Jump to content

Importere båt! Trenger anbefalinger


subsea

Recommended Posts

har relativt god kjenskap til dette.

det er noen få seriøse aktører men - holdt jeg på å si - ikke firmaer.

i båtliv for en tid tilbake var det listet 3 uavhengige konsulenter man bør engasjere en av for å slippe problemer.

disse var anbefalt av sjøfartsdirektoratet såvodt jeg husker.

noen har seriøse kontakter i usa som finner "gode" båter.

et litet obs om brukte/eldre us båter er at de ofte ligger ute år etter år og kan være mer utsatt for delaminering enn hva vi er vant til her.

lett å sjekke med de rette kontaktene.

 

tror konsulentene som var listet i båliv var:

 

tor svein haugen,

hjemeland,

wisløff.

 

har gitt bort bladet men kan finne eksakte adr osv.

du kan ordne alt selv men ting har blitt kinkig for å si det sånn.

Link to post
Share on other sites

Har importert båt fra Sverige på lovlig vis via en megler. Båten hadde heftelser så jeg måtte møte opp i en Svensk bank og få slettet dette. Alt var uproblematisk. Forhåndsvarslet at jeg kom på egen kjøl. Måtte fylle ut en del papirer for deretter og betale MVA og HK avgift. Fikk t.o.m brev fra Skattemyndigheten om at jeg hadde glemt å føre opp båten i sjølmeldinga -:)

Link to post
Share on other sites

Har selv importert min båt fra Spania.

Gode sider for å finne båter til salgs er: www.boatshop24.com og MTM.

Mange av de båtene som er annonsert her selges av enten private eller andre meglere - herifra får du altså tilgang til mange båt lister.

Avhengig av hvilke båt du er på jakt etter er områdene; syd Frankrike, Spania ( mange slitne båter ), og Kroatia ( mye charter )

 

Dersom du kjøper båt i utlandet, er det smart å ringe den Norske Ambasade i det landet du vurderer å kjøpe båt i- De er ofte svært behjelpelige med å finne ut hvilke papirer du trenger - i mitt tilfelle sjekket de dem også for meg.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Har selv importert min båt fra Spania.

Gode sider for å finne båter til salgs er: www.boatshop24.com og MTM.

Mange av de båtene som er annonsert her selges av enten private eller andre meglere - herifra får du altså tilgang til mange båt lister.

Avhengig av hvilke båt du er på jakt etter er områdene; syd Frankrike, Spania ( mange slitne båter ), og Kroatia ( mye charter )

 

Dersom du kjøper båt i utlandet, er det smart å ringe den Norske Ambasade i det landet du vurderer å kjøpe båt i- De er ofte svært behjelpelige med å finne ut hvilke papirer du trenger - i mitt tilfelle sjekket de dem også for meg.

 

Lykke til

 

 

Takk for opplysningen!

Du har vel ikke flere sider å anbefale??

Link to post
Share on other sites

Import av båt fra andre en EU eller EØS-land er et stort plunder dersom båten ikke er CE-merket, og CE-merking tar tid og er dyrt.

 

Import av båt fra EU eller EØS-land er enklere, men det kan fort bli litt papirarbeid. Det kan være en fordel å få stemplet kjøpekontrakt eller skjøte av notarius publicus, og deretter få den norske ambassaden i landet du kjøpte båten til å sette sitt stempel på papirene. Spør ambassaden hva som skal til. Er båten 15 meter eller lengre så må ambassadens folk med i papirmølla uansett.

 

Er det betalt MVA for båten i et EU-land så bør du få med deg papirer som bekrefter dette, for da kan båten oppholde seg i EU så lenge du vil, og du kan selge den igjen i et EU-land. Er MVA ikke betalt bør du sjekke nøye at du ikke blir stoppet på vei hjem og avkrevd 15-25 prosent MVA før du skal betale enda mer i den norske tollen.

Link to post
Share on other sites

har relativt god kjenskap til dette.

det er noen få seriøse aktører men - holdt jeg på å si - ikke firmaer.

i båtliv for en tid tilbake var det listet 3 uavhengige konsulenter man bør engasjere en av for å slippe problemer.

disse var anbefalt av sjøfartsdirektoratet såvodt jeg husker.

noen har seriøse kontakter i usa som finner "gode" båter.

et litet obs om brukte/eldre us båter er at de ofte ligger ute år etter år og kan være mer utsatt for delaminering enn hva vi er vant til her.

lett å sjekke med de rette kontaktene.

 

tror konsulentene som var listet i båliv var:

 

tor svein haugen,

hjemeland,

wisløff.

 

har gitt bort bladet men kan finne eksakte adr osv.

du kan ordne alt selv men ting har blitt kinkig for å si det sånn.

 

Takk for svaret!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Har selv importert båt fra USA i år ved hjelp av Mandal Marine Import www.jes-marine.no. De kan ordne alt av transport og papirer.

