Jump to content

Vann inn i luftehull ?

Rormann

Recommended Posts

Har (som tidligere beskrevet) hatt min ett år gamle Uttern D68 på verksted i vinter i forbindelse med en garantisak etter at det lakk regnvann inn i "lufte-hullet" på siden av skroget.

De skal ha støpt og ordnet slik av vannet ikke lenger skulle komme inn i motorrommet ved regnvær som før.

Når jeg så vasket og spylte skroget under vårrengjøringen i går så jeg at det fremdeles kom vann inn bak dekselet og inn i siden på motorrommet (lufteslissene ?).

Jeg spylte riktignok ganske konsentrert inn i dekselet fra litt avstand for å teste ut, men jeg er usikker på om det skal være sånn ?

Ettersom det jo går luft ut/inn her så vil det vel teoretisk også kunne komme vann inn ?

Skal denne åpningen være totalt vanntett, eller er det naturlig at det kommer litt vann ned i motorrommet når man spyler rett inn her ??

Da kan det vel også vil komme sjøsprøyt inn her ? Har ikke fått testet på sjøen eller i regnvær etter reperasjonen.

jeg kjenner ikke til din båt - men meningen er vel at det skal komme luft inn til motoren, og da må det uansett være en eller annen åpning inn - og blir vanntrykket utefra stort - som ved spyling - vil det vel være umulig å unngå at noe kommer inn uten at det er en svarehals eller lignende bak? For meg høres det ikke ut til å være unormalt.

Jeg prøvde også å helle en del vann med en blomsterkannen inn ovenfra og ned over dekselet som under regnvær. Det kommer fremdeles vann inn i rommet, så jeg tror det er noe gærnt.

Noen som vet hvordan slike "sluser" funker ?

Kun synsing: Slike sluser fungerer vel etter samme prinsipp som doradeventilene. Om det kommer inn vann som helles rett ovenifra er det vel åpenbart en feil. Jeg har i enn annen tråd stilt spørsmål ved plassering av slike luftinntak på fribord, og mulighet for at kraftig sjø kan fylle mottorrom med vann/oversprøyte motorene. Jeg kan ikke forstå at en sluseventil som slipper inn regnvann vil stå noe bedre imot sjøsprøyt. Det høres rart ut at de ikke har klart å hindre vann ovenifra og ned. Man burde ikke trenge å være rakettforsker for å få dette til...... :nonod:

Fikk mekaniker på dagen (Uttern), så servicen er det ingenting å si på !

Han brukte Sikaen flittig inne i kassen, så får vi se ved neste regnvær.

Syns det virker som et sårbart system. Riktig at det er en kasse med drenering i bunnen og åpning i toppen, men når det blåser eller kommer sjøsprøyt inn fra sida kan det komme saltvann ned i motorrommet.

Uttern i Sverige mener det kun kan skje ved kraftig spyling rett inn i dekselet.

Redigert av Ingar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...