searay270-1998 Startet 3.Mai.2006 Del på Facebook Startet 3.Mai.2006 I min Mercruiser V8 viser temperatur måler 95 C. (Det er mye mer enn det som er oppgitt som god arbeidstemperatur for motoren) Jeg kjenner med handa på riserne på styrbord og babord side. Den på styrbord side er veldig varm, mens den på babord er lunka. Trodde det var feil på impeller i sjøvann pumpa. Byttet den, men ble ikke kvitt problemet. Nå ser jeg at det er et par "skruer"/ (frost plugger ?) på riserne. På styrbord side er de skrudd lengre inn enn på babord. Kan det være at de skruene kan skrues lengre ut og derigjennom øke vannstrøm gjennom riseren???? Noen som vet, hvordan man kan øke vanngjennomstrømningen, eller hvilken funksjon de pluggene/skruene har? Riseren på styrbord side skal vistnok ha blitt byttet for 2 år siden. Vanngjennomstrøminigen er iallefall tylfredstillende på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Neptim Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Pluggene er til å skru ut for å stake opp og rense riserne for rust og avleiringer. (iht både Mercruiser og Volvos verkstedhandbøker.) Du sier ikke om motoren er fersk- eller saltvannskjølt. Dersom den er ferskvannskjølt finnes det hel- og halvsystem. Halv betyr at riserne er sjøvannskjølt, og hel betyr ferskvannskjølte risere. Ettersom du sier at 95 grader er mye høyere enn oppgitt kjølevannstemp. regner jeg med at din motor er sjøvannskjølt. I Alpha One drevene sitter det en todelt tilbakeslagsventil i røret fra riserne. Dersom den ene siden sitter fast i mer eller mindre stengt stilling vil den siden som har best gjennomstrømning gå kaldere. Foreslår å sjekke termostat og term. hus først. Ved 95 grader skilles det ut en mengde salt som vil sette seg der det er dårligst gjennomstrømning. Å skru ut rensepluggene lenger ut hjelper nok ikke, men ta de ut for å sjekke "ståa" på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 (redigert) Dersom båten heller litt over mot babord eller styrbord kan også den ene side bli varmere enn den andre i og med at det er en V-motor. Da vil den ene riseren bli litt høyere enn den andre og det kan være nok. Vannet tar alltid den letteste veien med minst motstand. Det er derfor viktig å trimme båten riktig under gange. Dersom du har sjøvannskjølt motor skal vel denne ikke ha høyere motortemperatur enn ca 70-75 grader, ellers kan saltet i vannet krystalisere seg og tette kjølingen. Mener at det krystaliserer seg ved 78 grader. Redigert 4.Mai.2006 av Østlendingen (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
slettet Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 en annen faktor er gjennomstrømming av kjølevannet fra manifoil gjenom (hvi brukt) mellomstykke og inn i albuen. hvis det i verste fall er brukt feil pakning - det finnes 2-3 typer - en for ekstern slangeforbindelse mellom manifoil - albue - uten hull for kjølekanaler eller at noe har tettet de til vil temperaturen øke mye til veldig. den høye motortemperaturen tyder på at vannstrømmen er delvis blokkert. disse delene skal demonteres og sjekkes hver år i følge servicefolkene. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 4.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Takk for lærerike tilbakemeldinger. Motoren er sjøvannskjølt, og jeg har et bravo 2 drev. Det er et mellomstykke mellom riser og manifold. Jeg skal prøve å åpne de to "skruene" på riseren i ettermiddag for å se om jeg kan stake opp gangene inne i risern. Dersom det ikke fungerer, prøver jeg med å ta av riseren fra mellomstykke. Må jeg da skifte pakning, mellom riser og mellomstykke, uansett om den ikke er skadet? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 denne herligheten koster typisk $85 i USA - bare litt mer levert på døra aber vorsicht.... koster litt mer: Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 .......Må jeg da skifte pakning, mellom riser og mellomstykke, uansett om den ikke er skadet? anbefales men sørg for å bruk en silcon type pakningsmasse av type Locktite el l- husker ikke nr i fasrta - organge farge - lukter eddik - fåes også i bilrek.forretninger som "pakning på tube" Holts el liknende. regngjør flatenen med aceton eller annet som garantert fjerner fett. da forhindres korrosjon i pakningsanlegget manifoil/mellomstykke/albue. så denne metoden anbefalt av mercruiser i et servicebulletin i forb med en produksjonfeil de hadde på en 1998-2001 mod v8. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 4.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Forstår jeg deg riktig: Først rengjør flate på mellomstykke, riser og pakning med aceton. Deretter smør inn pakning med silcon basert pakningsmasse av type Locktite el l. Legg på plass og skru sammen igjen. Selvsagt under forutsetning av at flatene på mellomstykke, riser og pakningen ikke er skadet. Motoren min er fra 1998, så det hadde vært interessant å se "servicebulletin i forb med en produksjonfeil de hadde på en 1998-2001 mod v8." Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 skal se om jeg ikke finner igjen docet. der står alt du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 5.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2006 (redigert) Hvilket nettsted kan jeg lete etter disse mercruiser service bulletinene? Er det denne du mente? http://www.outdrives.com/bulletin/exhbull01.html Redigert 5.Mai.2006 av searay270-1998 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 5.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2006 (redigert) The Scrutinizer ! Ser ut som du hadde rett. Tyder på at feil pakning har vært benyttet da riser og mellomstykke ble byttet for 2 år siden. Her er bilde av mellomstykke/elbow sett ovenfra (siden mot riser/albue) Her har pakningen 4 hull, slik som mellomstykket har. Her er bilde av mellomstykke/elbow sett undenfra (Siden mot eksos manifold) På bildet ser vi pakningen kun har 2 hull. Jeg har stukket litt hull for å vise at det er to hull til lik de på den andre siden (se bildet over) som er tettet igjen. Eksosmanifolden har selvsagt fire hull ut mot mellomstykke, men 2 av dem er dermed tettet igjen. Ikke rart jeg har dårlig gjennomstrømning her. Redigert 5.Mai.2006 av searay270-1998 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Hvis du har manifold og riser uten mellomstykke skal pakningen med 2 slisser og to hull nyttes. Med spacerblokk mellom skal det benyttes pakninger med 4 slisser. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
searay270-1998 Svart 7.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 (redigert) Jeg takker så mye for svar. Jeg er ikke noe motor kyndig så det er av stor nytte for meg at det bekreftes at det skal benyttes pakning med 4 hull mellom manifoild og mellomstykke, og mellom mellomstykke og riser. Det som forundrer meg er at forrige eier sier at det er et verksted som har installert feil pakning. Det er jo menneskelig å gjøre feil, men det burde vel være en garanti sak å få det rettet opp av verkstedet? Dette har nok medført at båten har blitt kjørt litt mere varm enn anbefalt. Men jeg antar det ikke har fått alvorlige følger for motoren. Håper jeg! Redigert 7.Mai.2006 av searay270-1998 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Hvilket nettsted kan jeg lete etter disse mercruiser service bulletinene? Er det denne du mente? http://www.outdrives.com/bulletin/exhbull01.html ja, det er rett sted men den spesifikke ble utstedt i 99. ser ut til at man må betale for å laste den ned nå - via paypal. den du fant gjør samme nytten. originalen: 1999 Mercruiser Service Bulletins, 99/EN_010.PDF Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Denne servicebulletinen har jeg i pdf format. Den er revidert i 2001. Der står det forøvrig at det ikke skal brukes "sealer". Kontakt meg på IM så kan jeg oversende bulletinen via epost. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.