samme potte, men så ikke antydning til korrosjon etter 2 år. Min potte har også en slik skrue. Nå sitter potta litt knotete til, men jeg får vel spandere å skru opp benken i år, bare sånn for å være på den sikre siden.

 

Pottas flenser er i syrefast, og hvis skruen er i samme materiale, burde det fortsette å gå bra.

 

Denne potta lages av flere produsenter: Volvo Penta og DPC i Danmark. Av det oransje merket å dømme, så er potta på bildet en DPC-potte. De importeres fra Danmark av Flak i Kristansand.

 

Det så for meg ut som og også den syrefaste flensen ruster på bildet over. Det virker jo litt rart og betyr bare at jeg helt sikkert skal ha en inspeksjon i vår.

 

Lotus

 

PS: Skruen er sannsynligvis bare en blindplugg som skal erstattes av en temperaturalarm-giver. Skulle skruen være mer uedel? Ja da fungerer den som en offeranode for det syrefaste. Ikke særlig bra, men det gjør det enda rarere at de syrefaste flensene ser ut til å ha rustet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Faglig stadig gode kommentarer fra Lotus.

 

Jeg må medgi at det var litt kronglete å ta bildene. Jeg antar at rustdanelsen på den syrefaste delen av potta kanskje kommer av at jeg har "rotet" borti det hele med fingeren.

 

Jeg har forstørret informasjonen fra produsenten festet til potta:

Bilde

 

Det er først og fremst blindpluggen som bekymrer meg.

Jeg har hørt at blindpluggen dekker område beregnet for temperaturføler.

 

At produsenten åpenbart - fordi vi alle fall er to båteiere med samme potte som har samme vannlekkasje - har beyttet annet metall i blindplugg som fører til korrosjon, bekymrer meg. Båten er som sagt fra 2000.

Link to post

Jeg har nå tatt ut bolten i lydpotta som forårsaket saltvannslekkasjen.

Her er bilde av bolten:

 

 

Bilde

 

Bolten var opprinnelig laget av messing - tror jeg.

Selve bolten er 17 mm fastnøkkel.

 

Det er åpenbare fargeendringer av messingen forenlig med det som er omtalt her på BP tydende på forlig/alvorlig korrosjon.

 

Kan noen analysere fargenyansene?

Link to post

Det er ikke så mye å analysere. Kopper er rødt. Jo rødere, dess mer kopper og mindre zink. Slike plugger burde være i materiale A4 (tilsv. 316L).

 

At resten av potta ruster kan ha mange årsaker, f.eks. hvis det er sveiseforbindelser som ikke er til vanlig spec. AISI 316 er ikke fullstendig rustfritt i sjøvann.

Link to post

Jeg vet ikke hvilket formål denne pluggen opprinelig er tiltenkt.

Nå kan ikke jeg påberope meg så mye kunnskaper om lydpotter etc, men kan fortelle at jeg har samme bolt selv på mitt system, og utfra forklaring jeg har fått, er dette dreneringshull mht. vinterkonservering og tømming av anlegg (laveste punkt).

Link to post

Hulda, og andre, denne potta er motert på en Scand Atlantic 3500, 2000 modell med Yanmar 6 LYA-STE motor.

 

Jeg antar at flere vil få seg en overraskelse i fremtida med lekkasje i potta. Allerede har kamerate min med tilsvarede båt fått denne overaskelsen.

 

Som det fremgår av innlegg #3 er potta "godkjent" av Veritas.

 

Båten er nå solgt - så saken bekymrer meg ikke så mye.

 

Likevel føler jeg med ny eier og stiller spørsmålet: hva er det lurt å gjøre i fremtiden for å hindre uønsket korrosjon i potta?

Link to post

Den "bolten" som omtales her er nok ment å erstattes med en temperatur-sensor om en skulle ønske å måle eksostemperaturen!

 

Når det gjelder lekasjer i eksos-potter så er de ikke enkle å oppdage før det er for sent. Hadde en episode selv ifjor sommer: Potta såg ny ut utvendig, men plutselig var det tært hull innenfra og ut! Ikke lett å oppdage det på forhånd.

