Rormann Startet 4.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2006 Har (som tidligere beskrevet) hatt min ett år gamle Uttern D68 på verksted i vinter i forbindelse med en garantisak etter at det lakk regnvann inn i "lufte-hullet" på siden av skroget. De skal ha støpt og ordnet slik av vannet ikke lenger skulle komme inn i motorrommet ved regnvær som før. Når jeg så vasket og spylte skroget under vårrengjøringen i går så jeg at det fremdeles kom vann inn bak dekselet og inn i siden på motorrommet (lufteslissene ?). Jeg spylte riktignok ganske konsentrert inn i dekselet fra litt avstand for å teste ut, men jeg er usikker på om det skal være sånn ? Ettersom det jo går luft ut/inn her så vil det vel teoretisk også kunne komme vann inn ? Skal denne åpningen være totalt vanntett, eller er det naturlig at det kommer litt vann ned i motorrommet når man spyler rett inn her ?? Da kan det vel også vil komme sjøsprøyt inn her ? Har ikke fått testet på sjøen eller i regnvær etter reperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 jeg kjenner ikke til din båt - men meningen er vel at det skal komme luft inn til motoren, og da må det uansett være en eller annen åpning inn - og blir vanntrykket utefra stort - som ved spyling - vil det vel være umulig å unngå at noe kommer inn uten at det er en svarehals eller lignende bak? For meg høres det ikke ut til å være unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 5.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 Jeg prøvde også å helle en del vann med en blomsterkannen inn ovenfra og ned over dekselet som under regnvær. Det kommer fremdeles vann inn i rommet, så jeg tror det er noe gærnt. Noen som vet hvordan slike "sluser" funker ? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 Kun synsing: Slike sluser fungerer vel etter samme prinsipp som doradeventilene. Om det kommer inn vann som helles rett ovenifra er det vel åpenbart en feil. Jeg har i enn annen tråd stilt spørsmål ved plassering av slike luftinntak på fribord, og mulighet for at kraftig sjø kan fylle mottorrom med vann/oversprøyte motorene. Jeg kan ikke forstå at en sluseventil som slipper inn regnvann vil stå noe bedre imot sjøsprøyt. Det høres rart ut at de ikke har klart å hindre vann ovenifra og ned. Man burde ikke trenge å være rakettforsker for å få dette til...... Sitér dette innlegget Link to post
Tonelotte Svart 5.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 Det skal vel være en drenering på en eller annen måte, ville tro de har støpt en "kasse" rundt luft inntaket som er åpen i toppen slik at luft kommer inn, med en drenering i bunn av kassen Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 5.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 (redigert) Fikk mekaniker på dagen (Uttern), så servicen er det ingenting å si på ! Han brukte Sikaen flittig inne i kassen, så får vi se ved neste regnvær. Syns det virker som et sårbart system. Riktig at det er en kasse med drenering i bunnen og åpning i toppen, men når det blåser eller kommer sjøsprøyt inn fra sida kan det komme saltvann ned i motorrommet. Uttern i Sverige mener det kun kan skje ved kraftig spyling rett inn i dekselet. Redigert 17.Oktober.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.