Jump to content

Hvordan formidle magasinartikler på/via BP?


Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg opplever stadig spørsmål på baatplassen, hvor jeg sitter med "svaret" i form av en eller flere artikler i båtmagasiner jeg har liggende. Jeg tar utgangspunkt i at artikler fra blader og lignende av opphavsrettslige hensyn ikke lar seg legge ut her, men av og til er det fristende å kunne tilby spørsmålsstiller en kopi av artikkelen.

Er det noe praksis på hvordan dette kan gjøres uten å tråkke uti en opphavsrettslig hengemyr, og i tillegg unngå at man tar diskusjonen vekk fra båtplassen?

Link to post
Share on other sites

Det må da være lov til å referere til en artikkel og bruke aktuelle utdrag fra denne? Hvis du skulle bli straffeforfulgt som følge av dette, skal jeg gledelig sponse advokatbudsjettet ditt! :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg egentlig ingenting om, men jeg ville tro at en e-post til båtmagasinet ville løse problemet. Dersom det er noe som gjentar seg ofte ville bedt om generelle retningslinjer fra det aktuelle båtbagasinet, og understreket at dette var kun til ikke komersielt bruk. Greit å bruke e-post/brev så har du noe å henvise til om det skulle bli diskusjon i etterkant.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Å referere til en artikkel og litt utdrag er jeg slett ikke redd for. Det jeg tenker på er feks: Noen spør om tips til å bygge båthenger selv. Jeg har en artikkelserie med bilder som viser detteinngående. Det tar meg 3 minutter å legge disse på scanneren og lage en pdf-fil av dette, men det å legge dette ut på baatplassen er klart i strid med opphavsrett. Imidlertid er muligens en email med filen som vedlegg kanskje ikke så broblematisk? På den andre siden kan en ikke sende vedlegg når en sender mailen via båtplassen.

 

Kan man skrive i et innlegg: "Har artikkel fra båtblad som beskriver dette. Interreserte kan sende meg en email."?

 

Og selv om dette kanskje gikk an opphavsrettslig, ville det vel gjøre diskusjonen blant de som har fått artikkelen, utilgjengelig for de som ikke har det?

 

Tenkte det kunne være greit å problematisere litt i forkant....

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg egentlig ingenting om, men jeg ville tro at en e-post til båtmagasinet ville løse problemet.

Få er vel så ivrige på å avgi svar at man først går runden med det aktuelle båtmagasinet. Utfra hva jeg har erfaring med tror jeg også det er lite realistisk at utgivere gir noen mulighet til annet enn unntaksvis legge ut artiklene deres.

Jeg tror at eneste mulighet er "personlig distribuering", om dette i det heletatt er lov.

Link to post
Share on other sites

Hvis bladet baserer seg på salg av gamle artikler/tester kan vi ikke legge dem ut.

Ellers bør det være ok så lenge det dreier seg om en eldre artikkel samt at man legger inn kildeanvisning og link til bladet.

 

Vi har tidligere spurt Båtmagasinet og Seilas/Båtliv om dette. Båtmagasinet sa at det var ok så lenge de ble oppgitt som kilde. Seilas/Båtliv sa nei....

 

Det nye Dokumentarkivet er laget slik at medlemmene selv kan laste opp vedlegg, f.eks. brosjyrer på utgåtte båter.

Men dette har ikke slått til, det er knapt lastet opp noe der i det halvåret det har eksistert.

Så jeg vil oppfordre som har slike brosjyrer om å donere en kopi til arkivet. :smiley:

 

Eksterne linker har heller ikke vært noen suksess, her kan alle poste intr. båtlinker.

(Skulle erstatte den populære Anbefalte Båtlinker tråden vi hadde. )

 

Mitt inntrykk er at Dokumentarkivet er lite kjent, det dukker stadig opp spørsmål etter dokumenter og linker som allerede ligger der.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...