 

Husk at desse pottene står i et ekstremt usunt nivå for rustfritt stål: Saltvann+eksos+varme tærer faktisk raskere på rustfritt stål enn svart (vanlig) stål i mange tilfeller.

Link to post

Hulda, og andre, denne potta er motert på en Scand Atlantic 3500, 2000 modell med Yanmar 6 LYA-STE motor.

 

Jeg antar at flere vil få seg en overraskelse i fremtida med lekkasje i potta. Allerede har kamerate min med tilsvarede båt fått denne overaskelsen.

 

Som det fremgår av innlegg #3 er potta "godkjent" av Veritas.

 

Båten er nå solgt - så saken bekymrer meg ikke så mye.

 

Likevel føler jeg med ny eier og stiller spørsmålet: hva er det lurt å gjøre i fremtiden for å hindre uønsket korrosjon i potta?

 

Jobbet med et svar her, men det forsvant... Prøver en gang til:

 

Volvokompisen trakk øyebryna helt bak i nakken da jeg kjøpte en håndfull anoder for å plassere i Huldas omarbeidede saltvannssystem. Men det funker på "ikke-godkjente-sveiser" og annet med tvilsom spec.

 

Pluggen for å drenere kan benyttes for å forsyne systemet med anode.

 

Deretter kom jeg på at jeg hadde postet noen gullkorn for en tid tilbake, og her er bildet:

 

Bilde

 

På høyre side ser man rett inn i en møkkasveis som burde ha rustet i filler. Alt er bare grå zink. Og denne zinken kommer fra anoden man ser til venstre. Utvendig har det gått en ledning satt fast til stålet med slangeklemmer for elektrontransport. Etter et par- tre år ser dårlige sveiser ut til å bli behagelig passivisert.

 

Røret har vært i kjølesystemet siden ettersommeren 2000. Dette har det kostet meg 6 vekttall å lære noe om. Dere får det gratis. Ikke klag eller kveruler, det funker, er meget enkelt. Veritas, my ass, nå går jeg å legger meg. I morgen er det bursdag hos en venninne av Admrialen. En skjebne verre enn døden, med en bunke sanger i stedet for mat. Motoren til Hulda vil ikke starte, det er hva som rir meg nå om dagen. Bursdager har jeg ikke plass til nå, egentlig.

Link to post

Lurer på om messingplugger i sjøvannskretsen generelt kan være et problem, og ikke bare i eksospotta. Har opplevd på flere forskjellige motorer at messingplugger irrer opp. Luftet selv en sak her for en tid tilbake: Sink på VP41A med MS4 gear

Jeg har ïhvertfall satt i sink der den pluggen satt. Og skal også sette inn sink i intercooleren, bare jeg får bestilt ny. Ifølge Volvopusheren behøvde jeg ikke sink der, men jeg tør ikke la være. Konsekvensene kan bli litt for store ellers.......

Link to post

Hadde samme feilen på min båt for et par år siden. Det var tæringer rundt avgreningen til denne berømte pluggen. Små hull i det "syrefaste" matrialet som gjorde at eksos gitt ut i akterkabinen. Byttet til ny potte som var helt lik men uten denne avgreningen som jeg kjøpte hos Maritim i Arendal. Følger med og sjekker potta med jevne mellomrom.

Link to post

Lurer på om messingplugger i sjøvannskretsen generelt kan være et problem, og ikke bare i eksospotta. Har opplevd på flere forskjellige motorer at messingplugger irrer opp. Luftet selv en sak her for en tid tilbake: Jeg har ïhvertfall satt i sink der den pluggen satt. Og skal også sette inn sink i intercooleren, bare jeg får bestilt ny. Ifølge Volvopusheren behøvde jeg ikke sink der, men jeg tør ikke la være. Konsekvensene kan bli litt for store ellers.......

Messing tærer mot rustfritt/syrefast.

