Jump to content

Pakninger til AQ120b? Kan jeg bruke biltema?


madmax81

Recommended Posts

Hei!

Dette er faktisk første gang jeg bruker forumet, men ellers pleier jeg og finne det jeg trenger her.

Jeg har en Volvo Penta AQ120b på merke platen så står det 1985/541/179088. Jeg har satt i gang med en liten overhalling av motoren og har kommet til det steget at jeg må handle meg pakkninger. På Euro Fritid koster disse pakningene koplett sett ca til sammen 1800,-

Og det jeg lurer litt på da er om jeg kan bruke pakninger fra biltema som er til volvo b21?

Hva er så forskjellen på disse settene?

 

Mvh

 

 

Stig :=) :flag:

Link to post
Share on other sites

hei og velkommen som "aktiv" :cheers:

 

Volvo aq120 er basert på B20 motorene og ikke B21 som er 2,1 ltr.

 

De fleste pakningene er nok like, men det er også noe forskjell på topppakning, eksos/innsugs-manifold, og de som er til oljelkjøleren....

 

Ta en tlf til iglebek motor i kr.sand. Billig og masse kunnskap!

 

Ellers annbefaler jeg et søk på forumet etter B20 eller AQ120, AQ115, volvo osv.. Det er skrevet i bøtter og spann her inne!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet.

Hvis du bruker søkefunksjonen finner du mye om motoren din, som i utgangspunktet er en Volvo B-18.

 

Utfra oversikten som ligger på Drevia.se, så kan det se ut som at du har en relativt gammel motor men delene er fortsatt kurrante.

 

Det er ingenting i veien for å handle pakninger på Biltema, men du skal ikke ha pakningssett til B-21, for det er en helt annen type motor enn hva du har.

Typen du skal ha heter 60-9191 for øvre del, og 60-9600 for tilleggsettet. Snaue 400 kroner..

 

Nå husker jeg ikke om det finnes spesielle pakninger for mariniserte B-18, men virke vil det uansett..

Kansje noen andre som vet?

 

Mvh Ketil

 

Edit: AQ-120 er B-18, AQ-120B er basert på B-21

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry folkens, det er trådstarter som har rett. AQ 120B er basert på B-21. Kjøp gjerne pakninger på Biltema. de er like gode som alle andre pakninger. Det eneste du bør finne ut er tykkelsen på toppakningen. Ikke sikkert at den er den samme på bil og båt. En liten tlf til VP løser dette.

 

Her har du din motor antar jeg : http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/FDC2547...70D_1978_en.pdf

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Sorry folkens, det er trådstarter som har rett. AQ 120B er basert på B-21. Kjøp gjerne pakninger på Biltema. de er like gode som alle andre pakninger. Det eneste du bør finne ut er tykkelsen på toppakningen. Ikke sikkert at den er den samme på bil og båt. En liten tlf til VP løser dette.

 

Her har du din motor antar jeg : http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/FDC2547...70D_1978_en.pdf

 

mvh

 

M.

:blush:

 

Ok.... nytt for meg (men det er jo ikke noe nytt....) Men tykkelse på topppakkning er avgjørende ifølge min levrandør. Itilegg er det etter sigende et annet matreale i metallet innin pakningen på marine pakningene slik at ikke det ruster fra utsiden og innover i pakningen.

 

Eksospakningen på min B20 baserte 115 hk var ikke lik iallefall-(det var noe med en leppe mellom syl 3 og 4 på eksosen...)

 

Men siden fasiten sier b-21 er jo mine erfaringer ikke akkurat gjyldige. beklager forvirringen fra min side!

 

 

Lykke til!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en AQ140 (bygget på B-21) Jeg brukte Biltema sine pakningssett mang en gang. Det gikk veldig fint. Et hovedspørsmål er om motoren din har ferskvannskjøling på blokken. Har den ikke det må du bruke annen toppakning en den du får på Biltema (p.g.a. metallet i ringene). Er motoren din ferskvannsjølt kan du bruke hele settet til Biltema. Minus det som går mot mariniseringsdelene (f.eks oljekjøler, og noe på kjølesystemet).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...