Jeg prøvde først å ta inn båten på egen hånd, men det jeg møtte mest av problemer med var å få ordnet transport i USA og Krybbe å transportere båten i. en norsk transportør skulle ordne alt for meg, men til slutt kunne de ikke for de hadde ikke transportkrybber.:headbang:

En av fordelene med å bruke et firma til formidlingen er at de har erfaring med hvor man får lavest pris på alting. sparer fort inn kostnaden for hjelpen.

Dersom du skal ha båten på sjøen til ferien må du raska på :wink:

 

Hva slag båt skal du ha forresten?

Link to post
Share on other sites

Har selv importert båt fra USA i år ved hjelp av Mandal Marine Import www.jes-marine.no. De kan ordne alt av transport og papirer.

Jeg prøvde først å ta inn båten på egen hånd, men det jeg møtte mest av problemer med var å få ordnet transport i USA og Krybbe å transportere båten i. en norsk transportør skulle ordne alt for meg, men til slutt kunne de ikke for de hadde ikke transportkrybber.:headbang:

En av fordelene med å bruke et firma til formidlingen er at de har erfaring med hvor man får lavest pris på alting. sparer fort inn kostnaden for hjelpen.

Dersom du skal ha båten på sjøen til ferien må du raska på :wink:

 

Hva slag båt skal du ha forresten?

 

Jeg tenkte bå Sea Ray Sundacer over 26ft, kanskje en Bayliner.

 

Har du noen anbefalinger??

Link to post
Share on other sites

Har bare erfaring med bayliner, Sea Ray er en litt dyrere båt. Har selv en Bayliner 2855 som har utrolig mye plass i forhold til størrelsen synes jeg. Alternativene nedover er 2755 og 2655 som jeg synes er de fineste Baylinerene. Ellers kan du jo gå oppover, men da havner du fort på tvillingmontasje.

 

Vær obs på avgasskravene til motoren som gjelder nå. Du kan ikke importere båt med motor og få det CE godkjent. Skal du ha brukt motor må du kjøpe en som var her i landet før nyttår.

 

Prisklasse tenker du å handle i?

Link to post
Share on other sites

Har bare erfaring med bayliner, Sea Ray er en litt dyrere båt. Har selv en Bayliner 2855 som har utrolig mye plass i forhold til størrelsen synes jeg. Alternativene nedover er 2755 og 2655 som jeg synes er de fineste Baylinerene. Ellers kan du jo gå oppover, men da havner du fort på tvillingmontasje.

 

Vær obs på avgasskravene til motoren som gjelder nå. Du kan ikke importere båt med motor og få det CE godkjent. Skal du ha brukt motor må du kjøpe en som var her i landet før nyttår.

 

Prisklasse tenker du å handle i?

 

Jeg tenkte en øvre grense på 300 000kr, men håper å finne noe til ca 200 000- 250 000.

Jeg liker Bayliner'ene, spesielt 2755 og 2855, men må vel innse at 2655 ligger nærmere min

pris klasse....

Jeg savner den targa bøylen på 2655!! Den 2855 må være helt fenomenal når det gjelder plass!!

 

Hva mener du med det avgass greiene? Må jeg kjøpe båt uten motor?? Kan den sendes seperat??

 

Mye regler å ta hensyn til her. Har lest endel om det som er skrevet her på Baatplassen, men det meste er fra før 010106. Virker som de fleste har gitt opp etter de nye reglene!

Vet hvilke båt jeg kan forvente meg å få for ett slikt budsjett som jeg har?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte en øvre grense på 300 000kr, men håper å finne noe til ca 200 000- 250 000.

Jeg liker Bayliner'ene, spesielt 2755 og 2855, men må vel innse at 2655 ligger nærmere min

pris klasse....

Jeg savner den targa bøylen på 2655!! Den 2855 må være helt fenomenal når det gjelder plass!!

 

Hva mener du med det avgass greiene? Må jeg kjøpe båt uten motor?? Kan den sendes seperat??

 

Mye regler å ta hensyn til her. Har lest endel om det som er skrevet her på Baatplassen, men det meste er fra før 010106. Virker som de fleste har gitt opp etter de nye reglene!

Vet hvilke båt jeg kan forvente meg å få for ett slikt budsjett som jeg har?

 

Reglene er litt mer omfattende nå ja, og fortjenesten litt mindre, men jeg mener du fortsatt får mye båt for pengene.

 

2655 kom også med targa, men dette var tilleggsutstyr.

 

Avgassgreiene er at du ikke får ce godkjent båten med motoren som står i. Men du kan få den godkjent med identisk lik motor dersom denne var inne i landet før reglene trådde i kraft 1.1.06.

 

Du kan derfor kjøpe en brukt motor og få det godkjent. Dette er en kurrant sak å få tak i, og du slipper jo da å betale hk avgift på motoren.

 

Ellers koster jo faktisk ikke en ny motor allverden, og da får du jo MPI med dertil lavere forbruk.

 

For 300tusen burde det vel la seg gjøre å få en 2655. En kamerat av meg har en slik, og der er jo bra plass i den også. Der er jo blant annet stikkøye under dekk.

 

Modell ser du for deg å få? Dersom du går for en tidlig 90tall så er det fort litt mere å gå på til ny motor, eventuelt med nytt aggregat :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...