Jump to content

Beskytte meranti finer med epoxy/ polyester


hamami

Recommended Posts

Prøver her med nytt emne da svar under prosjekt er temmelig fraværende!!!! :cryin:

 

Har lest at man bruker epoxy utenpå merantiplatene for å forsterke og beskytte dem.

Kan man bruke polyester til det samme???

Bilteama har nemlig ikke epoxy så derfor måtte jeg forhøre meg her! :lol:

Link to post
Share on other sites

Bruk epoxy, er nok det beste. Men husk å behandle epoxyen hvis du har tenkt til å ha det utenpå dekk og dørkplater. Epoxyen blir visstnok gulaktig av sola så den bør absolutt lakkes/males eller lignende.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

I Kristiansand vet jeg ikke, selv har jeg kjøpt fra Diab i Asker, de forhandler SP-Systems sin Epoxy. Så har du Trebåten (www.trebaaten.no), Svas kjemi og West systems. Av alle dem er nok West systems dyrest og mest kjent. SP-Systems sin Epoxy er også annerkjent, de andre er litt mer ukjente, men sikkert OK de også.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett litt nærmere på den tabellen som det blir linket til.....

 

Difusitivity for vann ( i m2/s ) for Polyester er 4E-12, Vinylester 1E-12 og Epoxy 0,9E-12.

Slik jeg tolker dette vil altså vann difundere 11% raskere gjennom Vinylester enn Epoxy, mens vann vil diffundere 4,4 ganger raskere gjennom Polyester enn gjennom Epoxy og 4 ganger raskere gjennom Polyester enn Vinylester. Mao er Epoxy og Vinylester omtrent likestilte, men 4 ganger beder en Polyester.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det og legge epoxy og duk på ett noe uplant underlag?

Jeg vurderer og legge duk/epoxy på akterdekk og sidedekk, men må duken trekkes over kanten?

Og i så tilfelle er det vel greit og ha listverk ferdig som jeg kan feste duken med mens den er våt, eller blir det bare tullball?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det og legge epoxy og duk på ett noe uplant underlag?

Jeg vurderer og legge duk/epoxy på akterdekk og sidedekk, men må duken trekkes over kanten?

Og i så tilfelle er det vel greit og ha listverk ferdig som jeg kan feste duken med mens den er våt, eller blir det bare tullball?

Det bør gå, men du bør satse på en duk som lett former seg etter underlaget. Den enkleste duken som er mye brukt er vevd i kryss med 1 til 1, dvs trådene i veven går over under annenhver tråd. En annen variant er en der to og to tråder går over og under to og to tråder, den er lettere å få til å følge ugjevne underlag, slik som over kjøl og andre steder hvor du kar krumning i flere akser samtidig. SP-Systems hadde tidligere en meget god oversikt over ulike glassfiberduker på sin hjemmeside, men det ser ut til at den ikke er der lengre.

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for det svaret Ok67.

Jeg skal evt legge over akterdekk bla. men her er gamle natespor. De bør vel da sparkles med epoxy/fyllstoff først. Jeg har egentlig ikke lyst til og rive dekk og dollbord, tar mye tid og bygge opp igjen. Og det koster jo ikke allverden og flikke på det gamle med eopxy, jeg kan leve med det ett par sesonger.

Link to post
Share on other sites

Om du skal male epoxyen og ikke skal ha den gjennomsiktig som beskyttelse oppå et tredekk som ser ut som bare ett lakkert dekk, så kan du sparkle og pusse det helt gjevnt først før du legger på duk mettet med epoxy. Underlaget bør være slett og gjevnt, men det kan godt være krummet etc.

Link to post
Share on other sites

Det var tanken og male det etterpå ja.

Hmmm...for og slippe unna sparkling pussing kan jeg kanskje bare bake ned en 4-5mm finer plate først? Jeg skal ut nå og se litt på dette, kanskje jeg river og erstatter med finer på 12-15 mm og legger duk på denne etterpå.

Drar på seg litt ekstra arbeid nå, men dette er noe som ikke er så lett og gjøre når jeg ligger på vannet.

 

Lagt til;

 

Har slipet ned nå og det ser ikke så ille ut, slår da fra meg duk/epoxy i denne omgang.

Men pga av fuktighet har natene (Tec7) sluppet taket, så de rivd ut og nå må det hele tørke noen dager.

Hvordan er det og nate med Epoxy i forhold til dekk som er av furu? Det er jo litt bevegelse i furua

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel sånn at 4.4 ganger nesten ikkeno' fremdeles er så godt som ikkeno'.

Isopolyester, som de fleste bruker idag, ter seg omtrent som vinylester.

Sett i forhold til at når man har bakt inn 10 l. finer, så har man også sperret 0.75 l. vann inne er det betydningsløst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...