Jump to content

Hvordan ØKE vanngjennomstrømning i riser


searay270-1998

Recommended Posts

I min Mercruiser V8 viser temperatur måler 95 C. (Det er mye mer enn

det som er oppgitt som god arbeidstemperatur for motoren)

 

Jeg kjenner med handa på riserne på styrbord og babord side.

Den på styrbord side er veldig varm, mens den på babord er lunka.

Trodde det var feil på impeller i sjøvann pumpa. Byttet den,

men ble ikke kvitt problemet.

 

Nå ser jeg at det er et par "skruer"/ (frost plugger ?) på riserne.

På styrbord side er de skrudd lengre inn enn på babord.

Kan det være at de skruene kan skrues lengre ut og derigjennom øke vannstrøm

gjennom riseren????

Noen som vet, hvordan man kan øke vanngjennomstrømningen, eller hvilken

funksjon de pluggene/skruene har?

 

Riseren på styrbord side skal vistnok ha blitt byttet for 2 år siden.

Vanngjennomstrøminigen er iallefall tylfredstillende på babord side.

Link to post
Share on other sites

Pluggene er til å skru ut for å stake opp og rense riserne for rust og avleiringer. (iht både Mercruiser og Volvos verkstedhandbøker.) Du sier ikke om motoren er fersk- eller saltvannskjølt. Dersom den er ferskvannskjølt finnes det hel- og halvsystem. Halv betyr at riserne er sjøvannskjølt, og hel betyr ferskvannskjølte risere. Ettersom du sier at 95 grader er mye høyere enn oppgitt kjølevannstemp. regner jeg med at din motor er sjøvannskjølt. I Alpha One drevene sitter det en todelt tilbakeslagsventil i røret fra riserne. Dersom den ene siden sitter fast i mer eller mindre stengt stilling vil den siden som har best gjennomstrømning gå kaldere. Foreslår å sjekke termostat og term. hus først. Ved 95 grader skilles det ut en mengde salt som vil sette seg der det er dårligst gjennomstrømning. Å skru ut rensepluggene lenger ut hjelper nok ikke, men ta de ut for å sjekke "ståa" på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Dersom båten heller litt over mot babord eller styrbord kan også den ene side bli varmere enn den andre i og med at det er en V-motor. Da vil den ene riseren bli litt høyere enn den andre og det kan være nok. Vannet tar alltid den letteste veien med minst motstand. Det er derfor viktig å trimme båten riktig under gange. Dersom du har sjøvannskjølt motor skal vel denne ikke ha høyere motortemperatur enn ca 70-75 grader, ellers kan saltet i vannet krystalisere seg og tette kjølingen. Mener at det krystaliserer seg ved 78 grader.

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

en annen faktor er gjennomstrømming av kjølevannet fra manifoil gjenom (hvi brukt) mellomstykke og inn i albuen.

hvis det i verste fall er brukt feil pakning - det finnes 2-3 typer - en for ekstern slangeforbindelse mellom manifoil - albue - uten hull for kjølekanaler eller at noe har tettet de til vil temperaturen øke mye til veldig.

den høye motortemperaturen tyder på at vannstrømmen er delvis blokkert.

 

disse delene skal demonteres og sjekkes hver år i følge servicefolkene.

Link to post
Share on other sites

Takk for lærerike tilbakemeldinger.

Motoren er sjøvannskjølt, og jeg har et bravo 2 drev. Det er et mellomstykke mellom riser og manifold.

Jeg skal prøve å åpne de to "skruene" på riseren i ettermiddag for å se om jeg kan stake opp

gangene inne i risern. Dersom det ikke fungerer, prøver jeg med å ta av riseren fra mellomstykke.

Må jeg da skifte pakning, mellom riser og mellomstykke, uansett om den ikke er skadet?

Link to post
Share on other sites

.......Må jeg da skifte pakning, mellom riser og mellomstykke, uansett om den ikke er skadet?

anbefales men sørg for å bruk en silcon type pakningsmasse av type Locktite el l- husker ikke nr i fasrta - organge farge - lukter eddik - fåes også i bilrek.forretninger som "pakning på tube" Holts el liknende.

regngjør flatenen med aceton eller annet som garantert fjerner fett.

da forhindres korrosjon i pakningsanlegget manifoil/mellomstykke/albue.

 

så denne metoden anbefalt av mercruiser i et servicebulletin i forb med en produksjonfeil de hadde på en 1998-2001 mod v8.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg riktig:

Først rengjør flate på mellomstykke, riser og pakning med aceton. Deretter smør inn pakning med

silcon basert pakningsmasse av type Locktite el l. Legg på plass og skru sammen igjen.

 

Selvsagt under forutsetning av at flatene på mellomstykke, riser og pakningen ikke er skadet.

 

Motoren min er fra 1998, så det hadde vært interessant å se "servicebulletin i forb med en produksjonfeil de hadde på en 1998-2001 mod v8."

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

The Scrutinizer ! Ser ut som du hadde rett. Tyder på at feil pakning har vært benyttet da riser

og mellomstykke ble byttet for 2 år siden.

 

Her er bilde av mellomstykke/elbow sett ovenfra (siden mot riser/albue)

Her har pakningen 4 hull, slik som mellomstykket har.

 

Bilde

 

 

 

 

Her er bilde av mellomstykke/elbow sett undenfra (Siden mot eksos manifold)

 

Bilde

 

På bildet ser vi pakningen kun har 2 hull. Jeg har stukket litt hull for å vise at det

er to hull

til lik de på den andre siden (se bildet over) som er tettet igjen.

Eksosmanifolden har selvsagt fire hull ut mot mellomstykke, men 2 av dem er dermed tettet

igjen. Ikke rart jeg har dårlig gjennomstrømning her.

Redigert av searay270-1998 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg takker så mye for svar. Jeg er ikke noe motor kyndig så det er av stor nytte for meg at

det bekreftes at det skal benyttes pakning med 4 hull mellom manifoild og mellomstykke, og mellom mellomstykke og riser.

 

Det som forundrer meg er at forrige eier sier at det er et verksted som har installert feil pakning.

Det er jo menneskelig å gjøre feil, men det burde vel være en garanti sak å få det rettet opp av verkstedet?

 

Dette har nok medført at båten har blitt kjørt litt mere varm enn anbefalt. Men jeg antar det ikke har fått alvorlige følger for motoren.

Håper jeg!

Redigert av searay270-1998 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket nettsted kan jeg lete etter disse mercruiser service bulletinene?

Er det denne du mente?

http://www.outdrives.com/bulletin/exhbull01.html

 

ja, det er rett sted men den spesifikke ble utstedt i 99. ser ut til at man må betale for å laste den ned nå - via paypal.

 

den du fant gjør samme nytten.

 

originalen: 1999 Mercruiser Service Bulletins, 99/EN_010.PDF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...