Jump to content

Smøring av gir/styring/tiltmekanisme etc.


pegge

Recommended Posts

Hei der ute.

 

Samboer ble for noen dager siden rederinne, og utnevnte meg prompte til skipper/maskinist. Jeg har gått gjennom motoren etter 4 timers drift, og der klarer jeg å finne fram, men jeg lurer på om det finnes noen som kan hjelpe til med tre problemer som oppstår Dette gjelder en Vestfjord 20 HT med AQ130/270 (Takk Draco17!!):

 

Motoren er ferskvannskjølt, men om den er bygget om eller levert sånn originalt, se det vet fåglarna...

 

Elektrisk tilt:

 

Sikringen går hver gang drev er enten helt oppe eller helt nede... (I tillegg hadde jeg store problemer med å få tilten til å heve drevet...) Det er satt en elektromotoer som trekker opp drevet, noen som kjenner til årsaker til at drevet er så tungt at motoren ikke klarer å løfte dette/sprenger sikringer i ett sett...?

 

Gir:

 

Det virker som om giret trenger litt tid for å gå i, og kombinert med tomgangsproblemer, skjedde det to ganger på rappet at når giret kicket inn, så var turtallet ubehagelig høyt, slik at det smeller rimelig høyt fra drevet... Noe som kan gjøres for at giret skal gå mere "smooth"?

 

Styring:

 

Også styringen er sinnsyk hard! Jeg bruker voldsomt med makt for å svinge, selv på putrefart... finnes det smørepunkter som kan hjelpe meg der? (wire fra ratt til styrestag... er det riktig benevnelse?)

 

Håper noen er i stand til å komme med råd hint...

 

Er forøvrig avkuttet fra nettet i lange perioder for tiden, så det er ikke sikkert jeg kommer med de store takketalene umiddelbart, men om jeg virkelig FÅR hjelp til å finne ut av det, så skal dere få vite det!

 

Med vennlig hilsen

 

Pegge Mortensen

Skipper/styrmann/chief mm.

Redigert av pegge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...