Jump to content

Hvordan skjære pleksiglass?


Ketil M

Recommended Posts

Frontruta på båten lekker mye vann mellom listene, og årsaken er lokalisert til en frontrute av pleksiglass som er alt for unøyaktig tilskjært. Nytt pleksiglass er innkjøpt og ligger nå klart til saging, men er det noen som har gode råd å komme med når det gjelder denne operasjonen??

Stikksag høres ut som et selvfølgelig verktøy, men hvilket blad bør jeg benytte?

Et grovtannet blad for trevirke og lav hastighet, fintannet for metall og høy hastighet??

 

Din erfaring er????

 

Mvh Ketil

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte middels grovt blad, og det gikk fint. Prøvde først et fintannet, men det ble for varmt slik at bladet "klabbet". Har du mulighet så prøv litt forsiktig først for det finnes forskjellige typer "plexiglass". Kan være lurt å spørre der du kjøpte glasset.

Link to post
Share on other sites

Det skal visst være et poeng å varmebehandle snittflaten etterpå. Om jeg husker rett, så sprekker den ikke så lett da.

Jeg kjøpte ny luke til seilbåten i vår. Det ble gjort ett kjempepoeng av at alle kantene var "polert", gjett om jeg ble lang i maska da jeg så hvor lett det var (det ble brukt som argument for høy pris). En ganske vanlig gassflamme ble strøket mot kanten i ganske raskt tempo, antar 3sek pr 50cm, kanten blir helt blank....
Link to post
Share on other sites

Jeg kuttet 6mm plexi med stikksag og normatannet blad.... sånn midt mellom grovt og fin..., brukte nok litt høy hastighet slik at det smeltet litt sammen etter sagen, men det var ikke værre en at jeg knakk det løs igjen... snittflaten ble ikke direkte pen, så flap discen på vinkelsliperen gjorde dette bra.

 

Fikk akkurat levert 2 nye dekksluker til Stauden av 16mm frostet plexi fra en lokal glassmester, det er ikke akkurat noen billg fornøyelse, men resultatet var perfekt... 2000 kroner stykket betalte jeg..., men det er båtkroner så da spiller det ikke så stor rolle.. :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

legge den gamle ruta på den nye, og kjøre rundt med kantfres med rullelager på håndoverfreseren, er saker som virker..

 

Suzuki

God ide'(!)

For at ruten skal ligge godt mot pakningen er jeg avhengig av at snittflaten er best mulig, og med en "halv-raklete" stikksag er ikke det så godt å få til. Nok en gang skal årets desidert beste julegave frem i lyset - overfresen.

 

 

 

:cheers:

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Med fare for å spore av - hvilke får man mest for pengene - dvs hvor dyr bør man ha?

 

Etter mitt syn, bør du satse på Bosch POF 1300. For 3 år siden kostet den over 3000kr, nå koster den omlag 1400. Meget bra maskin, til en fornuftig pris.

 

Sånne billige kina skranglemaskiner, er greie nok de, men anleggene er helt håpløse på disse. Og - det er en viktig del av en overfreser...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den hadde en introduksjonspris på 1248,-? HAr denne i det hele tatt kostet 3000?

Anyway - synes parallellanlegget ser veldig spinkelt ut, (slik er ikke den jeg låner) - er det så spinkelt som bildet sier?

 

Modellen den ERSTATTET ( POF 800 ) ble best i test i sin tid, dengang med en pris på 3000,- og motor på 800W. Alikevel ble den anbefalt av de som testet den, som beste kjøp.

Den du viser til, har aldri kostet mer enn omlag 1500,- såvidt jeg kjenner til.

Anlegget er nok spinkelt, men ikke veldig spinkelt. Selve justeringsutstyret for maskina, er meget solid. Mener personlig at " maskin-monterte" anlegg er noe drit, en aluminiumsskinne som festes med tvinger, er det som gjør susen.

Min maskin, er ikke mye brukt. Men -den er da av og til i aksjon, til småjobber av ymse slag. En Dewalt, Hitachi eller Festo er sikkert mye bedre, men da koster den neppe i området 1,5 påtpenger..

 

Hitachi er forresten i skuddet om dagen, prismessig. Har siste to uker erstattet to SKIL maskiner som har gjordt nytta si ( begge omlag 10 år gamle ) med Hitachi saker. Begge kom ut tilsvarende i pris, som grønn Bosch..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...