Jump to content

Skade på ror / flyndre


pontus

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en skade på rorflyndra som jeg vel bør rette på før båten skal på vannet snart.

Hva bør jeg gjøre for å fikse dette på beste (og enkleste) måte? Eller bør jeg bytte hele greia?

 

Se bilder :

Bilde

 

Bilde

(Båten er en Sollux 24' med toppfart på ca 12 knop)

Link to post
Share on other sites

Litt ukvalifisert synsing fra en ikke-ekspert: Om nytt ror en enkelt å få tak i ville jeg sjekket prisen på dette. Skaden din ser såpass omfattende ut, at tiden og ressursjene du vil bruke på det trolig ikke gjør reparasjon særlig attraktivt om ikke et nytt ror koster skjorta.

Om nytt ror ikke lenger lar seg skaffe (eller har en pris som truer hele feriebudsjetter) bør du nok undersøke om det er trengt inn fuktighet i resten av roret. Jeg ville ha renskåret og skråslipt sårkantene og renskåret / fjernet skadd distansemateriale.. Om distansematerialet var polyretanskum ville jeg sprøytet dette på, og siden skåret det til riktig fasong minus tykkelsen av noen lag glassfiber. Deretter laminering med glassfiber hvor hvert nye lag er litt større enn forrige (følger skråslipingen.) Jeg ville brukt epoxy for å være garantert bra vedheft.Trolig bør det sparkles tilslutt for å få optimal finish.

Jeg er usikker på kravene til balansering av et slikt ror, men innbiller meg at det ikke skulle være noe problem, få lenge du har gjort en bra jobb med å få det symetrisk i formen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Tror da at jeg først sjekker pris på nytt ... Er ror en "standard" vare som flere forhandlere kan ha i ymse størrelser , slik at det er noen vits å ringe rundt til flere, eller er det slik at kun Sollux har til Sollux (hvis dere skjønner.). :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...