Jump to content

Stålbåt, kjøl ikke profilert i akterkant.


Fenris

Recommended Posts

Vurderer ny propell og aksling på min stålbåt. Som det fremgår av bildet, så er det en konstruksjonsfeil. Vil fjerne en del av "terskelen" ved å forandre skroget. Så er spørsmålet. Er bredden på kjølen et problem ???

 

Er det noen som har greie på dette, evnt vet om noen som kan svare på dette ???

 

Tom Ivar

 

 

Bilde

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Bredden på kjølen din er ikke noe problem. Samme bredde som veldig mange andre stålbåter. Min er litt annerledes, ca 80-90 cm bredde midt på båten som smalner av akterover til litt skarpere på enden enn på din båt. Nabobåten har kjøl omtrent som din med samme relativt breie avslutninga.

"Bremsevakumet" du har oppe i overgangen til skroget er jeg enig at du må gjøre noe med, men tør ikke å gi meg ut på lengre avhandlinger enn at det blir i hvertfall bedre med den skisserte løsningen enn sånn det ser ut nå.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er vel bare å sette vinkelsliperen i skroget og skjære ivei. Jeg tror jeg ville spisset den vertikale avlsutningen for å unngå kavitasjon på porpellens sugeside. Dessuten ville jeg jevnet ut avtrappingen over/i forkant av propellen. Forsiktig med sveisingen slik at kjølen ikke vrir seg og akslingen kommer ut av oppretting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...