 

Anoder i kjølekretser, jeg har sett en del kjølere som har blitt tettet av anodegraut. De hadde klart seg bedre uten anoder. Jeg tror det er vanskelig å gi generelle anbefalinger, variasjonene i materialer/driftsforhold/konstruksjon spriker for mye.

Link to post
  • 13 år senere...

Ups, skal montere en sånn potte i Masteren nå. Kjøpt brukt til under halv pris, men den ser helt fin ut både utvendig og innvendig. Pluggen ser ut til å være av syrefast. Motoren min har ingen anoder, mens andre har det. Kan det han noe å si hvis kjølevannet gir kontakt mellom motor og eksos? 

Link to post

Senk skuldrene. Ser den fin ut, så er den sannsyligvis fin og holder i mange år. Før eller senere går alt i filler, uansett. Poenget kan være å montere potta slik at den er enkel å plukke ut. Hvis sjøvannskretsen ikke har anoder, så er kretsen sannsynligvis i NiAl-bronse som CuAl10Fe5Ni5 eller noe i den duren, eller CuSn5Pb6Zn3 (imponert nå?). Meget sjøvannsbestandig. Det er slike materialer som fra tid til annen blir benyttet i varmevekslere der det er sjøvann på den ene siden og det ikke er anoder.

 

Faktisk, på enkelte materialer kan anoden, i og med at den skiller ut M2+ (umulig å skrive formler her), forårsake pitting/crevice corrosion. Så man skal ikke tro (gutta med snippen bak frem kan alt om det) at man gjør noe lurt om man parkerer en anode der det ikke er ment å være noen anode. Jeg fikk brått ånden over meg. Går ut og har vårånn i hagen i stedet, til ånden har roet seg ned.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev On 7.1.2020 at 14.29:

Senk skuldrene. Ser den fin ut, så er den sannsyligvis fin og holder i mange år. Før eller senere går alt i filler, uansett. Poenget kan være å montere potta slik at den er enkel å plukke ut. Hvis sjøvannskretsen ikke har anoder, så er kretsen sannsynligvis i NiAl-bronse som CuAl10Fe5Ni5 eller noe i den duren, eller CuSn5Pb6Zn3 (imponert nå?). Meget sjøvannsbestandig. Det er slike materialer som fra tid til annen blir benyttet i varmevekslere der det er sjøvann på den ene siden og det ikke er anoder.

 

Faktisk, på enkelte materialer kan anoden, i og med at den skiller ut M2+ (umulig å skrive formler her), forårsake pitting/crevice corrosion. Så man skal ikke tro (gutta med snippen bak frem kan alt om det) at man gjør noe lurt om man parkerer en anode der det ikke er ment å være noen anode. Jeg fikk brått ånden over meg. Går ut og har vårånn i hagen i stedet, til ånden har roet seg ned.

 

He he, takk for svar. Ja nei, skuldrene er senket og avslappet som fy. Skal ned i båten å montere denne til helga. Like greit når det er så mildt. Er dritt lei rallinga som kommer i fra eksosen, så håper denne senker lydnivået noe. I dag høres det ut som en gammal Amazon med strake rør forfølger meg rundt i fjorden ;-)

Link to post
  • 1 år senere...

Hallo.
Jeg har i,dag, etter å ha lest her på forumet undersøkt mi lydpotte. Båten er en Viknes 880,2004 modell.
Lydpotta er nyere. Tilsynelatende sitter det en føler i den potta ved innløpet. 
Den er tilkoblet ledninger.

Men, jeg vet ikke hva oppgave den har? Noen som vet?

 

 

 

Javel, er alarmen i panelet da? Kan bare huske å ha sett alarm for lading, oljetrykk og symbolet for gløding.

 

 

 

Link to post
Cerberus skrev On 9.1.2020 at 15.25:

Man burde ikkje være såå overrasket over at en metalleksospotte har rustet litt på 20 års bruk i lunkent eksossjøvann.. Det eneste overraskende her er at noen ser ut til å mene at dette er nesten uhørt og et stort problem. 

 

De første kommentarene her er skrevet i 2006. Da var lydpottene 6 år gamle... 😉

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...