Jump to content

Er 13.3V for lav spenning ?


evenR4u

Recommended Posts

I nyervervelsen, som har en eldre Yanmar 33 hk med liten dynamo, viser spenningsmåleren på ekkoloddet enten 13,4 V eller 13,3 V under gange. Spenninga er helt stabil på 13,3-13,4 V selv om jeg belaster rimelig mye apprater. Kjørte 10 timer i strekk sist helg.

 

Batteriene er ett start på ca 60 Ah og ett forbruk på ca 90 Ah.

 

Mener å huske at spenninga på gammel-båten, som hadde V8 med stor dynamo, men også store batterier (2-3 x 110 Ah), lå på 14,4 V el deromkring under gange.

 

ER 13,3 V OK, eller bør jeg se på laderegulering, batteritilstand, eller ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Sjekk hvor spenningstilførselen til måleren (ekkoloddet) er koblet, går dette via fordeling bruker den felles leder med andre apparater, jo mer strøm som går her jo større blir tapet frem til ekkoloddet, for at du skal kunne stole på avlesingen må det være koblet direkte på batteriet.

Link to post
Share on other sites

ER 13,3 V OK, eller bør jeg se på laderegulering, batteritilstand, eller ?

13.3 er definitivt for lav ladespenning men før du får panikk så sjekk med et brukende voltmeter, direkte på batteriet, hvilken spenning der er der.

 

Ved 20grd skal spenningen være 14.4V, litt lavere ved høyere temp og litt høyere ved lavere temp. Dette er vel det tema som er mest diskutert her så et lite søk eller en titt i emneoversikten kan være på sin plass....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...