Jump to content

hvordan få motoren til å gå sakte..?


dosern

Recommended Posts

lurer på hvordan jeg kan få båten min til å gå enda saktere enn det den gjør idag.. har en 16 fot båt med 20hk mariner.. sku gjerne hatt den til å gå ganske sakte så den kan brukes til dregging.. noen som har noen forslag? vil det hjelpe å kjøpe en bitteliten propell? har ett par gamle propeller liggende.. hva skjer om jeg "pynter" litt på de? evt kapper inn bladene ett par cm... håper på kreative løsninger.

Link to post
Share on other sites

Kjøp en trolling motor! Da kan du bruke den store til å gå fortest mulig, noe sikkert de fleste ønsker. Du kan kanskje tilte den helt opp i vannskorpen slik at den fortsatt får kjølevann. Da vil mye av kreftene gå med til å prøve å presse hekken nedover, og dermed mindre kraft til å drive båten fremover.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kjøp deg en trim/trolling-plate. Dette er en plate på ca 20X20 cm som festes på finnen over propellen, og som kan felles ned via en kabel når du ønsker lavere fart.

 

Mulig maritim har den, men jeg fant ikke noe link i farten.

 

mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det finnes også en flap/plate som klamres på motorstammen. Denne vipper opp av seg selv når farten økes. Har sett reklame for denne et par ganger. Senest i siste Båtliv, om jeg ikke husker feil.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er mange muligheter:-

 

1. Bytte propeller til en mindre en men dette vil øke turtall, redusere topp fart men øke akselerasjon.

 

2. Kjøp deg en dorging motor, f. eks. en 4hk og setter den ved siden av den 25hk'en. Du kan bruker både bensin drevet og strøm drevet motorer, begge to har både +ve og -ve sider.

 

3. Installere som har blitt nevnt i de andre post, en fartsenknings plate. De ser ut som disse

 

4. Den siste og billigst måte er ei bøtte. Binder ei bøtte på tau, kaster den bak båten som vil da øke motstand og deretter redusere farten.

 

Det er ditt valg :flag:

Redigert av Wiggy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det enkleste jeg kan komme på er å kjøpe en propell med mindre stigning. Dette vil medføre mere slipp på propellen. Derfor vil du kunne kjøre mye saktere med båten din. Propellen vil "vispe" i vannet. Vær bare opmerksom på dette når du går til kai igjen. Du har mye mindre kraft på propellen.

 

Turtallet vil være det samme sansynlighvis, fordi dette er bestemt av motoren. Monterer du, eller har en propell som er for stor vil du ikke oppnå max turtall på motoren. Dette er fordi motoren ikke "klarer" den store propellen. Du kan aldrig ruse en motor med for liten propell. dette er bestemt av hvor mye pådrag du kan gi på motoren. Skjønner derfor ikke hva han andre som skrev her mente om at turtallet skulle bli høyere mens akkselerasjonen skulle bli bedre?. Merkelig spør du meg. Kjøp en propell med mindre stigning du. Gjerne en propuls propell. Der kan du stille stigningen selv.

 

Ha en god sommer.

 

Hilsen en maskinist med en p32

Link to post
Share on other sites

Synes det høres rart ut at du ikke kan dorge med 25 hk motor... har brukt alt fra 4 hk til 90 hk til dette smertefritt.... Har du prøvd å justere ned tomgangen ? Er den litt høy vil dette gå utover minimumsfarten...

 

Det med bøtta vil nok fungerer bra, men dog i veien når fisken skal opp :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...