Jump to content

Ekkoloddet flipper ut


oddgeir

Recommended Posts

På vei fra Drøbak til Nesodden forrige søndag oppdaget jeg at ekkoloddet (Clipper)) begynte å variere voldsomt. På et sted som etter kartet skulle være 70 m dypt, varierte ekkoloddet mellom 4 og 8m.

Noen sekund senere viste det normale verdier igjen. Slik holdt det på til vi kom inn på grunnere vann, der viste det korrekte verdier.

 

Det er litt stressende når loddet viser 4m og raskt minkende når man trodde man var på dypt vann.

Hva kan dette skyldes, forskjellige temperaturlag i vannet, saltsjikt, hval :lol: , etc.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har for lenge siden kommet til den erkjennelsen av ekkoloddet kun er en stressfaktor når en er i marsjfart i "rom sjø". Luft under båten, rulling, for stor hastighet slik at en "kjører fra signalet" osv. fører til skrekkopplevelser når en vitterlig har plenty med hav under kjølen. Ekkoloddet skrus kun på når jeg skal inntil en plass der jeg ikke er kjent (har kun erfaring med gjennomgående svinger, men såvidt jeg har forstått så er det det beste alternativet).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...