Jump to content

Laptop plotter i "solsteik"


upperten

Recommended Posts

Hei; er det noen som har erfaring med, eller har en formening om, hvordan en laptop med matt/sort kabinett vil klare seg i direkte solstek bak frontglasset ved styrepos.

Ekkoloddet blir i alle fall så varmt at man nesten kan steke egg på det.

 

Skjermen blir jo stående nesten 90 grader på innfallende solstråling og blir sikkert like varm.

Hva tåler en LCD og resten av elektronikken i et slikt miljø.

Kunne ha vært artig å høre hva andre har erfart.

 

Nils

Link to post
Share on other sites

Hei; er det noen som har erfaring med, eller har en formening om, hvordan en laptop med matt/sort kabinett vil klare seg i direkte solstek bak frontglasset ved styrepos.

Ekkoloddet blir i alle fall så varmt at man nesten kan steke egg på det.

 

Skjermen blir jo stående nesten 90 grader på innfallende solstråling og blir sikkert like varm.

Hva tåler en LCD og resten av elektronikken i et slikt miljø.

Kunne ha vært artig å høre hva andre har erfart.

 

Nils

Noen LCD skjermer vil bli helt sorte når de blir for varme, så vidt jeg vet blir de ikke ødelagt, så når temperaturen synker virker de normalt igjen...
Link to post
Share on other sites

Regner med at du skal bruke den til kart/ GPS ?

 

Nå vet ikke jeg hvordan båt du har, men jeg ville vurdert å montere den (evt en liten flatskjerm) inni båten også. Gjerne slik at den er synlig fra førerposisjon (kommer jo an på båten).

 

Har inntrykk av at vanlige flatskjermer for PC egentlig går på 12 volt (men jeg kan jo ta feil)... - Så der er ikke sikkert du trenger inverter (men det har du kanskje allikevel?)

 

Selv min nye og lyssterke bærbare kan ikke hamle opp med dagslys (blir vanskelig å lese) - derfor ville jeg nok prøvd å montere miraklet på et litt mørkt sted...

 

Lykke til!

(ikke ironisk ment ;-) )

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være litt forskjellig hva de tåler. Min laptop får problem i varmen, men ikke når jeg dekker over baksiden av skjermen. Nå er den noe gammel, fra 98. Så det kan muligens være forklaringen. Men laptop liker ikke så godt varme. Det er jo derfor det er innebygd vifte. Har du mulighet til å skjerme for direkte sollys vil det nok gå bra. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Regner med at du skal bruke den til kart/ GPS ?

 

Ja, jeg har en IBM Thinkpad 600X (Windows 2000), GPS type Haicom 204E og TIKI NAVIGATOR PRO.

Systemet funker aldeles perfekt i loftstua.

Har prøvekjørt ute på terrassen i vårsola midt på dagen i dag. Var forberedt på at lysutbyttet fra skjermen delvis ville drukne i dagslyset.

Så jeg er som så mange andre på jakt etter en flatskjerm med litt ytelse over det gjengse , uten at det koster skjorta.

Som de fleste har erfart, kan det bli svinaktig varmt bak frontglasset ved styreplassen og det var utgangspunktet for min bekymring.

Skjønner at det er litt forskjellig erfaring mht. dette og da skader det jo ikke å ta noen ekstra forholdsregler.

F.eks. bygge PC-en opp en centimeter eller to fra underlaget for å sikre lufttilgang og kanskje hvitlakke min hjemmelagde "Hoodman" løsning.

 

Takk for responsen.

 

Nils

 

PS. For dere som lurer på hvilket plotterprogram dere skal satse på, kan det jo ikke være noen tvil. Hvis du da ikke er en "datagnom" som MÅ ha en utfordring hver gang du skal ha utført de enkleste ting.

TIKI Navigator Pro : enkelt, lettlært, nærmest selvforklarende og -made in Norway- !!!!

Topp support (hvis du i det hele tatt trenger det)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...